I OSA. KIRJUTAMINE ESIMENE ÜLESANNE Teie ees graafikutes on uuringutulemused. Teie ülesanne on neid analüüsida ning teha töökeskkonda sobiv kirjalik kokkuvõte koos omapoolsete kommentaaridega sisse- ja väljarände kohta Eestis. Arvestage sellega, et Teie lugejad graafikut ei näe. Kirjutisele pange kindlasti ka pealkiri. Graafik 1. Sisseränne ja väljaränne 2004.-2009. a Graafik 2. Sisse- ja väljaränne meeste ja naiste seas 2004.-2009. a Teksti nõutav pikkus on umbes 180 sõna. Eestis läbi viidud uuringu eesmärgiks oli teada saada sellest, kui suur on sisseränne ja väljaränne meie riigis. Uuringu põhjal olid koostatud graafikud, mis kirjeldavad perioodi 2004 aastast 2009 aastani. Eelkõige tuleb nentida, et väljarände arv kasvas pidevalt, ja ta oli alati kõrgem, kui sisserände arv. Ta saavutas oma maksimumi aastal 2006, kui Eestist rändasid välja rohkem kui 5500 inimest. See võib olla seotud majanduse olukorraga meie riigis. Nagu te teate, Eesti on Euroopa Liidu liige, ja see olukord annab elanikutele võimalust takistuseta elada ja töötada välismaal. Võib-olla, et töövahetus ongi põhjus, et nii suur hulk inimest lahkub Eestist. On ka näha, et naised rändavad välja palju rohkem, kui mehed. Teiselt poolt on aga mehed aktiivsemad sisserändajad. Minu arvates see on seotud sellega, et meeste jaoks on palju kergem Eestis leida töö. Aga olukord tegelikkus ei ole nii dramaatiline, kui võrrelda sisserände ja väljarände andmed. On näha, et mõlemad tulbid on aja jooksul suurendanud. Ja sisserändajate hulk ei erine praegu nii tõsiselt väljarändajate hulgast, nagu see oli varem, näiteks aastal 2006, kui vahe tegi peaaegu 3000 inimest. Seetõttu ma ei saa öelda, et andmed on liiga masenduvad, Eesti jaoks, minu meelest on need rohkem lootusrikkad. Kokkuvõttes, on vaja tõdeda, et meie riik ikkagi vajab majanduse arendamist, ja ka elamistingimused peavad olema natukene vahetatud, et oleks meeldiv siia jääda ja töötada. TEINE ÜLESANNE Maanteeameti ümarlaua teema oli liiklusohutus. Teie ülesanne on tutvustada toimunud arutelu kirjalikult oma kolleegidele. Andke foorumist üldine ülevaade, peatuge lähemalt vähemalt kahel küsimusel ja lisage ka oma arvamus. 1.       Liikluse tihenemise põhjused ja sellega kaasnevad probleemid. 2.       Kuidas saavad inimesed ise muuta liiklemise turvalisemaks. 3.       Ühistranspordi ja jalgrattaliikluse arendamine linnas. Teksti nõutav pikkus on umbes 250 sõna. Lugupeetud kolleegid, nagu te teate, ma olen külastanud maanteeameti foorumi, mille teemaks oli liiklusohutus Eestis. Me arutlesime seal koos ametnikudega probleeme, mis on seotud liiklusega ja mis puudutavad kõiki meid. Kõige suurem küsimus, mis tekitas palju paksu verd, oli tihe liiklus. Eesti on väike riik, aga iga perekond peab tähtsaks oma isiklikku autot omandada. See põhjustab palju probleeme, nadu lärm ja ummikud. Tihe liikluse tõttu on saanud ka kesklinnas ebareaalsena parkida. Liikluse tihenemine põhjustab õhkkonna reostamist. Foorumil oli tehtud ettepanek, et nende probleemide vältimiseks on vaja ühistranspordimainet tõsta. On eriti oluline, et rohkem inimesi seda kasutaksid. Aga sellest voolab välja teine terav küsimus: kuidas on võimalik ühistranspordit ja jalgrattaliiklust arendada. Eeskätt oli mainitud, et on vaja rajada uued bussiliinijad, ja võib-olla isegi vahetada vanad bussid uuega. Eesti liiklus ja ühistransport on saanud viimasel ajal suureks probleemiks, mis vajab lahendamist. Kõigepealt, sõidupiletite hind kasvab pidevalt, aga sõidutingimused on jäänud samasuguseks. Ühistranspordis on ebameeldiv olla, seal on must ja ei ole piisavalt kohti. Ka reisisaatjad ei saa oma tööga hakkama. Oleks parem, kui oli spetsiaalne amet, mis tegeleks bussi hoolitsemisega. Kokkuvõttes võin öelda, te see oli produktiivne üritus. Sõnu 537