I OSA. KIRJUTAMINE ESIMENE ÜLESANNE Teie ees graafikutes on uuringutulemused. Teie ülesanne on neid analüüsida ning teha töökeskkonda sobiv kirjalik kokkuvõte koos omapoolsete kommentaaridega sisse- ja väljarände kohta Eestis. Arvestage sellega, et Teie lugejad graafikut ei näe. Kirjutisele pange kindlasti ka pealkiri. Graafik 1. Sisseränne ja väljaränne 2004.-2009. a Graafik 2. Sisse- ja väljaränne meeste ja naiste seas 2004.-2009. a Teksti nõutav pikkus on umbes 180 sõna. Inimeste liikumine. Sisseränne ja väljaränne Eestis viimastel aastatel. Hetkel, majanduskriisi tingimustel, on väga huvitav tähtis asi teada, kuidas toimib inimeste liikumine Eestis. On kasulik teada ja sellepärast, et inimeste liikumine - see on ka tööjõu liikumine, tarbijate liikumine jm. Käesolevas kokkuvõttes proovime teha ülevaade Eesti Statistikaameti andmete alusel, kuidas välja näeb sisse- ja väljaränne Eestis aastatel 2004-2009. Statistika andmetel saab uurida eraldi ka meeste ja naiste liikumine. Meie kasutusel on kaks graafikut. Esimesel on esitatud sisse- ja väljaränne kokku, teisel - mehed ja naised eraldi. Graafikutest on ilmnenud, et sisseränne on tõusnud aastast 2004 rohkem kui 3 korda (oli rohkem 1000 inimest, hetkel (aastas 2009) on juba umbes 4000 inimest). Sisserände kasv oli enam-vähem proportsionaalne. Tagurpidi väljarändes oli aastas 2006 liiga suur maht (umbes 5500 inimest), viimastel aastatel on stabiilne olukord, umbes 4300 inimest. Kahjuks, siiamaani on väljaränne suurem kui sisseränne, see tähendab autori arvates, et Eestist lähevad ära välismaale töökased  ja initsiatiivsed inimesed. Eraldi naiste liikumise kohta on väga huvitav, et koguaeg väljaränne on suurem, kui sisseränne. Meestel on numbrid enam-vähem sarnased, viimastel aastatel nii sisse-, nii väljaränne on umbes 2000 inimest. Autori arvates, naistel on raske elada ja töötada Eestis, ja nad otsivad töö ja uus elu välismaal. Kõik teavad, et Töötukassa arvel on rohkem naisi... Lõpuks tahtsin öelda, et olukord ikka mitte traagiline, aga ühiskonnas peavad olema muutused! TEINE ÜLESANNE Maanteeameti ümarlaua teema oli liiklusohutus. Teie ülesanne on tutvustada toimunud arutelu kirjalikult oma kolleegidele. Andke foorumist üldine ülevaade, peatuge lähemalt vähemalt kahel küsimusel ja lisage ka oma arvamus. 1.       1. Liikluse tihenemise põhjused ja sellega kaasnevad probleemid. 2.       2. Kuidas saavad inimesed ise muuta liiklemise turvalisemaks. 3.       3. Ühistranspordi ja jalgrattaliikluse arendamine linnas. Teksti nõutav pikkus on umbes 250 sõna. Maanteeameti ümarlaud. Ülevaade ja kommentaarid. Lugupeetud kolleegid, mul on hea meel tutvustada teid ühe väga huvitava üritusega, kus ma olin osalenud paar nädalat tagasi, oktoobri lõpus. Maanteeametis toimus ümarlaud, kus olid ka erinevate erakondade esindajad, poliitikud, loovisikud. Ümarlaua teemaks oli Liiklusohutus Tallinnas. Arutelu toimus rohkem kui 6 tundi! Oli palju ettekandeid, üks loeng koos presentatsiooniga, ja debatt. Kindlasti, oli ka kohvipaus! Edasi annan lühiülevaade. Meie kõik teame, et liiklusohutus - see on ühiskonna suur probleem, ja teame ka, et inimeste mõju ja roll liiklusohutuses on väga tähtis. Liiklusohutus seotud ka inimeste moraaliga, sellepärast, et kui autojuht ei oska hea käitumist üldse, siis ta ei saa sõita autoga ilma probleemideta. Samamoodi ja jalakäijad, ja jalgratturid. Ümarlaual oli vaadatud läbi erinevad aspektid, näiteks, liikluse tihenemise põhjused ja sellega kaasnevad probleemid, inimeste roll liiklusohutuses, samuti ka ühistranspordi ja jalgrattaliikluse arendamine linnas. Esimesena ma võtan viimase küsimuse läbivaatamiseks. Ümarlaua arutelus oli rohutatud, et Tallinnas on väga hea arenenud ühistransport, ja tema liikumine, on olemas tugevad sõiduplaanid, eraldatud tsoon maanteel, bussid on põhimõtteliselt korras. Käesoleva ülevaate autori arvates, on suur probleem - ventilatsioon busssides, väga tihti õhku üldse ei ole! Jalgrattaliiklus Tallinnas, autori arvates, on kõrgemal tasemel. On nii palju eraldatud jalgrattateed, hea kvaliteediga! Arendamise võimalusena saab jalgrattateede paigaldamine kesklinnas ja Vanalinnas. Teine aspekt, mille kohta tahaks praegu öelda, see on inimeste roll nende elu turvalisemaks muutmisel. Juba enne lasteaeda on vaja anda lastele head käitumise näidiseid, aga lasteajas ja keskkoolis - regulaarsed koolitused ja treeningud. Ja veel üks asi, autori arvates on väga tähtis. Kui keegi näeb liiklusreeglite rikkumisi, ta peab mõelda ise ja rääkida sellest oma lapsega ja perega, et kasvata käitumiskultuuri ja olla kindel, et tema perekonnas on kõik oskavad seda, ja nende elu on turvaline! Aitäh tähelepanu eest. Sõnu 635