I OSA. KIRJUTAMINE ESIMENE ÜLESANNE Teie ees graafikutes on uuringutulemused. Teie ülesanne on neid analüüsida ning teha töökeskkonda sobiv kirjalik kokkuvõte koos omapoolsete kommentaaridega sisse- ja väljarände kohta Eestis. Arvestage sellega, et Teie lugejad graafikut ei näe. Kirjutisele pange kindlasti ka pealkiri. Graafik 1. Sisseränne ja väljaränne 2004.-2009. a Graafik 2. Sisse- ja väljaränne meeste ja naiste seas 2004.-2009. a Teksti nõutav pikkus on umbes 180 sõna. Sisse- ja väljaränne Eesti töökeskkonnas aastatel 2004-2009. See tööjõu liikumise analüüs põhineb Eesti Statistikaameti andmetel. Informatsioon on näidatud graafikute kujul, kus on näha riigist välja ja riiki sisse liikuvate inimeste hulk ühe aasta kaupa. On olemas ka statistika liikujate soo järgi. Üldiselt võib öelda, et sisse- ja väljaränne on kasvanud aastast 2004 kuni 2009 kaks korda (umbes). Samuti on väga tähtis see, et sissetulijate arv on iga aasta vähem, kui väljaminejate arv. Minu arvamusel on seda väga lihtne seletada. Eestit ümbritsevates Euroopa riikides on palju arenevaid ettevõtteid, mis pakkuvad konkurentsivõimelisi töötingimuseid. Samuti meie kodumaa vajab uuteid spetsialiste, oma tööstuse arendamiseks, keda, riigi suuruse tõttu, lihtsalt ei ole. Iga aastaga infot vabadest töökohtadest saab kuulda või näha rohkem ja rohkem, sest riikidevaheline kooperatsioon tööturu valdkonnas süvineb. Aastast 2006 tööjõu liikumine jääb umbes samal tasemel. Minu arvates, on see tingitud sellega, et Eestisisesed palgad on tõusnud, ja välismaa juba ei pakku sellist huvi nagu varem. Nagu näha graafikutest, sisseränne meeste seas on alati suurem, kui naiste ja väljaränne vastupidi. Minu arvates, on see sellepärast, et kõrge kvalifikatsiooniga spetsialistest, kes tulevad Eestisse on traditsiooniliselt rohkem mehi ning välismaal suuri palgaid otsivad koristajaid ja lapsehoidjaid on rohkem, kuid nt. ehitajaid. TEINE ÜLESANNE Maanteeameti ümarlaua teema oli liiklusohutus. Teie ülesanne on tutvustada toimunud arutelu kirjalikult oma kolleegidele. Andke foorumist üldine ülevaade, peatuge lähemalt vähemalt kahel küsimusel ja lisage ka oma arvamus.   1.       Liikluse tihenemise põhjused ja sellega kaasnevad probleemid. 2.       Kuidas saavad inimesed ise muuta liiklemise turvalisemaks. 3.       Ühistranspordi ja jalgrattaliikluse arendamine linnas.   Teksti nõutav pikkus on umbes 250 sõna.   Tänapäeval rohkem ja rohkem inimesi saavad lubada endale isikliku liikumisvahendit, samuti tee, mida peab läbida keskmine inimene iga päev on suurenenud. Perenaised sõidavad autoga supermarketisse, kust toovad koju suuri kogusi ostetud kaupa. Peremehed käivad tööl linna teisel äärel ja samuti ei soovi kasutada ühistraspordit. Kõik see toob ummikuid kesklinnas ja põhimaanteedel. Autode hulk on nii suur, et parkimisega tegelevad firma teenivat päris suure kasumit, rääkimata sellest, et leida vaba parkimiskoht oma maja juures muutunud igapäevaseks seikluseks. Iga aasta Eesti teede surevad kümned ja saavad vigastada sajad inimesi. Probleem on muidugi autojuhtides. Esiteks, üsna tihti võib kuulda, et mõni inimene ostis endale juhiload, koolituse läbimata ja eksamite soritamata. Teiseks, Eestis on selline joomise kultuur, et paljud autojuhid istuvad rooli taga kaineks saamata. Kolmas on muidugi noored kihutajad - noh, mis teha - noorus on peas, bensiiniraha olemas! Siit tulebki, et teha liiklemise turvalisemaks saavad inimesed ise. Oled võtnud naps või kaks sõbra sünnipäeval - tagasi koju taksooga. Inimesed peavad aru saama, et auto juhtimine on väga vastutusrikkas ja ei tohi oma võimalused ülehinnata. Parem on teha juhtimiseksamit kaks või kolm korda, aga soritada seda iseseisvalt, mitte osta tunnistust mustal turul. Muidugi suuremat tööd peab teha politsei. Ühistranspordi mugavamaks ja kiiremaks tegemine toob ka omad viljad. Kui rääkida suvekuudest - istume jalgratta rooli taga. Nui teeme liiklust vähem tihe ja säästame loodust ka! Sõnu 545