Niinimetatud kunst, mida me Maarjamäel näeme, on inimsusvastaste tegude glorifitseerimine, kirjutab teaduskirjanik Tiit Kändler. Berliinist 250 km kaugusel asuvas väikelinnas Wolfsburgis toodetakse praegugi Volkswageni autosid. Hiiglaslikul moel. Siin pandi enne sõda kokku esimene Põrnikas. Kui mind 15 aasta eest ühe rahvusvahelise ajakirjanike rühmaga selle hoovi lasti, hoiatati fotografeerimise eest. Tegin pilte, ja jäädvustasin Hitleri-, õigemini Albert Speeri aegsete sõjatehaseks muudetud hoonete fassaadidel uste kohal kõrguvaid reljeefe. Talupojad viljavihkudega, töölised hammasratastega, insenerid joonlaua ja mõõtesirklitega. «Meie maal kõik töö on head, vali millist tahad,» nagu kirjutas Stalini ajal veel hea lastekirjanik olnud Vladimir Majakovski. Vaid reljeefide ülaosast oli midagi välja toksitud. Kolmanda Reich’i kotkad ja haakristid nende küünte vahel. Volkswageni tehas jäi sõjas puruks pommitamata strateegilistel põhjustel. Läheb vaja. Lõunasöögiks viidi meid direktori tagatuppa ja pakuti roogasid 1930. aastate taldrikutelt (sosinal info), milles võis veenduda, kui taldriku tühjaks sõid ja selle aluspõhja uurisid. See oli aeg, mil esmakordselt ilmus Berliini tehnikamuuseumi haakristidega Messerschmitt - puruks tulistatuna - ja SS-pagunid lettides, räbaldunutena. Vastukaaluks DDRi piirivalvuri isiklik pommivarjend. Doseerimine toimis, Karl Marxi hiiglasliku bulvari majad olid saanud enesele ülakorruse funktsionalistliku lahenduse. Kuid Speeri uue riigikantselei kabinettide täisehitud seinu polnud ega saa neid ka olema. Kui sattusin esimest korda ENSV revolutsioonimuuseumis 1987. aastal valminud tuppa, mille seinad olid täis maalitud jõhkratest värvustest nõretavate kangaste all ja sisse mähitud, minu poole tormavatest hiigelmeestest, vilksas esimese hetkega peas Kafka ämblikuks moondunud mees. Kuid iiveldamiseni täidetud jälestus ei taltunud ja see viis mind mälestustes 1970. aastasse, mil sattusin kord Auschwitzi kontsentratsioonilaagri värava ette ja taha, barakkide vahele ja sisse. «Arbeit macht frei»: tõepoolest, vaid siis, kui oled näinud kuhjade viisi prille - just prillid, mitte kuldhambad või kohvrikesed või laste joonistused või võllapuud ei hakanud mind painama. Vaid kuhjade viisi prille. Praegu ajaloomuuseumiks nimetatav Maarjamäe loss ehitati ümber just nimelt revolutsiooniajaloo muuseumiks. Ja Karl Vaino kuuleka ja vabatahtliku käsilase Evald Okase õuduste kamber oli plaanitud selle kulminatsiooniks. Jah, see oli ka aastal 1987, mil huumorikooperatiiv Aara just asutatud ja mille etenduste käigus pakkusin välja nüüdseks rahvalikuks muutunud püstijalanalja, et Balti jaama poole tõttavate revolutsionääride monument on maailmas ainus, mis sisaldab eneses kõik revolutsioonist osavõtjad. Oleks see vaid nõnda olnud. Monument, mille alt oli suhteliselt äsja maha võetud Stalin ja mille lähedusest minu suureks kurvastuseks Kalinin, mille all mind esimesel koolipäeval fotografeeriti, kadus ka kusagile. Nüüdseks on isegi Tõnismäe pronksmees leidnud enesele rahulikuma paiga. Kuid rünnak meie põhiväärtustele - Eesti riigi vabadusele, õiguskorrale ja demokraatiale - üha jätkub, vindudes