Punktid: Kuulamine 16 Lugemine 11 Kirjutamine Esimene osa. Balti Keskkonnafoorumi ning Kesk- ja Ida-Euroopa Regionaalse Keskkonnakeskuse Eesti esindus korraldasid ühisuuringu, mille eesmärk oli selgitada inimeste keskkonna- alaseid teadmisi. Küsitlusele vastas 215 Tallinna ja Kohtla-Järve elanikku. Kirjeldage joonisel esitatud andmete põhjal, kuidas inimesed vastasid ühele uuringu käigus esitatud küsimustest. Kuidas Teie vastaksite sellele küsimusele? Mida Teie teete keskkonna heaks ja mida Teie arvates oleks tarvis teha? Kirja nõutav pikkus on u 130 - 150 sõna. Inimesed vastasid (nagu näitavad andmed) et kõige rohkem muret valmistavad õhu saastatus, halb joogivesi ja Läänemere reostatus. Natuke vähem - keemiatööstus, liigne metsaraie ja prügimajandus. Viimasel kohal on energiaprobleemid. Kui me loeme, siis saab et 37% inimest arvavad et tervis on kõige tähtsam, sellepärast et puhas õhk ja vesi on kõige suur probleem. Ma olen nõus nendega, ilma õhut ja vett inimesed ei saa elada. Ma tean, et see on väga keeruline probleem ja ma arvan, et problemiga peab tegelema spetsialistid, aga ma usun, et iga inimene võib midagi teha ka: hoia vett ja õhu, hoia metsa ja jõe, hoia oma maa ja loodust. Iga inimene võib lasvata omal lapsel tunne, et on vaja hoolitseda loodust, armastada maa - need on meie kõige tähtsam riikas ja ei tohi olla ükskõikset ja rumalaset. Teine osa. Teie töökohta tulevad külla välismaa kolleegid. Teil tuleb esineda oma asutust tutvustava ettekandega. Koostage ettekande tekst: andke põhjalik ülevaade töövaldkonnast, kirjeldage viimaste aastate edusamme ja ebaõnnestumisi ning rääkige ka sellest, mis Teile töös kõige rohkem rõõmu valmistab, millised on probleemid ja kuidas Teie arvates neid lahendada tuleks? Teksti nõutav pikkus on u 200 - 250 sõna. Tere päevast lugupeetud kollegid. Meil on rõõm teid näha meie koolis. Ma räägin, kui te lubate, mittu sõnu oma koolidest. Selles seinas õpetavad ja õpivad juba ammu. Meie kool on juba 50-aastane. Ärge kardke, ma ei räägi kõigidest 50 aastast. Aga tahaksin öelda, et meil on riikad traditsioonid ja väga huvitav ajalugu. Koolis on muuseum, kui teil on aega ja huvi, siis te võite tutvustada meie kooli ajalooga. Meie koolis on suurepärane kollektiiv: õpilased ja õpetajad. Me töötame koos ja meie edutöö on meie käes. Kõik õpetajad on väga head spetsialistid, head ja kenad inimesed, armastavad last ja austavad teine teist. Meie koolis lapsed õpivad 12 aastat ja pärast kooli võivad edasi õpida ülikoolis. Palju meie õpilase on juba lõpetanud ülikooli ja saanud kõrget haridust. Meie koolis on kaks õppesuunamist - reaalne ja humanitaarne - matematika klassid ja humanitaar klassid. Alates 7st klassist õpilased valivad oma tees ja õpivad edasi oma "erialaks". Kogemus näitab, et see on hea ja tõeline tee, ja meie kool juba kaheksa aastat läheb edasi sellel teel. Kahjuks meil on probleemid ka. Aga kellel ei ole? Kõige tähtsam meie probleem on tunniplaan, koormus ja õppekava. Erilised klassid ei saa teha, kui ei ole tunde: matematikale on vaja 8 (parem 10) tundi nädalas. Kust võtta? Õppekava ei luba: ainult 4-6 tundi nädalas. Ja nii edasi ja nii edasi. Aga me töötame, mõtleme, loeme ja midagi väljab. Kõige tähtsam, et meie õpetajad, lastevanemad räägivad ühe keelega, me saame teine tesit aru ja abistame. Sõnu 509