Sündmustest tihedas novembris jäi üks oluline hoiatussignaal piisava tähelepanuta. Nimelt soov maha tampida ja kõvahäälselt kritiseerida iga arvamust, mis julgeb kahtluse alla seada viimaste aastate valikud. Riigikontrolli aastaaruanne näitab üsna selgelt, et Eesti on arengus toppama jäänud, meile näib isegi Euroopa Liidu keskmike hulka püüdlemine valmistavat raskusi, rääkimata tippu jõudmisest. Muu hulgas näeme, et Leedu on meist mitme olulise näitaja poolest möödunud ja kaugel ei ole aeg, kui ka Läti seda teeb. Aasta-aastalt on aina piinlikum vaadata aastaaruandele järgnevat reaktsiooni - kuidas valitsus ei analüüsi mitte sõnumit, vaid ründab sõnumitoojat. Küsimus ei ole kindlasti mitte riigikontrolöri isikus, sest sama saatus tabas ka tema eelkäijat. Reformierakonna suhtumisest aruandesse võib aru saada, sest see lükkab ümber oravate reklaamklipis väidetu. Vastupidi, aruandest selgub, et võrreldes teistegi Balti riikidega on olukord halvenenud. Läti ja Leedu mööduvad meist Leedu on meist ostujõult tempokalt möödunud ja Läti, kellel jääb see veel Eestile alla, on viimase viie aasta jooksul näidanud Eestiga võrreldes kaks korda kiiremat kasvu. Eurostati andmetel moodustas Eesti SKP inimese kohta ostujõu alusel eelmisel aastal 72,8 protsenti Euroopa Liidu 27 liikmesriigi (Kreeka andmed kahjuks puuduvad) keskmisest, Leedu näitaja oli 74 protsenti ja Lätil 67 protsenti. Eestimaalaste ostujõudu nõrgestab kasvav hinnatase, samal ajal on elu lõunanaabrite juures läinud viimastel aastatel hoopis odavamaks. Eesti hinnad on kerkinud 79,7 protsendile ELi keskmisest. Lätis ja Leedus on hinnatase alanenud vastavalt 71,1 ja 64,5 protsendile ELi keskmisest. Meie hinnad on kõrgemad kui Lätis ja Leedus ning meie inimeste ostujõud on leedukatest väiksem. Inimesed tunnetavad eriti toiduainete hinnatõusu, mille vältimiseks on riigil võimalus alandada toiduainete käibemaksu. Vähesed Euroopa Liidu riigid peale Eesti ei tee peamistele toidukaupadele maksusoodustusi. Oleme suhtelise vaesuse osas ELi riikide seas eelviimasel kohal, kuid toidule ja ka toasoojale ning elektrile, seega just väikese sissetulekuga inimeste peamistele kuluartiklitele, on makse vaid tõstetud. Kolmas oluline näitaja - Eesti tööjõu tootlikkus - pole kolme aasta jooksul Euroopa keskmisele lähemale jõudnud. Eelmisel aastal moodustas Eesti tööjõu tootlikkus ELi 28 riigi keskmisest 70 protsenti. Viie aastaga on Eesti tootlikkus kasvanud 4,4 protsenti, samas kui Lätis 11,9 ja Leedus lausa 12,7 protsenti. Neist murettekitavatest andmetest ei soovita rääkida. Valitsuserakonna retoorika sellest, kuidas meie maksusüsteem on veatu ja igasugune arutelu edasiste lahenduste osas juba eos väär, on nende andmete taustal lihtsalt ülbe. Isegi Reformierakonna auesimees Siim Kallas nendib, et tark liider kuulab alati väga tähelepanelikult, mida tema kriitikud räägivad, sest tark saab tegelikult ju aru, et neil on mõne koha pealt õigus. Valimistele minnes pakutakse aga sellesama tegemist, mis on toonud seisaku. Toimivaks lahenduseks ei saa pidada töötukassa ümbernimetamist või sotsiaalmaksu raha kokkuhoidmist, kuulutades puudega inimesed töövõimelisteks. Ettevõtjatel on vaja enamat kui kaheprotsendist sotsiaalmaksu alandust. Keskerakonna hinnangul peaks riik omalt poolt soodustama kõrge lisandväärtusega toodete tootmist ja ettevõtete eksporti välisturgudele, sest ainult tulude kasvuga suudavad ettevõtjad tõsta tootlikkust uuele tasemele, ilma et töötajate palgad kannataksid. Majandusel pole vedurit Riik peaks ühtlasi kaardistama kogu ekspordisektori ning sõeluma välja kõige potentsiaalsemad majandusharud ja ettevõtted. Kui selgem pilt ette manada, lähevad toetused rohkem asja ette ja tekiks enam ettevõtteid, kes oleksid võimelised rahvusvahelises konkurentsis Eesti edule kaasa aitama. Praegune ettevõtluskeskkond toob pigem uudiseid, et olulised välisettevõtted mõtlevad Eestist lahkumisele, aga mitte uudiseid uutest investeeringutest. Kuigi me näeme väikseid mullistusi siin ja seal, puuduvad riigikontrolligi hinnangul Eestis tegelikult suure lisandväärtusega majandusvedurid, mis suudaksid kaasa vedada ka ülejäänud majandusharusid. Riik üritab ennast näidata kui majanduse arengu suunajat, kuid sel ei pruugi teadliku tegevusega pistmist olla. Riigikontrolli aruandest selgub, et üks suuremaid muresid seisneb selles, et riik tegelikult ei tea, kas ja kui suurel määral väljavalitud lahendused majanduslikke probleeme leevendavad. Maksudega mängimine, mida Reformierakonna juhtimisel viimasel viiel aastal laialdaselt harrastatud on, lisab omakorda ebakindlust. Riigikontrolli väljatoodu paneb kahtluse alla eduloo, mille puhul peaministri erakond ütleb, et kõike tehakse õigesti ja teisiti tegemine oleks eduloost loobumine. Teisitimõtlejad on valitsusringkondade silmis kas tüütud või ohtlikud. Ja selline olukord pole soodus uute ideede esilekerkimiseks. Kes see ikka soovib, et teda mõnitataks. Lihtsam on ju teha mitte midagi, siis ka ei juhtu midagi halba. Kõige ebaõiglasem on aga see, et eriti kõvadeks mahategijateks võivad olla ministrid, kellel pole meile pakkuda suurt midagi peale seisaku ja kinnituste, et kõik on tehtud õigesti. Kui tulemus on vale, siis ju pole õigesti. Vajame suuremat sallivust oma majanduspoliitilises debatis ja väiksemat sallivust praeguse seisaku suhtes.