Novembri viimasel nädalal kogunenud haigekassa nõukogu otsustas edasi liikuda Eesti-sisese patsientide liikumise plaaniga. See on seotud oktoobris 2013 kohaldatud eurodirektiiviga 2011/24, mille käigus lisati ravikindlustuse seadusse §61-1 «Väljaspool ravijärjekorda osutatud tervishoiuteenuse hüvitis». Kas poleks kena, kui kindlustatud isikud saaks haigekassalt tagasi küsida osa rahast, mis nad on tasunud väljaspool ravijärjekorda saadud tervishoiuteenuse eest? Kõik pole kuld, mis hiilgab, sest kavatsetava muudatusega lükatakse kõrvale Eesti ravikindlustuse põhiväärtused - solidaarsus ja õiglus -, mis on 20 aastat olnud meie tervishoiu suurimateks saavutusteks ja eeskujuks paljudele riikidele, sh kadestamisväärseks nii soomlastele kui rootslastele. Selgituseks - Eesti ravikindlustus tagab kõigile elanikele võrdse kohtlemise nii rahalise panuse kui teenuste valiku osas, kuid Soomes on 300 omavalitsust ja Rootsis 20 maakonda, mille elanikel on olulised erisused arstiabi ulatuse ja selle kaasrahastamise osas. Seevastu Eesti ravikindlustus on taganud meie kindlustatutele võrdsed ravivõimalused eranditult vastavalt vajadusele. Lisaks on haigekassat seni iseloomustanud elamine reaalsete vahendite piires, mis küll tekitab pingeid, kuid on väga oluline saavutus. Nüüd aga hakkaks hüvitist saama isikud vastavalt oma soovidele ja maksevõimele, tuleviku abivajajate arvelt. Rahalise hüvitise õigus tekiks neile, kes kasutavad tasulisi teenuseid, mis on praeguses Eestis see osa arstiabist, kus isiku maksevõime ja subjektiivne soov domineerivad objektiivse vajaduse üle. Plaan on kasutada osa ühisrahast nende teenuste eest tasumiseks, mille rakendamine ei ole sedavõrd põhjendatud, et nende eest tasuks ravikindlustus üldises korras. Sisuliselt oleks see võrreldav rongide dotatsioonirahast taksoarvete tasumisega neile, kes kiirema kohalejõudmise soovi tõttu ei malda järgmist rongi oodata. Mida rohkem ressurssi kulub piiripealsete seisunditega tegelemiseks, seda napimalt jääb abivõimalusi pärishaigetele. Rahalise hüvitise rakendamist põhjendatakse sooviga suurendada patsientide valikuvõimalusi, lühendada ravijärjekordi ja võimaldada kiiremat eriarstiabi. Neist esimest - patsientide valikuvabadust - ei ole Eestis võimalik suurendada, sest ravikindlustatul on juba praegu võimalus minna ravile üle mis tahes raviasutusse, kel on haigekassaga leping. Seega erinevalt Soomest ja Rootsist liigub maksumaksja raha Eestis patsiendiga kaasa. Haiged neid võimalusi eriti ei kasuta, sest nad tahavad saada arstiabi, mitte liigutada haigekassasse kogutud raha ega valida teenuseosutajaid. Ka järjekorrad ei saa rahalise hüvitise abil kuidagi lüheneda, sest tasulisena osutatud teenuse hüvitamine ei mõjuta mitte-tasulise teenuse ravijärjekordi. Vastupidi: kui praegu on raviasutustes üks järjekord - need, kes ootavad ravikindlustuse vahenditest tasutavat plaanilist haiglaravi või eriarsti vastuvõttu -, siis tekib sinna kõrvale suurenenud nõudlusest teine järjekord isikutest, kes seni ei suutnud endale tasulisi teenuseid osta, kuid hakkavad seda tegema, sest kulud kompenseeritakse hiljem. Majandusseadused kehtivad ka tervishoius - võimalus saada teenust väiksema kuluga või võlgu suurendab patsientide nõudlust teenuse järele. Suurenenud nõudlus ja seadusega garanteeritud rahaline hüvitis annab võimaluse kiirlaenukontoritele ja tekib uus finantsteenus - võta täna ravilaenu ja haigekassa maksab võlad. Järjekorrast möödaostmise rahalise hüvitise aastaseks kuluks haigekassale on pakutud 15-25 miljonit eurot. Seejuures on jäetud ütlemata, et rahaline hüvitis tagantjärele tähendab osa haigekassa järgmise aasta eelarve kulutamist eelmisel aastal osutatud teenuste eest tasumisele. Tegemist on omapärase püramiidskeemiga, kus täna tekkinud võla maksmiseks võetakse raha homsete maksumaksjate arvelt. Solidaarsus tervishoius tähendab, et haigekassas ei ole minu raha ja sinu raha. Haigekassasse on kogutud meie raha, mida kasutatakse haigete raviks vastavalt vajadusele, mitte minu ja sinu soovide kohaselt. Selle raha kasutamine väljaspool üldist (järje)korda on vaesuse ümberjagamine rikkamatele. Eesti elanikud väärivad enamat, kui olemasoleva rahastamise eest saab pakkuda. Valimisteni on aega kolm kuud ja erakonnad võiks ometi kord jutuks võtta Eesti tervishoiu jätkusuutlikkuse ja pakkuda sisulisi lahendusi, kuidas reaalselt haigeid aidata. Kas selleks on patsiendikindlustuse või patsientide sõidukuluhüvitise sisseseadmine, järelravi toetamine ja koduõenduse arendamine, hambaravi hüvitise taastamine või miski kolmas. Kui soov arstiabi kättesaadavust ja õiglust arstiabis oluliselt suurendada on tõsine, siis ei tohi avada ühisrahale väljavoolukanaleid, vaid ravikindlustusse tuleb püsivalt suunata lisaraha.