Punktid: Kuulamine 17 Lugemine 12 Kirjutamine Esimene osa. TPÜ terviseuuringute labor korraldas hiljuti küsitluse, mille eesmärk oli uurida koolistressi ja selle põhjusi. Küsitluses osalesid õpilased ja õpetajad 60 Eesti koolist. Tutvuge tabelis toodud uurimustulemustega ja kirjeldage, millised on peamised pingeid tekitavad stressiallikad. Pöörake tähelepanu, millised on õpilaste ja õpetajate arvamuste erinevused. Kirjutise nõutav pikkus on u 130 - 150 sõna. Kui mina analüseerisin uurimistulemusi, siis ma märkasin, et kõige rohkem on "Majanduslik toimetulek" stressor, mis andis 88%. Teisel kohal on "Oma koha leidmine elus", mis andis 78% ja kolmandal kohal on "Kodune olukord". Liiga suurt osa andis ka "Õppimine" - 65%. Väga oluline on uurimustejatele jaoks "Välimus" (57%), "Enda ja pereliikme haigus" ja "Turvalisuse puudumine ühiskonnas". Viimane stressor, mis annab 50% on "Vägivallafilmid". Kõiged teised stressorid annavad alla 50 %. Kui me võrdleme õpilaste ja õpetajate vastusi, siis näeme, et on erinevused. Ja need erinevused on olulised. Näiteks, "Vägivallafilmid". Õpilased näitavad, et see on stressor 3%, aga õpetajad ütlevad, et 50%. "Oma koha leidmine elus" on jälle olulisem õpetajateks, nad panevad 78%, õpilased annavad ainult 29%. Väga suur erinevus on õpetajate ja õpilaste vastuste vahel punktides "Majanduslik toimutulek" ja "Kodune olukord". Õpetajad annavad esimesel juhul 88%, õpilased ainult 19%, teisel: õpetajad - 72%, õpilased jälle 19%. See uurimus näitab, et täiskasvanud rohkem hoolitsevad tulevikust, noored aga elavad tänapäevaks. Teine osa. Te olete hiljuti võitnud konkursi ja saanud asutuse/firma direktoriks. Töö paremaks korraldamiseks soovite kokku kutsuda töötajate üldkoosoleku ja esineda ettekandega. Kirjutage, millised on Teie arvates asutuse/firma suuremad probleemid ja kuidas neid lahendada (töökorraldus, kaadrivalik ja täiendõpe, palgapoliitika ja töötajate motiveerimine, materiaaltehniline baas jne). Teksti nõutav pikkus on u 200 - 250 sõna. Mina töötan koolis juba 16 aastat. Ja kui mina saaksin saada direktoriks, siis ma alustaksin kooli õppekava koostamisest. Meie koolis õpivad hälvikud lapsed, lapsed, kellel on arengu peetused ja kurtid lapsed. Kurtitega lastega töötavad meie koolis erispetsialistid, kellel on suur kvalifikatsioon oma erialas ja suur kogemus töös kurtidega lastega. Nad võtavad osa koolielus, aga õpivad ja arendavad oma õppekava järgi. Teine grupp on meie õpilaste põhigrupp. Nende jaoks peab planeerima lisatunne. Meie koolis on võimalus teha korrektsioontunde või parandusõppetunde. Algklassides on võimalus teha seda läbi rütmika, muusika, kehalise kasvatuse tunde. Seoses sellega, et meie koolis õpivad asotsiaalsetest peredest lapsed, lastekodust lapsed, kes ei käinud lasteaias ja nende jaoks on muusika, liikumine väga oluline ja nad saavad arendada mängu ja liikumise kaudu. Meie lastel on väga vaene sõnavara emakeeles aga nad pevad õppima eesti keelt ka nagu normaalsetes koolides lapsed, selle pärast et me oleme põhikool ja meie õppekava on tavaline RÕK. Mina mõtlen, et meie koolis töötavad spetsialistid - pedagoogid, kes saavad oma kava koostada, meie laste jaoks. Selleks direktori kõrval peavad olema kvaliteetsed erispetsialistid: psühholoog, difektoolog, logopeed, arst, metodistid - parandusõpetajad ja tavalised parandusõpetajad. See on esiteks. Teiseks on materiaaltehniline baas. Klassid peavad olema ilusad, mugavad. Meie koolis peab olema mänguruum, töörumid, ringiruumid. Väga oluline on meie laste jaoks väikemotoorika arendamine. Seda võimalust annab käsitöötegemine, kus töötavad ja arendavad laste sõrmud, arendab looming. Kompuutrid. Proektorid, magnetofoonid, mänguasjad, tööristad kiõk vajab raha. Ekskursioonid, kontserdid ka. Pedagoogide palk peab ka tõusma, kui pedagoog teeb uurimistööd, siis tema töö peab maksma rohkem. Ja seda tööd peab koordeneerima tark, kvaliteetne, energiline direktor, kes teab meie kooli probleeme. Sõnu 536