I OSA. KIRJUTAMINE ESIMENE ÜLESANNE Teie ees graafikutes on uuringutulemused. Teie ülesanne on neid analüüsida ning teha töökeskkonda sobiv kirjalik kokkuvõte koos omapoolsete kommentaaridega sisse- ja väljarände kohta Eestis. Arvestage sellega, et Teie lugejad graafikut ei näe. Kirjutisele pange kindlasti ka pealkiri. Graafik 1. Sisseränne ja väljaränne 2004.-2009. a Graafik 2. Sisse- ja väljaränne meeste ja naiste seas 2004.-2009. a Teksti nõutav pikkus on umbes 180 sõna. Sisseränne ja väljaränne võrdlus aastast 2004. kuni 2009. Käesolev aruanne annab kokkuvõtte aastast 2004 kuni 2009 Eestis toimunud sisseränne ja väljaränne kohta. Uuringud näitavad, et antud perioodil oli väljaränne keskmiselt suurem kui sisseränne. Üldine väljaränne trend on tõusev, kõrgema väärtuse see ulatus 2006 aastal. Sisseränne graafik ei ole nii kõiguv ning näitab stabiilse tõusu, kus 2007, 2008, ja 2009 aastate näidud jõudsid väga lähedale väljaränne näitudele. Sisse rändab rohkem meesterahvast, välja aga vastupidi. Töökeskkonnale see tähendab palju kultuurilisi muudatusi. Kuna välja rändavad rohkem noored, tähendab see töötava rahva keskmise vanuse tõstmist. Väljarändajate hulgas on reeglina kõrgharitud spetsialistid aga sisserändajaid on rohkem lihttöölised vaesematest riikidest. Selline olukord on tingitud sellest, et Eesti tööturu nõudluse järgi ongi vaja rohkem madalama hariduse tasemega töötajaid, kusjuures ülikoolid annavad välja liiga palju bakalauruseid ja magistre, kes peavad kas leppima kokku vähem tasustatud tööga. või kolivad EU riikidesse või USA-sse. Kõik need tegurid ühest küljest mõjutavad töökeskkonda positiivselt, tasakaalustavad seda. Teisest küljest tekkivad olukorrad, kus haritud inimesed, mis on sunnitud lihttöölistega võrdselt tööl käima, ei ole oma eluga rahul. Võivad tekkida konfliktid kultuuriliste eripärade ja tase erinevatest. Minu nägemus probleemile on selline, et riik voiks soodustada kõrgtehnoloogilisi arenguid ja tööstust Eestis. See säästaks andekaid ja perspektiivseid inimesi kodus. Töökeskkond on paljuski enesereguleeritav, nagu ka tööturg, kuid seda saab mõjutada. TEINE ÜLESANNE Maanteeameti ümarlaua teema oli liiklusohutus. Teie ülesanne on tutvustada toimunud arutelu kirjalikult oma kolleegidele. Andke foorumist üldine ülevaade, peatuge lähemalt vähemalt kahel küsimusel ja lisage ka oma arvamus. 1.       1. Liikluse tihenemise põhjused ja sellega kaasnevad probleemid. 2.       2. Kuidas saavad inimesed ise muuta liiklemise turvalisemaks. 3.       3. Ühistranspordi ja jalgrattaliikluse arendamine linnas. Teksti nõutav pikkus on umbes 250 sõna. Liiklusohutusele pühendatud foorumi ülevaade. Kallid kolleegid! Võtsin osa liiklusfoorumis, mis toimus sellele nädalal Tallinna põhja politseiprefektuuris. Ümarlaua arutelu juhiks oli maanteeameti esindaja Arvo Kohver. Tutvustan teile põhilised teemad, mida arutati 4 tunni jooksul. Üheks tõsiseks probleemiks Eestis, ja eriti suurtes linnades, on liikluse tihenemine. Ilmselge, et liiklus tiheneb sellest, et rahvas ostab aina rohkem isiklikke autosid isegi vaatamata majanduskriisile ja kõrgetele hindadele. Statistika selgelt näitab, et sisseregistreeritud autode arv kasvab. See tähendab, et tööpuudus ja raksed ajad ei pandunud inimesi vähem sõita. Need, kellel puudub raha uue auto ostmiseks, võtavad kasutatud autod. See, kes ei suuda enam oma kalli auto ülal pidama, müüb see maha ja ostab vanema, odavama ja ökonoomsema. Olukord, kus liiklus tiheneb, teed ei ole valmis selliseks koormuseks ja kasvab vanade ja halvas seisukorras autode arv, on väga ohtlik. Vana auto ostmine ei ole ammu probleem, see maksab alates 1000 kroonis ja veel sõidab. Sellest tuleneb suur arv noori juhte, kes saavad juhiload juba gümnaasiumis õppides ja saavad endale lubada pruugitud auto taskurahast. Kahjuks värsked ja rohelised noored juhid ei ole kõige viisakamad teede peal. See omakorda langetab liiklusohutuse veelgi rohkem,. Me näeme, et kaasaegne inimene ei taha autost loobuda isegi raha puudumisel. See otseselt mõjutab liiklejate ohutusele. Kui inimesed ei remondi oma autosid, ei pane õigeaegselt talverehve, ei kindlusta oma sõidukit, siis ainuke jõud, mis võib inimesi mõjutada on rangem politsei kontroll ja suuremad trahvid. Aga inimesed peavad aru saama, et turvaline liiklus on kõigile tähtis, kihutaja peab mõtlema sellest, et ta võib tappa oma autoga kedagi, ja võib olla, oma venda või last. Inimestel tuleb rohkem tähelepanu eraldada oma sõidukite seisukorrale, praegusel varuosade turul on selleks väga soodsad tingimused. Ei tasu osta luksuslikke ja kalleid autosid, sest nendele on ka varuosad ja hooldus kallid. Sama tähtis, või isegi veelgi tähtsam on see, et iga inimene tõstaks oma sõidukultuuri, igapäevane võistlus ristmikutel on rumal tegevus. Väga tihti inimesed annavad ennast provotseerida, seda ei tohi endale lubada. Kui te teine loll, kihutab, tuleb säilitada külma aju. Kõik on meie käes, ja me peame muutuma ohutu ja õnneliku tuleviku nimel. Sõnu 686