Mis on meid toonud siia, ei vii meid edasi - sellest mõttest aitab reisijale, juht peab tagama ka sõiduki ja liikumise. Kui tahta juhtida riiki, peab teadma, et kogu aeg nõutakse - alates kiiremast sõidust kuni pööramise, tagurdamise, rooli ja sõiduki tükkideni välja. Selles demokraatlikus reaalsuses tuleb jätta kõrvale vastukäivad huvid, valida parim tee ning vahendid, mis aitavad tegelike probleemide, mitte pelgalt kellegi kehva meeleolu vastu. Eesti riigi juhtimisel ei saa olla suuremat visiooni kui eesti rahva, kultuuri ja keele säilimine ning kodanike heaolu, ent nikerdamisi ja sammumisi asutuste, maksude ja kasvõi põlevkivi kallal räägitakse ikka jälle sellest suuremaks. Kui siis enda pisike lugu enam ühise suure sisse ära ei mahu, on kerge kostma protest paigalseisust või hüüd hädapiduri järele. Eesti on täiusest kaugel, ent inimarengu aruanne ütleb, et veel kaugemal täiusest on meie hinnang Eestile. Koostajad ise võtsid aruande kokku nii, et meil on läinud paremini kui õieti kellelgi, kellega sarnane saatus laseb end võrrelda, aga me ei usu seda. Saatus on siin oluline märksõna - tülgastavalt tarbetu on poos, et parimatest mahajäämusi ei sobi õigustada ajalooga - keegi ei õigusta, aga see poos õigustab küll - mineviku eitamist ja valesid otsuseid sellelt pinnalt. Eesti arendamisel ei ole vaja õigustust, vaid vahel oma inimestele meenutamist, et sotsialismile ja nõukogude võimule kaotatud aja ületamiseks ei ole vaja ületada ruumi ega sõita minema. Vaja on tööd ja kannatlikkust, tubli pool ajavahet on ületatud. Koostöö OECD, IMFi ja Euroopa Komisjoni ekspertidega on mind veennud, et inimarengu aruanne võeti kokku täpselt. Võrreldes teiste riikide ja parimate praktikatega oleme suutnud vältida suuri vigu ning olla otsustavad. Elukvaliteedi edenemist kümne aastaga mõõdab oodatava eluea kasv viie aasta võrra, elukestvas õppes osalejate arvu kahekordistumine, kuritegevuse langus kolmandiku võrra ja hukkunute arv kaks korda, jäätmete taaskasutuse kahekordistumine, 20 000 inimese tööle saamine. Majandus on samal ajalõigul reaalväärtuses poolteisekordistunud. Kui ka parajasti pole parimad ajad, ei tohi majanduse vallas esimesena heita pilku riigile, vaid põhjuste analüüsidele ja pikematele arengutele. Eesti ettevõtluskeskkonda, asjaajamist, maksundust ja eelarvedistsipliini hinnatakse majanduse toena. Kasvu aeglustumise peale pole mõtet rääkida ka sissetuleku lõksust või klaaslaest - vangi enesetunne ja valed reaktsioonid ei toida kedagi. Sissetulekute kasv polegi too momendi valupunkt, on hoopis pikem küsimus selle jätkusuutlikkusest, see, kas majandus jõuab palgakasvuga kohaneda. Viimane on seadnud meid kehvemasse seisu näiteks paarkümmend protsenti odavama tööjõuga Lätist ja Leedust, majanduse struktuuri uuendused nõuavad aga aega ja äriideid. Kõigepealt tuleb eristada asjad, mida me riiklikult muuta ei saa: väikese majanduse sõltuvus välisturgudest, langus Soomes ja Venemaal, seisak Euroopa eksporditurgudel, ebakindlus Vene agressiivsuse pärast. Muud kasvuprobleemid nõuavad aga pühendumist. Majandusstruktuuri tuleb kallutada suurema lisandväärtuse suunas ning inimressurss kaasata kasvu paremini. Ainuüksi tarbijaskonna vananemine pidurdab majandust, aga alanud on ka tööealiste arvu vähenemine. Hädavajalik on seepeale täpsem sotsiaal-, haridus- ja tööturupoliitika, mis aitab tööturule nii kehvema kvalifikatsiooniga, nii vanemaid kui puudega inimesi, pakub pere- ja tööelu toetavaid teenuseid (lastehoid, haridus, huviring, tervishoid, omastehooldus) ning suunab rahalised toetused õrnemasse eluperioodi ning vaesematele ja suurematele peredele. Kokku lisab see tarbimisnõudlust ning tööjõu