Punktid: Kuulamine 16 Lugemine 23 Kirjutamine Esimene osa. TPÜ terviseuuringute labor korraldas hiljuti küsitluse, mille eesmärk oli uurida koolistressi ja selle põhjusi. Küsitluses osalesid õpilased ja õpetajad 60 Eesti koolist. Tutvuge tabelis toodud uurimustulemustega ja kirjeldage, millised on peamised pingeid tekitavad stressiallikad. Pöörake tähelepanu, millised on õpilaste ja õpetajate arvamuste erinevused. Kirjutise nõutav pikkus on u 130 - 150 sõna. TPÜ terviseuuringute labori korraldatud küsitluse, mille eesmärk oli uurida koolistressi ja selle põhjusi, andmete järgi võib kinnitada, et õpilaste ja õpetajate arvamused on väga erinevad. Laps ei oska veel nii objektiivselt hinnata ümbritseva elu tingimusi. Õpetajad oma töö tõttu igapäevases elus puutuvad kokku erinevate lastega ja neil on kogemusi võrrelda erinevatest perekondadest lapsi. Kõige halvemini arengute mõjustav faktor on tingimata pere majanduslik toimetulek ja sellega tihedalt seotud kodune olukord. Kui ei ole head ja normaalset rahuolukorda, tekivad juba küsimused oma koha leidmisest elus ja turvalisese puudumisest nii kodus kui ka ühiskonnas. Materiaalselt kindlustatud perekondadest lapsed on hästi riietatud ja on rahul ka oma välimusega. Vägivallafilmid ka teevad palju kahju, eriti kui vanemad ei taha kontrollida, millega jak ui kaua laps istub teleri või video ees. Õppimine on muidugi tekitab raskusi, sest info üleküllus on üldse kaasaegse ühiskonna suurim probleem ja mõned head õpilased ei suuda teha kõik oma tööd korralikult. Laste vastuste järgi õppimine on kõige peamine pingeid tekitavaid stressiallikas, sest igaüks neist tahab olla hea õpilane. Küsitluse järgi võib kinnitada, et probleem on tõsine, sest 60 kooli on ka üsna territoriaalselt suur ühiskonna ala. Teine osa. Te olete hiljuti võitnud konkursi ja saanud asutuse/firma direktoriks. Töö paremaks korraldamiseks soovite kokku kutsuda töötajate üldkoosoleku ja esineda ettekandega. Kirjutage, millised on Teie arvates asutuse/firma suuremad probleemid ja kuidas neid lahendada (töökorraldus, kaadrivalik ja täiendõpe, palgapoliitika ja töötajate motiveerimine, materiaaltehniline baas jne). Teksti nõutav pikkus on u 200 - 250 sõna. Meie asutuse edu saavutamiseks peame hästi tööd tegema ning tahame tulemust näha. Praegune olukord aga on selline, et eelkõige tuleb otsustada, kuidas seda teha, sest meil on suured probleemid. Kuna neid on palju peame arutlema, millised neist on tähtsamad, kas lahendus on võimalik, milline see peab olema. Eesmärgid meil on ühised ja tuleb koos mõtelda, kuidas seda tööd paremini korraldada. Kogume kokku probleemid: materiaaltehniline baas, palgapoliitika, õpetajate täiendõpe, õpetajate üleskoormus... jne. Minu arvates siin on kaks suunda. Esiteks teha ümberkorraldusi ja paremini kasutada see, mis meil on vastava vastutusega. Aga siis tekivad jälle probleemid, sest kõik varandus ja vahendid on juba vananed. Teine tee, mille kaudu võiks lahendust leida, on lisaks uue tegemisala organiseerimine ja sellega koos jätkata meie tööd. Siis oleks võimalus paljude probleemide lahendamiseks. Veel on variant - laiendada meie põhi tegevus, teha seda sügavam ning sellele saada finantstoetust. Siis võiks parandada materiaaltehnilist baasi ja õpetada uuesti meie õpetajat. Sõnu 453