Riiki valitsenud kartellierakonnad on nendeks valimisteks unustanud ära eelmiste valimiste lubadused Eesti regionaalpoliitika teemadel ega taha sellest enam rääkida. Reformierakond põrutab «kindlalt edasi» täiskäigul maaelu hääbumise poole, sotsid rakendasid valimisvankri ette hoopis kadunud hinged ning eelmise kampaania ajal lubatud suured sõnad asendusid valitsusse minnes tühja susinaga. IRL on küll pusinud ikka ja jälle kenasid haldusreformi kaarte, kuid kaugemale ehk sisuni pole kunagi tõsiselt väga jõutud. Keskerakond uhkeldab sõnades alati maaelu tähtsusega ja omavalitsuste võime olulisusega, Tallinna «kuningriigis» aga kehtestatakse selliseid samme nagu tasuta ühistransport just karuteenena maapiirkondade valdadele ja linnadele. Sellega meelitatakse maksumaksjana see elujõulisemgi osa elanikkonnast ära Tallinna. Kokkuvõtvalt, ääremaastumine jätkub, Tallinn «ruulib» ning kartell vaatab vaikides oma nurgas kõike seda pealt. Taas uusi hiilgavaid valimisteemasid sepitsedes ja pusides ning valimisteks valmistudes on see teema maha vaikitud. Vallavalitsused kokku Nende valimiste üks peateema on Eesti regionaalpoliitika, maaelu jätkusuutlikkus ning tulevik. Me ei saa ega tohi unustada ära kõiki neid kaasmaalasi väljaspool suurlinnu ja eelkõige väljaspool Tallinna. Eesti on üks tervik ja meid saadab riigina edu ainult siis, kui edust saab osa kogu Eestimaa. Nagu on see teada vanast ütlusest: kuni su küla veel elab, elad sina ka. Selleks tuleks viivitamata ette võtta järgmised tegevused. Praegu on Eestis rahuldavalt hakkama saavaid valdu ja väikelinnu aina vähem. Selle taandarengu pidurdamiseks tuleb luua kahetasandiline kohalik omavalitsus. Volikogude tasand säilib praeguste piiridega, kuid juhtimistasand liigub niinimetatud tõmbekeskustesse ja saab kümmekonnale volikogule ühiseks. See loob maapiirkonda kompetentsi, sunnib kogukonnad vajalikule ühistegevusele ning lõpetab omavahelise pealesunnitud konkurentsi niigi väheste vahendite ja ressursi jagamisel. Niimoodi moodustuks kuni 50 omavalitsusüksust, tõmbekeskustesse tekiks kompetents koos pädeva täidesaatva võimuga. Nimetame neid valdade direktoriteks koos oma meeskonnaga. Need oleksid apoliitilised ametikohad ja nende ülesanne on viia ellu kohalike volikogude püstitatud eesmärke. Nõukogu, mis oleks moodustatud volikogu esimeestest, annaks direktorile tööülesanded vähemalt neljaks aastaks ehk siis valimistsükliks. Kui direktor pole ülesannetega hakkama saanud, võib nõukogu ta tagasi kutsuda. Kohalikud volikogud jääksid praeguste omavalitsuste piiridesse, kusjuures neil ei keela keegi vabatahtlikult liituda. Ühel direktoril oleks viis kuni kümme volikogu. Volikogude valimise kord oleks sarnane praegu kehtivaga. Sama moodi nagu praegu valitakse ka volikogu esimees, kes oleks aga täiskohaga palgaline ametnik. Tema juhtida ja koordineerida oleks kohapealne tegevus. Kaoks ära kohatine dubleeriv süsteem, kus on volikogu esimees ja vallajuht ning linnapea. Peale selle oleks tagatud kogukondlik harjumus ja ühtehoid juba väljakujunenud kogukondades. Maavalitsueed kaotada Teiseks tuleb kaotada ajale jalgu jäänud ning otstarbetu maavalitsuste süsteem ning luua üle Eesti piirkonnavalitsused. Nimetatud institutsiooni roll oleks riigi esindamine ehk omavalitsuste kontroll ning suuremate