I OSA. KIRJUTAMINE ESIMENE ÜLESANNE Teie ees graafikutes on uuringutulemused. Teie ülesanne on neid analüüsida ning teha töökeskkonda sobiv kirjalik kokkuvõte koos omapoolsete kommentaaridega sisse- ja väljarände kohta Eestis. Arvestage sellega, et Teie lugejad graafikut ei näe. Kirjutisele pange kindlasti ka pealkiri. Graafik 1. Sisseränne ja väljaränne 2004.-2009. a Graafik 2. Sisse- ja väljaränne meeste ja naiste seas 2004.-2009. a Teksti nõutav pikkus on umbes 180 sõna. 2004.-2009. a. Sisse- ja väljaränne meeste ja naiste seas. Kahjuks sisse- ja väljarändest ma eriti midagi ei tea, ja statistikaga kunagi ei ole tegelenud, aga vaadates väljaantud statistikaameti graafiku võin öelda seda, et väljaränne on peaaegu samal tasemel kõik neid aastad alates 2004 kuni 2009, ainult 2004 aastal ta oli natukene madalamal tasemel, ja 2006 aastal natukene kõrgemal tasemel. Sisseränne kohta võin öelda, et tase pidevalt muutub kõrgemas suunas ja kõige suurema osa selle muutumises mängivad mehed, kuid naised ka kaugele ei ole jäänud. See fakt veel kord tõestab, et me ei seisa kunagi samal kohal ja pidevalt muutume ja areneme, ja selle muutuse võime pärast näha tavaliselt ainult tehtud. Statistikas, aga kindlasti ta ei ole seda protseendi. : õige, sest tavaliselt sellistes uuringutes ei osale kõik riigi elanikud, aga ikka paljud võtavad selles osa hea meelega, pakkuvad oma arvamused ja abi selle teostamiseks. Ma ei tea täpselt, aga arvatavasti seda on kellelegi vaja, sest nad teevad seda, inimesed loevad seda, uurivad seda oma huvides. Statistika uuringu teostamine on väga pikk ja piinlik töö, mis vajab palju abilisi ja kannatust, ja kunagi ei tohi unustada, et kellelegi on seda vaja, sest see kõik jaatab meie ajaloos. Meie lapsed pärast saavad seda kasutada oma huvides ja analüüsida, kui tekkib selline vajadus. Siis nad ei pea seda välja mõtlema, sest nad saavad kasutada reaalse statistika andmed. TEINE ÜLESANNE Maanteeameti ümarlaua teema oli liiklusohutus. Teie ülesanne on tutvustada toimunud arutelu kirjalikult oma kolleegidele. Andke foorumist üldine ülevaade, peatuge lähemalt vähemalt kahel küsimusel ja lisage ka oma arvamus. 1.       Liikluse tihenemise põhjused ja sellega kaasnevad probleemid. 2.       Kuidas saavad inimesed ise muuta liiklemise turvalisemaks. 3.       Ühistranspordi ja jalgrattaliikluse arendamine linnas. Teksti nõutav pikkus on umbes 250 sõna. Meie ajal liiklus tõesti muutus. Teel on nii palju autosid, et seda tunnevad autojuhid, kes iga päev sõidavad oma autoga tööle, ja neid kes kasutavad ühistransporti. Arvatavasti see on seotud sellega, et auto hinnad on praegu üsna madalad, ja kõik rohkem inimest võivad lubada endale osta auto. Tavaliselt mind see eriti ei häiri, aga mõni kord see tõesti probleem, eriti külmal ajal, kui lumi on maas ja sul on kiire. Seda sundib meid vahetada oma elu graafiku, peame tõusma hommikul veel varem, kui tegime seda ennem, siis tähendab magame vähem ja väsime kiirem. Mõned inimesed juba leidsid enda jaoks lahenduse selles, et panevad oma auto garaaži terveks talveks ja sõidavad ühistransportiga, aga selliseid on nii vähe, et seda ei lahenda olukorda linna jaoks. Peaks ehitama uued teed, aga seda võttab väga palju raha aga nii suurt summat riigis arvatavasti praegu ei ole. Seda, et mõned inimesed talvel ei sõida oma autodega on hea, aga liiklus on ikka nii tihe, et paljud busside, trammide ja trollide juhid ei jõua kohale planeeritud ajal, vaatamata sellele, et nad nii harva käivad. Näiteks pühapäeval bussiga või trolliga sõitmine on tõesti kohutav, aga talvel on tõesti probleem, sest ootad bussi nii kaua, et külmud üleni ära. Mõnedes linnades ühistransport paremini arenenud, näiteks lasnamäel ja kesklinnas, aga kristiine linnaosas transportiga on reaalne probleem. Nii palju busse on üldse olemas, aga isegi neid mis on käivad väga harva. Peaks ikka areneda ühistransporti planeerimine mõnedes linnaosades, et liine oleks palju rohkem ja nad peaks käima tihemini kui praegu käivad. Probleemiks on veel see, et suvel ja kevadel paljud inimesed sõidavad jalgrattaga, kes tavaliselt ei tea liiklus reeglitest mitte midagi ja oma sõiduga väga segavad liiklust. Jalgrattaga sõiduks peaks ehitada uued spetsiaalsed teed, et autojuhid ja jalgrattaga sõitjad ei segaks teine teist. Aga see on ainult minu arvamus. Ma saan aru et teistel inimestel on teised arvamused, ja mitte minule reguleerida liiklusohutust, aga väga loodan, et varsti midagi ikka muutub parimas suunal! Sõnu 677