Ma arvan, et ei olnud. Midagi olulist jäi tal puudu. Jakobson võitles Eesti asja eest oma ajalehega, esinemistega, isamaakõnedega. Ta õpetas eesti rahvast, kirjutades "Kuidas põllumees rikkaks saab" - kas viie rikkama riigi hulka - kerkib keelele? Arendas välja Kurgja näidistalu. Ja temast peeti väga lugu. Aga südamest õnnelik ta tõenäoliselt polnud, sest tema kolm tütart - Linda, Ida ja Elsa - jäid vanatüdrukuiks ja lastetuiks. Carl Robert Jakobsoni "Kooli lugemise raamatut" anti välja kordustrükkides 15 korda 40 aasta jooksul, aga temal lapselapsi seda lugemas polnud, sest neid polnudki. Vanaisana lapselapsi hoida ta ei saanud. Ja neile oma eeskujulikku talu pärandada ka mitte. Ma ei tea, miks see nii läks. Võib-olla keegi teab, sest ta tütred elasid ju meie ajani. Ilmselt oli viga mõtlemises. See oli viga kasvatuses, vales meelsuses. Mida mõtlesid preilid Jakobsonid meestest ja suhtlemisest nendega? On nüüd vist rohkemgi kõrgelt koolitatud naisi, kes õigel ajal õieti pole mõelnud ja vastavalt pole tegutsenud. Kui pole järglasi elu jätkamas, kipub elu olema täis asendustegevusi. Feministid pressivad peale Kõik peavad võrdselt tööl käima ja äri tegema. Unarusse jääb lastesünnitamise töö, mis aga ennast valusalt kätte maksab. Seda tööd ei saa edasi lükata ja hiljem, pärast rikkaks saamist, ära teha. Maa jääb tühjaks, koolid pannakse kinni, rahvus kidub. Riik, kurat, kus sa oled, et alahindad reprodutseerimistööd? Rahuldamata vanatüdruk muutub pealegi tüütuks ja õelaks. Arukas kaasamõtleja Mannu aga arvab, et ehk hulk naisi ongi juba algselt tigedikud ja see peletab mehi eemale. Eks ka nii võib olla. Üksi elades kohanemisvõime vastassooga üha kahaneb. Ülikoolid on täis parimas eas tüdrukuid. Tasemel mehi ei jätku. See on üldteada asi. Oli hämmastavaid ülesastumisi noorte ajakirjanike-feministide poolt, kes postuleerisid, et keegi ei saa panna kedagi sünnitama, kui ta ei taha. Riigi tulevik hoopiski mitte. Jätame siinkohal nimed nimetamata. Ometi hankisid nad hiljem endale lapse - hakkasid täitma naise põhifunktsiooni! Parem hilja kui hoopiski mitte. Kui ei jätku printse, kes tuleks valgel hobusel, võiks aidata polügaamia - nii propageeris üks tore eestiaegne mees Juhan Vilms. On ju islamimaade polügaamsed naised eluga rahul. Mannu toob positiivse näite oma Pootsi koolist Pärnumaal. Noored kõrgharitud kooliõpetajannad, kes suunati maakooli, oskasid kohemaid abielluda kaluripoistega ja luua asised kodud. Ikka naistest lähtub elu juhtimine kõigepealt, ürgsest emainstinktist. Mõtlemisvead selles valdkonnas on saatuslikud isiklikus plaanis ja rahvust silmas pidades. Kuidas ilusti mõeldi Hoopis kena mõtlemist esitab Bernard Kangro oma romaanis "Jäälätted" (1958), kus 30ndate lõpul vestlevad Tartu tudengipreili ja noormees: "Unistan. " "Millest? " "Tulevikust". "Hm, tulevikust: Mis seal siis on näha? " "Mees, lapsed... seitse poega riburada sabas... " "Kas mees on teada? " "Meest veel ei ole, aga lapsed on teada puha, missugused nad on. Suured kisakõrid, kaklejad, laulumehed, naljamehed, tüdrukute petjad. Nannipunne meie peres ei ole, mammapoegi ei tunta. Ainult viimane, pesamuna, sellele paneme nimeks Laur, see on paipoju, ripub ema põllepaela küljes, ainult see. " Üks kummaline vahepala siia veel - mida naised üldse tahavad? Raamat "Viiskümmend halli varjundit", mida läbib sadomasohhistlik seks, müüb kogu maailmas. Seda loevad sajad tuhanded naised ahnelt. Pornopilt naistele peale ei lähe, aga kirjutatud porno küll? Kas tõesti vägivaldne seks ja peks võib käia normaalse seksielu juurde? Kas seda alateadvuses ihaldataksegi? Ürgset alluvust mehele? Kas siis suure naaberrahva tõdemus, et kui mees peksab, siis armastabki, kehtib ka meil? Kas sina sured välja? Kirjanik Aili Viitar kirjutab oma romaanis "Kummelimuru" (1993) elu ja tõekspidamisi möödunud sajandi algusest, kui eesti rahva arv veel kasvas - õige tüdruk pidi minema lips leeri ja naps naiseks. Kui 19aastaselt peigmeest veel silmapiiril polnud, siis vaevalt teda hiljemgi tuli. Naine võib umbahtraks jääda. Kelle jaoks sa rügad, kui pole pärijat. Kas sina, noor inimene, tahad täita maa lastega, olla kestmajäämise usku? Kas sina, vana inimene, tahad seda toetada? Kas sina, riik, ka ükskord targaks saad ja vastavat ellujäämise plaani arendama hakkad? Ärge valige tühikargajaid parlamenti! Jüri Pino kirjutas kusagil - las teised surevad välja, kui tahavad, mina ei sure; vihjates oma järglastele. Heinz Valk, kes koos Savisaarega Rahvarinde asutas, tõi maailmale termini laulev revolutsioon ja loosungi - ükskord me võidame niikuinii! Nende inimeste aktsioone võib võrrelda Jakobsoni kolme isamaa kõnega. Aga Heinz Valk on õnnelik kümne lapselapse vanaisa ega usu eestluse hääbumist. Tema ei sure välja, aga sina?