I OSA. KIRJUTAMINE ESIMENE ÜLESANNE Teie ees graafikutes on uuringutulemused. Teie ülesanne on neid analüüsida ning teha töökeskkonda sobiv kirjalik kokkuvõte koos omapoolsete kommentaaridega sisse- ja väljarände kohta Eestis. Arvestage sellega, et Teie lugejad graafikut ei näe. Kirjutisele pange kindlasti ka pealkiri. Graafik 1. Sisseränne ja väljaränne 2004.-2009. a Graafik 2. Sisse- ja väljaränne meeste ja naiste seas 2004.-2009. a Teksti nõutav pikkus on umbes 180 sõna. Sisse- ja väljaränne 2004-2009. a. Analüüs. Igal ajal, sõltumata majandusolukorrast, olid need inimesed, kes on Eestist ära sõitnud, ning need, kes on vastupidi Eestisse tulnud. Kui palju aga sõidavad sisse ja välja sõltub juba riigi majandusolukorrast. Kui rääkida sisserändest, siis see number suureneb perioodil 2004-2009 üsna stabiilselt. Põhjusteks, miks välismaalased tulevad Eestisse elama, võiks nimetada: 1. Soodsad ärivõimalused (näiteks võrreldes tesite riikide maksusüsteemiga) 2. Õppimine (tudengid, kes tulevad Eestisse õppima, peavad meie haridust väga kvaliteetseks). Mis on huvitav, väljaränne on alati olnud aktiivsem, kui sisseränne. Inimesed sõidavad Eestist ära, et leida endale töökohta. Antud fakt, eriti viimastel aastatel, võiks siduda majanduslangusega. Näiteks kõige olulisem langus on toimunud ehitusvaldkonnas. Seega paljud ehitajad sõidavad Soome näiteks. Samuti hädaolukorras on arstid. Kahjuks Euroopa Liidu mõned teised riigid pakkuvad paremad töötingimused (sh.tasustamine). Tuleb pöörata tähelepanu sellele, et Eestisse tulevad kas õppima või töötama rohkem mehed kui naised. Nagu eespool juba mainitud välismaalased tulevad meie juurde, et areneda oma äri Eestis. Ning ärimeeste seas on kindlasti rohkem mehi, kui naisi. Sõidavad Eestist ära võib öelda peaaegu sarnaselt nii naised kui ka mehed. Kuid naisi on ikkagi natuke rohkem. Äkki nende seas on ka need, kes lähevad mehele, abielluvad välismaalasega ning hakkavad elama, kus elab nende mees - mehe asukohal. Kokkuvõttes tuleb mainida, et riik (ikkagi esialgu riik) peab hoolitsema oma kodanike eest. Et inimesed, kes Eestis elavad, tunneksid ennast siin turvaliselt ja mugavalt, et nendel oleks soov nii elada, kui ka töötada oma riigi kasuks! TEINE ÜLESANNE Maanteeameti ümarlaua teema oli liiklusohutus. Teie ülesanne on tutvustada toimunud arutelu kirjalikult oma kolleegidele. Andke foorumist üldine ülevaade, peatuge lähemalt vähemalt kahel küsimusel ja lisage ka oma arvamus.   1.       Liikluse tihenemise põhjused ja sellega kaasnevad probleemid. 2.       Kuidas saavad inimesed ise muuta liiklemise turvalisemaks. 3.       Ühistranspordi ja jalgrattaliikluse arendamine linnas.   Teksti nõutav pikkus on umbes 250 sõna. 26. novembril toimunud Maanteeameti ümarlaua teemaks oli liiklusohutus. Arudelu käigus räägiti sellest, et viimastel aastatel on liiklus tihenenud. Selle teema valguses arutleti, mida igaüks meist saab teha, et muuta liiklemise turvalisemaks, ning kuidas tuleb arendada nii ühistransporti kui ka jalgrattaliiklust linnas nii, et liiklus ei oleks ohtlik. Lähemalt ma peatun teemadel, kuidas saavad inimesed ise muuta liiklemise turvalisemaks ning ühistranspordi/jalgrattaliikluse arendamisel. Alustame esimesest teemast... Vaatamata sellele, et liiklus on tihenenud, nii autoomanikud, kui ka jalakäijad saavad olukorda muuta. Autoomanikud peavad rangelt jälgima reegleid, mis on maksimaalne kiirus, mis valgusfööri värv hetkel on. Mitte sõita edasi, vaid peatuda, siis kui roheline värv vilgub. Kindlasti tuleb autoomanikel turvavööd kasutada! Eriti ettevaatlikult tuleb olla kooli või lasteaia lähedal. Mis on eriti oluline - tuleb keelata mobiiltelefoni kasutamist sõidu ajal! Kui iga autoomanik jälgiks nimetatud soovitusi, reegleid, siis usun, et liiklus oleks ohutu nii autoomanike, kui ka jalakäijate jaoks. Kuid ei tasu mõelda, et liiklusohutus sõltub ainult autojuhtidest, jalakäijad võivad ka muuta olukorda väga olulisel määral. Esiteks, tuleb kanda helkurit, eriti praegu - talvel. Tuleb samuti käia üle tee seal, kus on lubatud. Rangelt mitte nii, nagu mõned teevadki - bussi taga või mis on kõige ohtlikum bussi ees! Need on siis ranged reeglid liiklusohutuse tagamiseks. Meie kõik oleme märkanud, et viimastel aastatel on toimunud ning siiamaani toimub ühistranspordi ja jalgrattaliikluse arendamine linnas. Maanteeamet peab antud teemat väga oluliseks. Seega palju finantsvahendeid eelarvest lähevad just teede rekonstrueerimisele, arendamisele, et jalgrattasõitjad tundsid ennast turvaliselt. Just sel põhjusel on paljudel maanteedel on nüüd eraldi tee ka jalgrattasõitjale. Nii jalgrattaliikluse teema on tõsine, kui ka ühistransport peab olema kaitstud. Bussid, trammid (ja nii edasi) on peamiselt uuendatud. Ühistranspordi juhid läbivad pidevalt koolitusi, et tagada liiklusohutust, et olla kursis viimaste uuendamistega. Oma poolt tahaks lisada ka seda, et liiklemine on alati suhtlemine. Suhtlemine teistega - autoomanikega, jalakäijatega, ühistranspordi juhtidega, jalgrattasõitjatega. Liiklemise käigus arvestage nendega, kuna igal meist on perekond olemas ning pereliikmed ootavad Sind kodus! Sõnu 684