I OSA. KIRJUTAMINE ESIMENE ÜLESANNE Teie ees graafikutes on uuringutulemused. Teie ülesanne on neid analüüsida ning teha töökeskkonda sobiv kirjalik kokkuvõte koos omapoolsete kommentaaridega sisse- ja väljarände kohta Eestis. Arvestage sellega, et Teie lugejad graafikut ei näe. Kirjutisele pange kindlasti ka pealkiri. Graafik 1. Sisseränne ja väljaränne 2004.-2009. a Graafik 2. Sisse- ja väljaränne meeste ja naiste seas 2004.-2009. a Teksti nõutav pikkus on umbes 180 sõna. Ülevaade: sisse- ja väljaränne 2004-2009. Statistika on üks huvitav asi. Inimesed sõidavad välismaale tööle, õppima, paremat elu otsima. Tulevad tagasi. Teised inimesed otsivad õnne Eestis. Kui kõik need Liikumised on kusagil kirja pandud, siis saab andmeid kokku liita ja tulpadesse panna. Põhjalikuks analüüsiks jääb puudu mõistete sisseränne ja väljaränne lahtiseletamist. Kui pikaks ajaks? Mis eesmärgil? Oletame et rändeks loetakse elukohavahetus mis on pikem kui 1 aasta. Tundub et Eesti astumine Euroopa Liitu oli paljudele inimestele tõukeks kasutada ära avanenud võimalused vabalt Liikuda (tööturg, elukoht). 2004-2006 vaatlusaastat torkavad silma mitmekordse väljaränne ülekaaluga. Viimaste aastate tendents aga näitab et olukord on stabiliseerimas. Natuke alla 4 tuhande inimese tuleb Eestisse ja umb. 4 tuhat rändab välja. Väike vahe sisse- ja väljarannel siiski on, miinus märgiga. Isegi 2007-2008, kui Eesti on nii väike, et ei leidu piisavalt atraktiivseid töökohti. On huvitav avastada et meeste osakaal sisserändes on olnud stabiilselt ülekaalus. Väljarännet juhivad naised. Tean mitu naist kes töötas või õppis Välismaal, abiellus välismaalasega. Nüüd aga tõi pere koju tagasi, "eestistas" ka mehe ära. TEINE ÜLESANNE Maanteeameti ümarlaua teema oli liiklusohutus. Teie ülesanne on tutvustada toimunud arutelu kirjalikult oma kolleegidele. Andke foorumist üldine ülevaade, peatuge lähemalt vähemalt kahel küsimusel ja lisage ka oma arvamus. 1.       Liikluse tihenemise põhjused ja sellega kaasnevad probleemid. 2.       Kuidas saavad inimesed ise muuta liiklemise turvalisemaks. 3.       Ühistranspordi ja jalgrattaliikluse arendamine linnas. Teksti nõutav pikkus on umbes 250 sõna. Meedias käib äge arutelu uue Liiklusseaduse üle, mis peab jõustuma 1. jaanuar 2011. Selles on mitu olulist muudatust, võrreldes praegu kehtiva seadusega. Olukord maanteedel nõuab Liiklejalt olla teiste suhtes tähelepanelikumad. Praegune Liiklus kultuur pole kohati üldse "kultuurne". Kui lisada siia Eesti kliima eripära - pikk pime sügis- talv, siis saab selgeks, et me kõik, peame Liikluses arvestama üks-teisega. Nii autojuhid, kui ka jalakäiad. Helkuri kandmine võib tõesti säästa elusi. Liikluses peab säilitama rahu, olema kaastundlik ja sõbralik. Viimasel ajal Eestis ehitatakse suurel hulgal kergliiklusteid. See on väga hea. Paljud on tänu sellele hakkanud jalgrattaid kasutama ka tööle sõitmiseks. Tiheda Liiklusega linnas on ühistransporti arendamine hädavajalik. Mida tihedam ühistranspordi graafikud seda vähem on vajadust väikeautoga liikuda. Eriti kui pole häid parkimiskohti kesklinnas. Linn peab panustama ühistranspordi arendamisse ja kaasajastamisse. Sõnu 428