lõkkele märkamatult alanud Vene-Euroopa sõja puhangutes. Nüüd äsja - jumal hoia ja kaitse - on lõkkele puhutud veel üks tuluke, justkui me pronkssõdurist poleks midagi õppinud. Kunsti ei hävitata, oleme kõrgemal sellest, figuurid on meisterlikud, ütlevad muuseumirahvas ja kunstieksperdid. Kuid minul pole ometi kahtlust, et Okase maalitu maalimata jätmine ei oleks teda viinud isegi mitte Lasnamäele, Kolõmast või Auschwitzist kõnelemata. Ja pole kahjuks ka palju kahtlust, et nn kunst, mida me selles õuduste toas näeme, on inimsusvastaste tegude glorifitseerimine. Okupatsioon, küüditamine, piinamine, jälitamine, teisitimõtlejate jalge alla tallamine. Kurb ei ole mitte see, et me ei ole õppinud pronkssõdurilt - ajaloost ei õpita kunagi. Kurb on see, et inimesed, keda võiks ju vähemalt tinglikult pidada kunstiajaloolasteks, ei ole omandanud tükikestki Juri Lotmani õpetusest. Olgu siis selle iva, nõnda nagu üks kunstihuviline füüsik mõistab, veel kord üle korratud. Semiootika objektiks on kõik see, mis on võimeline evima ja edasi andma tähendust. Juutliku kavalusega antud definitsioonis, mis lubas tegelda tegeldamatuga, on iva, kui pistame külge ajamõõtme. Aeg läheb, märgid jäävad, kuid need ei jää kunagi endiseks. Sfinks Cheopsi püramiidi kõrval pole sama, mis sfinks Place de la Concorde’il, ammuks siis Tallinna linnavalitsuse ees. Olin üsna uhke, kui lugesin, et eestlane Jüri Reinvere on kirjutanud ooperi Peer Gyntist. Kiuslikult vaatasin siiski järele, ja selgus, et üks ooper on sellest kangelasest juba kirjutatud. Selle kirjutas Kolmanda Reich’i helilooja Werner Egk aastal 1938. Joseph Goebbels kirjutas oma päevikus 1. veebruaril 1939: «Olen väga entusiastlik, ja seda on ka füürer. Uus leid meie mõlema jaoks. » Võib-olla otsustas Hitler nõnda Göringi kiuste, kellele ei meeldinud Egki viljeldud Stravinski kõla. Berliini Riigiooperi peadirigent Egk kirjutas 1936. aasta suveolümpia muusika ja sai tellimuse hiiglaslikuks natsiooperiks, mis küll katki jäi. Loomulikult tuli tema süüasi pärast sõda arutlusele, kuid et ta ei olnud nats, ehkki Kolmanda Riigi ametlik muusik, mõisteti ta õigeks ja tema karjäär edenes pärast sõda. Kuid asja üle arutleti. Niisamuti arutleti kollaborantide üle Prantsusmaal ja Norras, mõnegi jaoks kurbade tagajärgedega, aga ka Eesti NSVs - veel kurvemate tagajärgedega. Meil libises asi 1990. aastate alul ajaloo prügikasti, ja nüüd oleme järjekordse portsu otsas. Mida teha teostega, mis ilmselgelt heroiseerivad inimsusvastaseid tegusid? Küsigem nõu neilt, kes teadsid rohkem. Kvantfüüsika rajajaid Werner Heisenberg jäi natside käsutusse. «Püüan, et nad pommiga valmis ei saaks,» pihtis ta kahtlevale Niels Bohrile salaja Kopenhaagenis. Sama suurusjärku teadlane Edwin Schrödinger aga põgenes ja töötas Dublinis, kus avaldas 1944. aastal epohhiloonud raamatu «Mis on elu? ». Mida ütleks Heisenberg? «Küsige Bohrilt. » Mida ütleks Schrödinger? «Otsige, mis on elu. » Samal teemal Ahto Lobjakas, «Riik või reservaat? », PM 24. 11 Krista Kodres, «Pildid ja poliitika», PM 2. 12 VV: Inimesed, keda võiks ju vähemalt tinglikult pidada kunstiajaloolasteks, ei ole omandanud tükikestki Juri Lotmani õpetusest.