Jõulude ja aastavahetuse eel läkitavad paljud teele traditsioonilised pühadekaardid ning kirjutavad sinna parimad soovid. Vanemale põlvele on sellise kaardi või kirja avamine liigutav. Pealetungival internetiajastul võib see kõik nooremale põlvkonnale tunduda vanamoodne. Vähemalt osale. Täna on popid facebookid ja meilid, elektrooniline kiri jõuab pärale sekunditega. Miks ikkagi igal aastal postkontorites kaarte müüakse? Ikka selleks, et sinna taha midagi liigutavat KIRJUTADA. Nii on see olnud viimased paarsada aastat. Paari nädala eest sattusin raadiost kuulama uudist sellest, kuidas Soome haridusametnikud tulid välja geniaalse ideega: tühja sellest kirjatehnikast ja kirjaoskusest, kaotame selle üldse ära. Piisab, kui teha lastele koolis selgeks arvutiklaviatuur ning kõik saabki joonde. Ajaga peab kaasas käima, suhelda tuleb ikka moodsaid sidevahendeid kasutades. Ilukirja ning üldist kirjutamise oskust pole enam vaja. See on lapsele koormav. Kaunist kirjaoskust võib laps või noor imetleda muuseumis. Möödus vaid paar päeva ja siis kuulsin ühest Eesti populaarse raadiojaama eetrist samasugust juttu. Kõnelejaks oli pealinnas asuva haridusministeeriumi kõrge ametnik. Rääkis nii õhinal, et noored internetiajastu facebooki-vanemad jäid teda kindlasti uskuma. Mina kahjuks mitte ja nõuan oma pojalt korralikku kirjaoskust. Siiani on meie noored maailma kõikvõimalikel olümpiaadidel ja konkurssidel loorbereid lõiganud ning auhinnalisi kohti noppinud. Kirjutamise oskus on ülesannete lahendamise juures üks oluline tahk. Siiani oleme näidanud koha kätte isegi suurriikidele. Kas innovaatilisuse matkimisega tahame oma viimasedki trumbid käest mängida? Me peame kogu aeg tegema midagi kellegi soovituste ja mallide järgi, ning ikka välismaiste õpetajate poolt. Las soomlased katsetavad, Eesti koolides on kirjatehnika olnud ja seda õpetatakse ning hinnatakse. Kui tahame, et noorte käekiri meenutaks varsti üle paberi jalutanud varese jalajälgi, siis laskem käia. Juba praegu ei saa noored enam ise paljudel juhtudel aru, mida nad on tunnis kokku kirjutanud. Mida siis rääkida veel vanematest ja õpetajatest. Ülesanne võib ju õige olla, aga kui pedagoog käekirja välja ei loe, pole vaja hiljem halva hinde pärast protsessida. Sama meelt oli ka mitu õpetajat, kellega asja arutasime. Nemad on kindlalt koolides kirjatehnika kaotamise vastu. Kirjaoskust väärtustasid omal ajal pastorid ja kirikuõpetajad, kes hakkasid maarahvale haridust andma. Ajaloost teame, et eesti mehed olid üldise harituse ja kirjutamise poolest Tsaari-Venemaa armees ülimalt hinnatud, paljud neist olidki ametis staapides. Sama oli nõukogude ajal. Isegi papa Jannsen pani ärkamisajal rahvale südamele, ärge Te kirjatarkust unustage. Ja nüüd ütleb keegi, et 21. sajandil pole seda kõike enam vaja. Kirjutage arvutis ja olete suuremeelsed. Internet võib olla, aga kui pangas peab ühel päeval dokumendile allkirja andma, siis kas teeme dokumendil vajalikku kohta kolm risti nii nagu keskajal. Venemaale või Araabia riikidesse sisenemisel peab täitma tollideklaratsiooni või migratsiooni kaardi. Vaevalt need paarikümne aasta pärast kaovad. Nendelegi tuleb selgelt kirjutada oma nimi ja sõidu eesmärk. Ikka selgelt ja KIRJATÄHTEDEGA. Kui poetad piiriametnikule, et oskad ainult arvutiga, aga mitte käsitsi, siis saadetakse teate küll, kuhu... Niisiis, kirjaoskus on meile ja tulevastele põlvedele vajalik, räägitagu ümberringi mida tahes. Jääb loota, et kirjutamine ja heade soovide saatmine on moes ka järgmistel pühadel, ka kümne või kahekümne aasta pärast. Kirjatehnikale tähelepanu pööramine pole kiusamine, vaid igati elementaarne oskus.