I OSA. KIRJUTAMINE ESIMENE ÜLESANNE Teie ees graafikutes on uuringutulemused. Teie ülesanne on neid analüüsida ning teha töökeskkonda sobiv kirjalik kokkuvõte koos omapoolsete kommentaaridega sisse- ja väljarände kohta Eestis. Arvestage sellega, et Teie lugejad graafikut ei näe. Kirjutisele pange kindlasti ka pealkiri. Graafik 1. Sisseränne ja väljaränne 2004.-2009. a Graafik 2. Sisse- ja väljaränne meeste ja naiste seas 2004.-2009. a Teksti nõutav pikkus on umbes 180 sõna. Siin on esitatud kolm graafikud: esimene graafik on sisseränne ja väljaränne 2004.-2009. aastatel, teine graafik on sisse- ja väljaränne meeste ja naiste seas 2004.-2009. aastatel sisseränne ja kolmas graafik on sisse- ja väljaränne meeste ja naiste seas 2004.-2009 aastatel väljaränne. Esimeses graafikus on näidatud sisse- ja väljarännete arvude muutus 2004. aastast kuni 2009. aastani. Kõige suurem sisserännete arv oli 2009. aastal umbes 3900. Kõige väiksem sisserännete arv oli 2004. aastal ja see on umbes 1100. Väljarännete puhul on järgmine olukord: kõige suurem väljarännete arv on 2006. aastal - umbes 5500. Ja kõige väiksem väljarännete arv on ka 2004. aastal - umbes 2900. Kaks teist graafikut näitavad sisse- ja väljarännete meeste ja naiste seas. Graafikus on näinud, et sisserännete arv meeste seas on kõrgem kui naiste seas ja kõige suurem see näitaja oli 2009. aastal. (meeste seas) ning - 2007 aastal naiste seas. Väljarännete arv on mõlemal juhul- nii meeste kui ka naiste - negatiivne. Kõige madalam näitaja oli 2006. aastal naiste puhul ja meeste puhul on 2005. aastal ja 2009. aastal on sama madalad näitajad. Ülaltoodud on võimalik öelda, et sisseränne olukord on aastast aastani paranenud, väljaränne olukord on natuke halvem. TEINE ÜLESANNE Maanteeameti ümarlaua teema oli liiklusohutus. Teie ülesanne on tutvustada toimunud arutelu kirjalikult oma kolleegidele. Andke foorumist üldine ülevaade, peatuge lähemalt vähemalt kahel küsimusel ja lisage ka oma arvamus. 1.       1. Liikluse tihenemise põhjused ja sellega kaasnevad probleemid. 2.       2. Kuidas saavad inimesed ise muuta liiklemise turvalisemaks. 3.       3. Ühistranspordi ja jalgrattaliikluse arendamine linnas. Teksti nõutav pikkus on umbes 250 sõna. Praegu Tallinnas ilmneb rohkem ja rohkem autosid, selle põhjuseks on esiteks, võimalus võta laenu pangast ja osta kohe auto, mis on lihtne ja ei ole vaja aastast aastani koguda raha auto eest. Teiseks on põhjus ka seda, et praegune elu on nii kiire ja selleks, et kõik jõuda on vaja auto, see on kiiremini ja mugavam autoga sõita, kui näiteks ühistranspordiga. Autode arvu suurenemisega toimub ka liikluse tihenemine, millega on seotud ka mõned probleemid. Esimene ja kõige tähtis probleem on CO2 gaas, mille atmosfääris ilmnemise põhjuseks on autod. See gaas võib globaalsele sojumisele ja üldiselt rikkub loodust. Teine liikluse tihenemisega seotud probleem on müra. Linnades müra, mis on seotud transpordiga, väga palju. Omal korral see müra rikkustab inimeste tervist. Kolmas tiheda liikluse probleem on selle ohtlikus, viimal ajal oli nii palju avariid ja õnnetus juhtumid seotud transpordiga. Muidugi inimesed ise võiksid muuta liiklemise turvalisemaks. Esiteks, ära kiirusta, sest kiirus on peamine põhjus paljudest liiklus õnnetust. Teiseks, on vaja olla ettevaatlikuks ja ära unusta liikluskorraldusest ja seadusest. Olla abistav ning aidata teistele liikluse osajale, ka tähtis olla viisakas teistele inimestele, näiteks ühistranspordis. Vaid ühistransport vajab mitte ainult inimeste viisakust, vaid ka mingid üldist arendust. Näiteks oleks kasulik luua rohkem maršruuti, sest mingeid bussid käivad nii harva, et oleks raske jõuda nendega kuhugil. Ka paljud trollid ja bussid hilinevad või tulevad varem ja see on eba mugavalt ja tihti tuleb oodata bussi liiga kaua. Vaid peale ühistransporti, mis on ka piisavalt vana, on vaja arendada ka jalgrattaliikluse, peamiseks muutuseks võiks olla uusi jalgratta-teid loomine. Üldiselt võin öelda, et vaatamata liikluse tihenemisele on Eestis liiklus veel nõrgalt arenenud võrreldes teiste Euroopa riikidega, ja sellega on veel vaja töötada. Sõnu 594