arenguplaanide koordineerimine omavalitsuste vahel. Need on osaliselt praegused maavalitsuse funktsioonid, kuid mingil määral ka omavalitsusliitude funktsioon. Põhieesmärk on olla keskvõimu esindaja piirkonnas, kusjuures neid oleks praeguse 15 maavalitsuse asemel vaja ainult viis. Regioonivanem oleks apoliitiline ametikoht, mitte erakondade vahel kokku lepitud poliitik. Piirkonnatasandi vastutada jääksid üle omavalitsuspiiride käivad ülesanded, mis vajaksid ühist planeerimist, nagu näiteks transpordi ja koolivõrgu korraldamine. Kohalikule volikogule ja kobarvolikogude direktorile jääksid kohapealsed planeeringud ja tegevused. See tagaks pädevuse mõlemal tasandil ning annaks paremad võimalused planeerida Eestit kui tervikut. Kolmandaks tuleb, nagu esimeses punktis toodud, jagada ära Tallinna linn - nii ei oleks vaja pealinnaseadust, vaid ühist ülesehitust teiste omavalitsustega. Tallinnas oleksid linnaosade järgi rahva valitud oma volikogud, kuid juhtimistasand ühine. See tagab rohkem otsustusõigust linnaosadele ja annab valitud saadikute kaudu rohkem võimu kohapealsetele elanikele. Neljandaks tuleb anda kohalikele omavalitsustele õigus otsustada oma sissetulekute üle. Selleks peaks tulumaksu osa olema jagatud keskvõimu ja kohaliku võimu vahel selliselt, et üksteisest ei sõltuta ja kohalikul võimul on õigus oma osa vajaduse korral kas suurendada või vähendada ette antud piirides. Lisaks peab olema kohalikul tasandil õigus saada ettevõtlusega seotud maksudest tulu, mis tagaks huvi ettevõtlust enda piirkonda meelitada. Sellega lõpetataks praegune olukord, kus valla või linna maa-alal tegutsevast ettevõttest ei saa kogukond sentigi tulu, kuid suhteliselt kallist infrastruktuuri tarbitakse küll. Viiendaks peab kohalikule tasandile andma rohkem suveräänsust ka väljaminekute ja otsuste üle. Põhimõttel, vähem juhtimist ülevalt alla, vaid vastupidi. Keskvõimu ja kohaliku võimu vahel on ülesanded selgelt ära määratud ning vastavalt sellele on eraldatud ka kohustuste elluviimiseks vahendid. See tagab selguse vastutuse ja kohustuste vahel mõlemale poolele ning tulemuse ka reaalseteks tegevusteks kohapeal. Jääb ära praegune olukord, kus keskvõim ja kohalik võim näitavad teineteise peale näpuga. Kannatajaks on reaalselt aga ikkagi tavaline inimene kohapeal. Ühine standard Kuuendaks. Maaettevõtluse säilimiseks tuleb seada väljaspool Tallinna, Harjumaad ja Tartu linna sotsiaalmaksu lagi töötaja kohta. See elavdaks ettevõtlust, leevendaks maksukoormust väiksema ostujõugu maapiirkondades ning aitaks tõsta väljaspool suurlinnu palku. Seitsmendaks töötatakse välja ühine teenustepagas ja standard, mida peab igale Eestimaa elanikule mõistlikus ja kättesaadavas raadiuses tagama. Seda ühiselt keskvõimu ja kohaliku võimuga. Need teenused oleksid haridus, meditsiin, turvalisus, transport, avaliku sektori teenused ning tehno- ja kommunikatsioonivahendite kvaliteet. Lisaks on veel mitmeid lisateemasid, mida antud kirjatükk ei puuduta, kuid mille rakendamist on kohe maapiirkondade päästmiseks vaja. Praegu on Eestimaa haige ja tervikust ei saa kuidagi rääkida. Meie jaoks peab olema iga ruutkilomeeter, talu, küla, kogukond ja piirkond tähtis ja märgatud. Ainult nii saame üheskoos loota paremale tulevikule. Nõrgemaid ei jäeta maha, vaid aidatakse kaasa.