I OSA. KIRJUTAMINE ESIMENE ÜLESANNE Teie ees graafikutes on uuringutulemused. Teie ülesanne on neid analüüsida ning teha töökeskkonda sobiv kirjalik kokkuvõte koos omapoolsete kommentaaridega sisse- ja väljarände kohta Eestis. Arvestage sellega, et Teie lugejad graafikut ei näe. Kirjutisele pange kindlasti ka pealkiri. Graafik 1. Sisseränne ja väljaränne 2004.-2009. a Graafik 2. Sisse- ja väljaränne meeste ja naiste seas 2004.-2009. a Teksti nõutav pikkus on umbes 180 sõna. Sisse- ja väljaränne Eestis. Minu ülesandeks oli analüüsida uurimistulemusi, mis on esitatud diagrammide kujul. Esimesel diagrammil me näeme, et kõige suurem hulk väljarändajaid oli 2006. aastal - neid oli viietuhande üle. Üldiselt jääb aga väljarändajate protsent peaaegu samasugune. Sisserändajate protsent aga vastupidi suureneb. Nii et võrreldes 2004. aastaga 2009. aastal on umbes kolm tuhat inimest rohkem oli sisserännatud. Edasi me näeme veel kaks diagrammi, kus on esitatud eraldi meeste ja naiste tulemused. Võib kahtlemata öelda, et sisseränne meeste hulgas on populaarsem ja see populaarsus ainult kasvab aja jooksus. Naised aga vastupidi rändavad välja rohkem, kui mehed. Ja see tendents ka muutub ainult suuremaks. Nii et diagrammide järgi me võime öelda, et mehed eelistavad rännata sisse aga naiste jaoks on parem väljaränne. Aga vaatamata sellele, et erinevate sugude suhtumine rändesse on erinev, me näeme, et liikumine Eestist ja Eestisse pidevalt kasvab. Kuigi väljaränne on siiski kurb asi, sisserände kohta võib öelda ainult see, et see on meie riigile ainult kasuks ja me peame loodama, et selle protsent läheb tulevikus ainult suuremaks. Üldiselt aga situatsioon meie riigis on küllalt stabiilne.   TEINE ÜLESANNE Maanteeameti ümarlaua teema oli liiklusohutus. Teie ülesanne on tutvustada toimunud arutelu kirjalikult oma kolleegidele. Andke foorumist üldine ülevaade, peatuge lähemalt vähemalt kahel küsimusel ja lisage ka oma arvamus.   1.       Liikluse tihenemise põhjused ja sellega kaasnevad probleemid. 2.       Kuidas saavad inimesed ise muuta liiklemise turvalisemaks. 3.       Ühistranspordi ja jalgrattaliikluse arendamine linnas. Teksti nõutav pikkus on umbes 250 sõna.   Hiljuti mina võtsin osa foorumist, kus räägiti liiklusohutusest. Nüüd tahan ma sellest natuke jutustada. Arutelu põhiteemaks liikluse tihenemisega seotud probleemid. Foorumi juhatajad tahtsid uurida, mis on niisuguse situatsiooni peapõhjused ja pakkus meile neid lahendada proovida. Meie andsime oma variante. Sellepärast, et arutelu toimus talvel esimene asi, mis tuli enamustele meelde oli muidugi halvenenud ilmatingimused. Ei saa vaielda, et libedad teed tekitavad rohkem avariisid, mis põhjustavad ummikud ja see on täiesti suur probleem, kui liiktus on nii tihe, kui meie riigis. Pärast mina võtsin ka sõna ja ütlesin, et libedad teed ja suurenenud lumekiht on muidugi suur probleem, aga see on asi, millega on raske võielda ja meenutasin, et arutelu põhiküsimuseks oli mitte ummikute põhjused, vaid liikluse tihenemise põhjused ja ütlesin oma järel, et kõigepealt liiklus tiheneb suure autode arvu tõttu. Kui autot oli raske osta ja see maksis tohutult palju, valisid inimesed teisi liiklusvahendeid, aga nüüd meie ei saa oma elu ilma autodeta ette kujutada. Nii et, minu arust, situatsiooniga on väga raske võielda, kuna me ei saa keelata inimestel eraliikumisvahendit osta. Pärast aga hakkas üks mees minuga vaielda. Ta ütles, et probleem polegi selles, et autosid on liiga palju, vaid selles, et meie teede reguleerimine on liiga halb. Ta arvas, et me peame kõigepealt teede reguleerimist parandada. Niimodi me tulime teise küsimuse arutlemiseks. Teine küsimus oli liikluse turvalisus. Nagu juba ütles see mees paljud teed on liiga ohtlikud ja kõik nõustusid, et neid peaks parandama. Ühel naisel tekkis aga veel üks idee, ta pakkus liikluskiiret väheneda. Enamus aga ei olnud temaga nõus. Nii et tegelikult arutelu lõpuks me saime teada, et meil on väga palju probleeme transpordiga, aga me ju ei saanud neid lahendada.   Sõnu 584