Eesti riigiasutused ja Microsoft mängivad Riigi Teataja näitel läbi olukordi, kus mingil põhjusel tekib vajadus infosüsteeme riigi territooriumilt välja kolida. Sellest kirjutavad Jüri Heinla, justiitsministeeriumi Riigi Teataja talituse juhataja ja Mehis Sihvart, Registrite ja Infosüsteemide Keskuse direktor. Lõpusirgel on uurimisprojekt, mille käigus katsetatakse ainult internetis paikneva Riigi Teataja majutamist rahvusvahelises pilveteenuses. Miks see vajalik on ja kuidas aitab riigi andmekogude paigutamine nn virtuaalsetesse saatkondadesse tagada riigi toimimist ka kriitilistes olukordades? Teatavasti kehtivad õigusriigis ainult avaldatud seadused. Kuid millal seadus jõustub? Üks tuntud jurist on veidi irooniliselt öelnud, et seadused jõustuvad siis, kui raamatukauplus Võitlev Sõna avab oma uksed. Sellega pidas ta silmas olukorda, kus seaduses on ette nähtud, et see jõustub järgmisel päeval pärast avaldamist. Kas seaduse sisu on ka tegelikult kättesaadav, sõltub raamatukaupluse lahtiolekuajast. Praegu ei ole selline väide enam asjakohane, ja seda põhjusel, et juba üle nelja aasta, alates 2010. aasta 1. juunist ilmub Riigi Teataja üksnes võrguväljaandena internetis. Kui me paberil ilmuva Riigi Teataja ajastul eeldasime, et nendel, kes ei olnud seda koju tellinud, piisas seadusetähe teadasaamiseks raamatukogu külastada, siis nüüd, e-ajastul, eeldame, et seadus on kättesaadav igale interneti kasutajale seitse päeva nädalas ja 24 tundi ööpäevas. Kui mõelda sellele, et peaaegu 400 seadusest muudetakse igal aastal üle poolte ning mõnesid neist ulatuslikult ja mitmeid kordi, siis paberil nende tekstide avaldamine ei olekski mõeldav. Veelgi vähem on võimalik seaduste kasutajatel endil, mõnikord sadade muudatuste põhjal, kokku panna kehtivat seadusteksti. Seega, meie seadused, mis on aluseks riigi toimimisele, on kättesaadavad elektrooniliselt ning me peame tagama, et need oleksid seda igal ajahetkel, ükskõik mis olukorras. Juhuks, kui keeruliste infotehnoloogiliste tugisüsteemide töö on häiritud või võimatuks tehtud, näiteks hävivad serverid või võrguühendused, on juba kasutusele võetud mitmed tehnoloogiast tulenevaid riske maandavad meetmed. Need võimaldavad kasutada Riigi Teatajat lokaalselt või ümber lülitada teise, võrgu kaudu kättesaadavasse asukohta. Selline asukoht peab aga eelnevalt olema ette valmistatud. Lokaalne, ilma internetiühenduseta kasutusvõimalus on aga tagatud üksnes valitsusele ja olulistele riigiasutustele, kes seadust rakendavad. Seaduse kehtivuse tagamiseks peab olema välistatud Riigi Teatajas andmete loata töötlemine, mis võiks kaasa tuua seaduse sisu muutmise. Ka see on tagatud. Näiteks saab kasutaja iga avaldatud akti puhul kontrollida digitaalse templi olemasolu. Digitaalset templit lõhkumata või uut templit panemata ei ole võimalik ka akti muuta. Templit saab aga anda ainult kindlaksmääratud autenditud isik. Lisaks kontrollitakse ajatempli abil kogu avaldamisprotsessi autentsust, ja seda reaalajas. Tagasiteed paberile ei ole. Selge on see, et Riigi Teatajat (nagu ka muid riigi toimimiseks olulisi teenuseid) me paberile tagasi viia ei saa - see ei oleks mõttekas, aga pole enam ka võimalik. Seega tuleb aina enam mõelda sellele, kuidas tagada riigi digitaalne järjepidevus võimalikes kriisiolukordades. Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium, justiitsministeerium, Registrite ja Infosüsteemide Keskus ja Microsoft alustasid septembris maailmas ainulaadse uurimisprojektiga, mille käigus mängitakse Riigi Teataja näitel läbi olukordi, kus mingil põhjusel tekib vajadus riiklikke infosüsteeme riigi territooriumilt välja kolida. Näiteks koormusrünnakute vastu võitlemiseks on pilvetehnoloogiatel sootuks võimsamad lahendused. Tegemist ei ole pelgalt tehnoloogilise projektiga. Eesmärk on ka läbi mõelda ja kaardistada, võimalusel leida ka lahendused juriidilistele küsimustele. Millisel juhul saab õigusjõudu omav süsteem kolida riigi territooriumilt välja? Kes saab sellise otsuse vastu võtta? Milline õiguskord sellisele pilve kolitud andmekogule laieneb. Need on vaid mõned küsimused, mis vajavad vastust. See pilootprojekt on alles esimene samm ning selle käigus tekkivad ideed ja tuvastatud probleemid vajavad kindlasti veel edasi töötamist. Näiteks on üsna selge see, et delikaatseid isikuandmeid sisaldavaid andmebaase erafirmadele kuuluvasse pilve me praegu panna ei saa, vaid peame otsima võimalusi andmesaatkondade loomiseks ehk serverite paigutamiseks Eestile sõbralike riikide territooriumile. Kuid tehnilises mõttes on juba praegu selge, et meie süsteemidele asukoha-sõltumatuse näol tagala kindlustamine on vajalik ja võimalik. Nii ei ole meil vaja muretseda, et meile tähtsaid andmeid on võimalik hävitada lihtsalt mõnda hoonet või piirkonda rünnates või et need ei ole interneti kaudu kättesaadavad. Pilvemajutus on tulevikus kindlasti turvalisem ja ilmselt ka odavam võimalus enamiku e-riigi andmekogude hoidmiseks, tingimusel, et nii tehnilised kui ka õiguslikud riskid on maandatud. Digitaalsed infosüsteemid muutuvad igapäevaelus üha olulisemaks ning meil on vajadus olla valmis pakkuma teenust ükskõik millises kriisisituatsioonis.