I OSA. KIRJUTAMINE ESIMENE ÜLESANNE Teie ees graafikutes on uuringutulemused. Teie ülesanne on neid analüüsida ning teha töökeskkonda sobiv kirjalik kokkuvõte koos omapoolsete kommentaaridega sisse- ja väljarände kohta Eestis. Arvestage sellega, et Teie lugejad graafikut ei näe. Kirjutisele pange kindlasti ka pealkiri. Graafik 1. Sisseränne ja väljaränne 2004.-2009. a Graafik 2. Sisse- ja väljaränne meeste ja naiste seas 2004.-2009. a Teksti nõutav pikkus on umbes 180 sõna. Sisseränne ja väljaränne Eestisse aastatel 2004-2009. Antud graafiku põhjal võin öelda, et kõige rohkem inimest rändasid Eestisse aastal 2009. Nende hulgast oli umbes 2350 meest ja 1500 naist. Minu arvates see on seotud sellega, et Eesti hakkas enam vähem oma olukorda pärast maailma kriisi parandama. Ka mõjutas turismifaktor ja võimalused ennast Eestis realiseerida. Kõige inimeserikkam väljaränne oli aastal 2006 ja 2005. Eestist lahkusid 5000 naist ja umbes 4600 meest. Võib olla see on jälle seotud maailmakriisiga. Põhjendan oma arvamust sellega, et minu meelest sellestel aastatel hakkas kriis ja väljarännanud inimesed soovisid leida endale parema elu ja töövõimalusi, kui Eestis. Kõige madal tase inimeste tulekust oli aastatel 2004 ja 2005, kus oli sisenejatest 1250 meest ja 1100 naist. Aastatel 2007 ja 2008 oli enam vähem sarnased sisseränded ja väljaränned. Arvan, et inimeste jaoks oli tähtis oma töökoha säilitada, kuid mitte kuskile lahkuda. Kokkuvõtteks võin öelda, et kõige stabiilsemad aastad olid 2007, 2008 ja 2009. Võrreldes sisserännakuga Eestisse aastal 2004 viimastel aastatel olukord on muutunud mitu korda paremaks. Aga väljaränne natuke halvemaks, kuid stabiilsemaks. Arvan, et see on kõige tähtsam - stabiilsus. TEINE ÜLESANNE Maanteeameti ümarlaua teema oli liiklusohutus. Teie ülesanne on tutvustada toimunud arutelu kirjalikult oma kolleegidele. Andke foorumist üldine ülevaade, peatuge lähemalt vähemalt kahel küsimusel ja lisage ka oma arvamus. 1.       1. Liikluse tihenemise põhjused ja sellega kaasnevad probleemid. 2.       2. Kuidas saavad inimesed ise muuta liiklemise turvalisemaks. 3.       3. Ühistranspordi ja jalgrattaliikluse arendamine linnas. Teksti nõutav pikkus on umbes 250 sõna. Kallid kolleegid! Tänapäeval mängib suurt rolli meie elus liiklusohutus. Kuna sõidukite arv suureneb igal aastal mitu korda, siis suureneb ka liiklusohutus. See on ka üks liikluse tihenemise põhjustest. Aga veidi tähtsam põhjus on inimeste suhe liiklusele. Ma arvan selles ongi asi, et kuidas inimene suhtub, niimodi ta elab ja sõidab. Tänapäeval paljud noorukid ei pane tähele liiklusohutuse tähtsust. Nad tihti joovad ja tarbivad narkootikumed ja sõidavad autoga. Nad üldse ei mõtle tagajärjetest. Aga tagajärjed on kurbad. Invaliidsus või surm. Seda te kõik teate. Minu meeles kõige olulisem asi on ühiskonna turvalisus sellastest sõitjatest. Peab mitte trahvima, vaid mitu kuuks vanglasse saata, et inimene läbi vaatas oma tegemist. Turvalisus on väga tähtis. Elu meile on antud ainult üks ja ma arvan, et kõik nõustuvad sellega, et lõpetada oma elamist narkomani auto all keegi ei taha. Inimesed saavad ka ise muuta liiklemise turvalisemaks. Kõigepealt enne sõidukit peab kontrollima oma auto töölisust. Istudes aotosse peab kindlasti panema turvavööd ja vaadata kas kõik aknad ja peeglid on korras. Ja kõige tähtsam asi liiklemise turvalisemaks muutumisest on muidugi hea sõitmine. See tähendab kõikide reeglite järjemine. Arvan, et kuna sõidukie tulevad rohkem ja rohkem on vaja arendada ühistranspordi ja jalgrattaliikumist linnas. Selleks on vaja teha jalgratturitele ka oma teed. Praegu neid on, aga üsna vähe. Suurem osa neist on parkides ja kesklinna väljasosas. Muidugi te võite öelda, et jalgratturid võivad sõita autotega, aga mitte kõik saavad nende kiirusega sõita ja see on väga ohtlik. Ühistranspordi arendamiseks võin pakkuda alandada piletide hindeid. Sõnu 556