<! -- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:186; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-520092929 1073786111 9 0 415 0;} @font-face {font-family:Verdana; panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4; mso-font-charset:186; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:536871559 0 0 0 415 0;} /* Style Definitions */ p. MsoNormal, li. MsoNormal, div. MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10. 0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11. 0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} . MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} . MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10. 0pt; line-height:115%;} @page WordSection1 {size:612. 0pt 792. 0pt; margin:70. 85pt 70. 85pt 70. 85pt 70. 85pt; mso-header-margin:35. 4pt; mso-footer-margin:35. 4pt; mso-paper-source:0;} div. WordSection1 {page:WordSection1;} --> I OSA. KIRJUTAMINE Esimene ülesanne. Eesti Päevaleht viis läbi küsitluse, millega püüti välja selgitada inimeste tööpäeva pikkust. Kirjutage alloleva joonise põhjal kujuteldavale haritud lugejaskonnale mõeldes üldistavalt, kui suur osa inimesi peab tööajast kinni ning kui suur osa mitte. Pidage aru sellegi üle, mis sunnib inimesi pikki tööpäevi tegema, millised võivad olla ületöötamise tagajärjed ja kuidas saaks seda olukorda lahendada. Joonis üks. Kas teie tööpäevad kipuvad ettenähtust pikemaks kujunema? Tööpäevad venivad pikaks 24% Iga nädal tuleb mõni pikem tööpäev 33% Pea iga päev töötan ettenähtust rohkem 21% Lõpetan pea alati, kui kell kukub 22% Mõned korrad kuus läheb kauem Allikas: Eesti Päevaleht Kirjutise nõutav pikkus on u 150 sõna. Eesti Päevaleht viis läbi küsitluse, selle abiga püüti välja selgitada inimeste tööpäeva pikkust. Küsitluse järgi on näha, et vastused olid erinevad. Üks neljandik ütleb, et iga nädal tuleb mõni pikem tööpäev. Ma arvan, et igaühel on nii juhtunud unustasite, et teie tööpäev on lõppenud või lihtsalt oli palju tegevusi. Natuke vähem vastasid, et töötavad rohkem mõned korrad kuus. Kõige vahem inimesi vastasid e lõpetavad pea alati, kui kell kukub. Kõige rohkem teeb murret see et 33% meie töötajast peavad iga päev töötama ettenähtust rohkem. Üheks põhjuseks miks inimesed töötavad ettenahtust rohkem on kõrge palk. Ma arvan, e tiga juhataja tahab, et firmas olid head tulemused. Teiseks põhjuseks on tööaeg. Mõnedele on parem, kui alustavad töötada õhtul, mitte hommikul. Ületöötamine ei too ainult head. Kui töötada ettenähtust rohkem iga päev, siis inimene kiiresti väsib, on uimane ja ei tee oma tööd hästi. Et seda ei juhtuks, juhatus peab oma töötajatele puhkust andma. Tuleb vahepausi teha, et anda endale natuke puhata. Kui üks töötaja ei jaksa oma tööga toime tulla, siis võib anda talle abistajat. See ei kahjusta, vaid teeb ainul paremat. Kui kõik õnnestub toob see firmale ainult häid tulemusi. Teine ülesanne Lugege kahte allpool olevat ülesannet. Valige välja üks, millest tahate kirjutada. Tehke märge √ valitud ülesande ees olevasse ruutu. Eesti ühiskonnas leidub noori, kelle väärtushinnangud on paigast ära. Sellistel noortel puudub tihti kodune töökasvatus, nad ei oska väärtustada vaimseid huve ja teisi inimesi. Kirjutage kujuteldavale haritud lugejaskonnale mõeldes ettekanne selle nähtuse tagamaadest ja võimalikest põhjustest. Arutlege, kus on tehtud viga ja kuidas olukorda parandada. Mida peaks pakkuma kodu, kool, noorteasutused? Autode arv Eestis üha kasvab. Eesti tahab muu Euroopaga sammu pidada, ometi pole märgata meie liikluskultuuri paranemist, liiklushuligaane kohtab igal teelõigul. Kirjutage haritud lugejale mõeldes Eesti liikluse põhiprobleemidest ja oma tähelepanekutest. Mida tuleks ette võtta, et vähendada purjus peaga autoroolis istujate arvu, kihutajate numbrit jne? Kas inimesed peaksid kaasliiklejate rikkumistest politseid enam teavitama, kas trahve peaks suurendama jne? Kirjutise nõutav pikkus on umbes 200-250 sõna. Eesti on muutunud. Muutub kõik. Mina olen siin kasvanud ja olen näinud kuidas kõik muutub. Kuigi muutused on head, on ka mõned sellega seotud probleemid. Eesti ühiskonnas leidub noori, kelle väärtushinnangud on paigast ära. See on raske, kui inimestele, kui ka riigile. Kuidas me saame neid aidata? Kui noortel puudub kodune töökasvatus siis, peame neid aitama, näiteks kodus rääkima vanematega. Peab arutlema, kus vanemad on teinud viga ja kuidas saavad nad olukorda parandada. Kui see ei aita, tuleb lapsega rääkida, küsida mis on raske ja miks käitub ta nii imelikult. Veenduda, et tema on hea isik. Tihti mul tekib selline küsimus, miks nad ei oska väärtustada vaimseid huve ja teisi inimesi, nad elavad Eestis, kus olid sündinud. Nad teavad ajalugu ja kindlasti peavad seda austama. Aga ei, kindlasti tahavad nad midagi rikkuda, raakida ajaloost halvasti jne. Mis on minu jaoks väärtushinnang, kõik mis on Eestiga seotud. See on mälestus, ajalugu. Kõik raamatud ja vaatamisväärsused. Ma ei oska öelda, mis on teiste noori jaoks kõige kallim mälestus, väärtushinnang. Aga nad ei näita oma armastust. Üks võimalus selle parandamiseks jutustada rohkem Eesti ajaloost. Lapsed peavad rohkem teatri käima, raamatut lugema. Kool peab selleks soodustama. Mina mäletan, kui olin väike, meie kool ostis meie klassi jaoks pileteid, et terve klass võiks teatri minna. Kodus vanemad lugesid mulle raamatut, kuna ma ise veel ei osanud lugeda. Kodis oli väga huvitav ajalugu. Selleparast võin kujutada, mis on minu väärtushinnangud. Kahjuks, pole kõik noored saanud aru, et ilma väärtushinnanguta on raske edasi elada. Et seda ei juhtuks, peab neid probleemi lahendama. Paluda, et vanemad oma lapsega rohkem aega veetsid, et koolis olid huvitavad tunnid ja õpilastele nad meeldiksid ja muidugi, et noorte asutused aitaksid noortele leida oma koht elus ja õige väärtushinnang. Sõnu: 734