Piibel, täpsemalt öeldes Pauluse esimene kiri tessalooniklastele, täheldab: «Kui öeldakse: «Nüüd on rahu ja kindel olek», siis langeb äkiline hukatus nende peale nagu sünnitusvalud lapseootel naise peale, ja nad ei pääse pakku. » Kuigi Pauluse sõnad puudutavad Issanda päevaks valmistumist, kõlab see võrdlus - nagu paljud teisedki 2000 aastat vanast pühakirjast pärinevad kõnekujundid ja võrdlused - värskelt ja asjakohaselt ka maisemates olukordades. Oleks arvatavasti liialdus väita, et 2014. aasta lõppu ja rohkem kui kümnendi Afganistanis kestnud ISAFi missiooni lipu langetamist oodanud NATO arvas ees seisvat täieliku rahuaja. Korralikku hingetõmbepausi eeldas enamik aga ilmselgelt. Sellele osutavad arvud tänavu täpselt 24. veebruaril avaldatud NATO kaitsekulude raportist. Allianss on sellist iga-aastast ülevaadet koostanud alates oma asutamisest. Juba 1949. aastast kehtib ka tungiv soovitus, et liitlaste kaitsekulud ei tohiks jääda alla kahe protsendi nende sisemajanduse kogutoodangust. Olukorras, kus kulukriteerium on hästi teada ning kaitsele kulutab kaks või enam protsenti vaid neli riiki 28st, võib vist järeldada, et alliansi enamus valmistub rahuks. Loomulikult tuleb arvesse võtta, et riigi huvid ei pruugi kattuda tema sõjalise liidu omadega. Näiteks vaadates Kanada või Belgia asukohta maailmakaardil, tundub pealiskaudsel pilgul ehk isegi ratsionaalne jätta riigikaitse ühele protsendile SKTst. Ega Kreeka eeskujulikud 2,3 protsenti pole ju ka tingitud Ateena poliitikute murest terve euroatlantilise kogukonna tuleviku pärast. Rohkem on sellel pistmist drastiliselt kahanenud SKTga, mis muudab tükk aega varem kokku lepitud kaitsehangete osakaalu seal suuremaks, laenuandja müüdud kaitsekraamiga ja ajaloolise hirmuga naabruses asuva teise NATO liikme ees. Üleüldise rõõmu- ja rahurohke maailma ootus tundus eriti tugevalt peegelduvat õkva meie naabruses paikneva Läti ja Leedu riigieelarvetes - neil kummalgi moodustasid kaitsekulud vastavalt 0,9 ja 0,8 protsenti SKTst. Pool aastat pärast selle raporti ilmumist olid rahuriigi-lootused asendunud kõhedusega ka kõige rõõmsameelsemate liitlaste juures. I-le pani täpi Malaisia reisilennuki allatulistamine 17. juulil - isegi enne ELi ja NATO ridades Venemaa osas pigem leebemat lähenemist pooldanud Holland avastas, et Moskva võib nende kodanikele surmaohtu kujutada ka lihtsalt reisil päikselisse Kagu-Aasiasse. Tükkideks lastud lennukis hukkunud kodanikud liitsid NATO perega kindlamalt ühte ka neile juba Afganistanis eriti lähedaseks saanud Austraalia. Walesi NATO tippkohtumisele saabunud Austraalial oli seal Põhja-Atlandi riikidega ühist muret muudki. Sealsamas moodustas Canberra üheksa alliansi maaga (Itaalia, Kanada, Poola, Prantsusmaa, Saksamaa, Suurbritannia, Taani, Türgi ja USA) koalitsiooni end Islamiriigiks kutsuva terroriorganisatsiooni vastu. Nn Islamiriigi tõttu kõlab isegi liiga pehmelt väide, et NATO piiril lõõmab mitmest küljest kriis. Lääneriikidest on Süüria ja Iraagi sõjakeerisesse ennast ja märtrikrooni leidma suundunud sajad noored islamistid. Nende aktiivne värbamistöö ja edasi-tagasi saalimine suurendab aiva tõenäosust, et 2001. aasta New Yorgi, 2004. aasta Madridi ja 2005. aasta Londoni sündmused saavad oma järje näiteks Ottawas, Pariisis või Kopenhaagenis. Võimalikud kriisikolded podisevad liitlasriikide sees. Tänavusügisene Riia julgeolekukonverents kulges märksa murelikumas vaimus kui varasematel aastatel. «Valitsustel saab olema raske liigutada raha ära valdkondadest nagu tervishoid,» möönis seal NATO asepeasekretär James Appathurai. «Kuid mulle tundub, et esimest korda alates 2001. aastast on inimesed närvilised - nad on närvilised, kui vaatavad itta, nad on närvilised, kui vaatavad lõunasse. » «Ma usun, et parlamendid ja kodanikud toetavad nüüd kaitsekulutuste tõstmist,» oli Appathurai veendunud. Probleem on aga selles, et mõneti on kaitseplaneerimine tõepoolest viimseks kohtupäevaks valmistumise sarnane: see nõuab aastatepikkust järjepidevat pühendumist.