pakkumist. Inimressursile lisandub veel kolm i-d, mille taga on enamik meie heaolu reservist - positsioonist rahvusvahelises tööjaotuses ja väärtusahelas: innovatsioon, mis on ettevõtetes Euroopa võrdlustes madal, investeeringud tehnoloogiasse ning inseneride ettevalmistus. Lootusi, et majanduse struktuuriparandus õnnestub riiklike toetustega, kustutavad küll kriitikasahmakad riigikontrollilt, aga miljoneid kindlasti saab täpsemalt suunata. Asja algus on praegu insenerides, kelleta ei tule vajalikku tehnoloogiat ega uuendusi. Ka maksumuudatused peavad silmas pidama Eesti konkurentsivõimet. OECD maksuliikide kasvuvaenulikkuse järjestus algab ettevõtte tulumaksust, mille järel tulevad tööjõumaksud. Töö ja tulu kõrgem maksustamine vähendab investeeringuid ja töökohti, mistõttu ei saa kõne alla tulla parteide propageeritavad ettevõtte ning astmeline tulumaks. Autoriteetse Tax Foundationi arvates on meie maksusüsteem juba lausa OECD kõige konkurentsivõimelisem, ent konkurents ei peatu ja praegu tuleb keskenduda tööjõumaksude alandamisele. Revolutsioonid nagu rahareform, erastamine, pensioni- ja tervishoiureform, turumajanduse reeglistik, suured liitumised või maksureform, mida paljud demokraatiad tehtud ei saa, on Eestil juba pagasis, mis tähendab paraku, et neid pole varus. See pole aga peatumist tähendanud. Oleme omandatud buumi õppetunnid, lahendanud kriisi, vahetanud rahaühiku ning reforminud igavamaid asju: tööturgu, avalikku teenistust, töövõimet, tugiteenuseid, riigi finantsjuhtimist, eurorahastust, koolivõrku, kiirabi, haiglavõrku jm. Meie väikeseks narratiiviks sobib endiselt laineid lööv e-valitsemine: britid valisid meid ainsana Euroopast partneriks viie riigi koostööinitsiatiivis ja peaministri USA visiidil suutsime pälvida väga suurt huvi. Käivitunud e-residentsuse projekti siseviimistlus on alles pooleli, aga näiteks Ernst&Young pidas vajalikuks nimetada seda lausa majandusprognoosi kokkuvõttes. Riigijuhid üksi ei pea kodanikesse suuri visioone sisendama, aga seda ei pea tegema ka sel aastatuhandel Eesti mütoloogias ülemäärase rolli haaranud Hädapidur, koondkuju, kellele värskelt nime ja dramaatikat on andnud Kalle Muuli. Esimesest aastast peale, kui Eesti oli saanud jalad tugevamini alla ning pea ja pilgu selgeks, on Hädapidur loonud manifeste eetilisest, poliitilisest ja sotsiaalsest kriisist, kahe kolmandiku laste vaesusest, elementaarse turvalisuse puudumisest, Kesk-Aafrikast, demokraatia kaaperdamisest ja rahva valest eelistusest valimistel. Hädapiduri häda on, et suur osa hädast on ainult tema peas, ja ta arvab kogu viletsuse lähtuvat riigist, ta on julmalt ebaõiglane sõnades ning täiesti kasutu tegudes.   Asendusteemad ja libaskandaalid ei kõlba visiooniks, vaid ainult varjutavad tegelikke ohte ja muresid, nii nagu kirjeldas üks prominentne nädalakommentaator, kui väsinud ta on igal hommikul ärgates sellest, et poliitik näitas end reklaamis Ämari lennuväljal, teine osutanud kellegi päritolule, kolmas vahetas erakonda. Tähelepanu selline hajutamine laseb hullutada lihtsameelseid riiklikest eluasemetest ja keskmise palga muutmisest kohustuslikuks miinimumpalgaks, rünnata kaitsekulusid ja NATO liitlaste kohalolu, toimetada poliitikas idarahal, seada kahtluse alla eesti keele eelisseisundi, kodakondsuspoliitika ja ajaloo, olla korraga kohtus süüdi mõistetud ja parlamendis, mängida palakatitel maksumaksja raha eest Supermani. Eriti praegu peaksid küsijad ja kommenteerijad keskenduma tegelikele probleemidele ja küsimustele, mis jäävad kõigil valimistel ikka jälle küsimata, mis jõuavad seepärast kokkulepetesse, mille eest peame hakkama jälle maksma, mis aga Eestit kuidagi edasi ei vii.