1. Omakeelne (kõrg)haridus ja teadus Eesti Vabariigis. 1906. a - algkoolides on lubatud emakeelne õpetus. Asutavad eestikeelseid erakoole (riik ei toitnud neid).Tekkivad kutsekoolid 1914 a - Luuakse Tallinna Kunst-Tööstuskool (Eesti Kunsti Akadeemia) Eesti keelne kõrghariduse süsteem tabas eesti k. ja eesti keelse intelligentsi. Kõrghariduse omamine oli prestiižne. Koolid: erakoolid, kutsekoolid, politsei koolid, täienduskoolid. Tallinnas - asuti Tallinna Tehnikakool. Iseseisva E. alguses - vene ja saksa teadlaste mõju ja tegevus. Rahvusteadus. Eesti keele uurimine: A. Saareste. Keeleuuendus: J. Aavik; Akad. Emakeel Selts; J. Mägiste, P. Aariste Soome-ugri keeleuurijad. Oli võimalik kirjutada teadus- ja ilukirjuanduse töid. W. Anderson - muinasjutude uurija. H. Tampere - esimene muusika kõrgharidusega mees. 2. Carl Robert Jakobsoni roll ärkamisaegses Eestis. C. R. Jakobson 3 kõnet: valguse-, pimeduse- ja koduajast. 1) valgus (muinasaeg) enne 13. saj. - uus mütoloogia. Jakobson arvas, et enne ristiusku eestlastel oli parem usk. 2) Pimeduse aeg (13. sajandist). Tulid ristirüütlid; pärisorjastamine. 3) toiduaeg - pärisorjusest vabastamine. 1970-80 - massiline liikumine (rahvusärkamine) - Kultuuri liikumine 85% - omandasid kirjaoskust, lugemisoskust. Jakobsoni roll on väga suur - Ta oli poliitik, õpetaja. Kostas kooliõpikuid, koolilugemikke (liiga radikaalsed). Ta oli Eesti Põllumeeste Seltsis (1870) poliitik. Jakobsoni all ilmus "Sakala"ajaleht (Viljandis) - See oli poliitika, põllundus-majandus ajaleht. 3. Vähemusrahvuste kultuuri- ja hariduselu Eesti Vabariigis XX sa. alguses tegutseid saksa, vene, juudi, rootsi gümnaasiumid, soomekeelne algkool. Ilmusid Saksa-, rootsi- ja venekeelsed ajakirjad.