I OSA. KIRJUTAMINE ESIMENE ÜLESANNE Teie ees graafikutes on uuringutulemused. Teie ülesanne on neid analüüsida ning teha töökeskkonda sobiv kirjalik kokkuvõte koos omapoolsete kommentaaridega sisse- ja väljarände kohta Eestis. Arvestage sellega, et Teie lugejad graafikut ei näe. Kirjutisele pange kindlasti ka pealkiri. Graafik 1. Sisseränne ja väljaränne 2004.-2009. a Graafik 2. Sisse- ja väljaränne meeste ja naiste seas 2004.-2009. a Teksti nõutav pikkus on umbes 180 sõna. Sisseränne ja väljaränne Eestis. Sisserände ja väljarände olukord Eestis ei ole väga hea. Palju rohkem inimesed lahkuvad Eestist, kui saabuvad Eestisse. Võib olla meil ei ole vaja võõrastööjõud, aga me samuti kaotame oma hea spetsialisteid. Nt. 2006. a-l Eestist on väljasõitnud 5,5 tuhat inimest, aga on tulnud Eestisse ainult kaks tuhat. Kusjuures me ei tea kes tulid. Võib olla nad on töövõimetud. Aga on samuti head uudised. Olukord muutub paremaks. Nt. kui 2004. a-l sisserändajat oli kolm korda vähem kui väljarändajat, siis 2009. a. -l sisserändajat oli pisut vähem kui väljarändajat. Samuti kui 2006. a. -l Eestist lahkuvad 5,5 tuhat inimest, siis 2009. a-l 4,5 tuhat inimest, s. t. tuhande vähem. Me võime nentida samuti, et naised lahkuvad Eestist rohkem kui mehed. Aga pisut rohkem, nt. 2006. a. Eestist lahkusid kolm tuhat naist ja 2,5 tuhat meest. 2009. a. -l olukord muutus natuke paremaks Eestist lahkusid 2 tuhat meest ja 2,5 tuhat naist. Aga sisserändajad on peamiselt mehed. Kui 2004. a. . l Eestisse sabusid viissada meest ja viissada naist, siis 2009. al Eestisse sabusid umbes 2,5 tuhat meest ja poolteist tuhat naist. Varsti Eestis üldse ei olnud naised, see ei ole hea. Samuti me ei tea kes lahkuvad ja kes sabuvad. Võib olla Eestisse sabuval kuritegijad. Sellepärast mehed rohkem kui naised. TEINE ÜLESANNE Maanteeameti ümarlaua teema oli liiklusohutus. Teie ülesanne on tutvustada toimunud arutelu kirjalikult oma kolleegidele. Andke foorumist üldine ülevaade, peatuge lähemalt vähemalt kahel küsimusel ja lisage ka oma arvamus. 1.       1. Liikluse tihenemise põhjused ja sellega kaasnevad probleemid. 2.       2. Kuidas saavad inimesed ise muuta liiklemise turvalisemaks. 3.       3. Ühistranspordi ja jalgrattaliikluse arendamine linnas. Teksti nõutav pikkus on umbes 250 sõna. Lugupeetud kolleegid! Ma esitan Teie tähelepanule oma arvamuse liiklusohutuse kohta. Ma olin Maanteeameti ümarlaual. Ümarlaua tema oli "Liiklusohutus" Forumis oli arutlenud kolm küsimust. 1.       Liikluse tihenemise põhjused ja sellega kaasnevad probleemid. 2.       Kuidas saavad inimesed ise muuta liiklemise turvalisemaks. 3.       Ühistranspordi ja jalgrattaliikluse arendamine linnas Kuid ma esmalt annan foorumist üldise ülevaade. Liiklusohutus on väga tõsine probleem meie jaoks. Sellepärast arutelul olijad suhtusid sellele väga konstruktiivselt. Foorumiga osaleja pakkus oma probleemile lahendamise ettepaneku. Aga ma peatun ainult kahel küsimusel: 1.       Kuidas saavad inimesed ise muuta liiklemise turvalisemaks. 2.       Ühistranspordi ja jalgrattaliikluse arendamine linnas. On näha, et inimesed ise saavad muuta liiklemise turvalisemaks. Ümarlaual otsustati, et tuleb täita liiklusreegleid ja siis kõik oleks korras. Ma samuti nõustun sellega. On näha samuti, et on vaja arendada ühistranspordi ja jalgrattaliikluse. Sellega nõustusid kõik foorumis osalejad. Sellepärast kõigel on vaja värske õhu, bussis on rohkem inimesed. Järelikult teedel on vähem autosid. Seega õhu on värskem. Aga minu arvamus on radikalsem. Nt. Singapuris on väga raske osta auto. Auto ostmiseks on vaja saada eriloa. Aga selle eriloa saamiseks tuleb maksta väga suur riigilõivu. See riigilõiv maksab kaks-kolm korda suurem kui auto. Sellepärast autod Singapuri teedel on vähem kui võiks olla. Ma pakkusin samuti mitte anda pangakrediiti auto ostmiseks. Singapuris ei tohi sõida autos üksiku. On vaja et autos oleks igal kohal inimene. Kui aga autos vähem inimest, siis tuleb maksta suur rahatrahv. Selline meetod kasutatakse samuti Suurbritannias, aga seal linnade valitsused ainult paluvad inimestest, vaid karista.   Sõnu 570