I OSA. KIRJUTAMINE ESIMENE ÜLESANNE Teie ees graafikutes on uuringutulemused. Teie ülesanne on neid analüüsida ning teha töökeskkonda sobiv kirjalik kokkuvõte koos omapoolsete kommentaaridega sisse- ja väljarände kohta Eestis. Arvestage sellega, et Teie lugejad graafikut ei näe. Kirjutisele pange kindlasti ka pealkiri. Graafik 1. Sisseränne ja väljaränne 2004.-2009. a Graafik 2. Sisse- ja väljaränne meeste ja naiste seas 2004.-2009. a Teksti nõutav pikkus on umbes 180 sõna. Sisseränne ja väljaränne Eestis. Sisse- ja väljaränne on viimasel ajal muutnud suureks probleemiks. Selle kohta pidevalt tehakse uuringuid. Analüüsides sisse- ja väljaränne viimaste viie aasta tapa, võib öelda seda, et alates 2004 aastast nii sisseränne, kui ka väljaränne hakkas järskult tõusma kuni 2007 aastani, ja väljaränne oli alati pooleks ja mõnel aastal isegi kaheks korraks rohkem kui sisseränne. Alates 2007 aastast mõlemad tohtrid vähendasid ja olid kuni 2009 aastani ühel tasemel aga ikkagi väljaränne oli suurem. Selle alusel võib teha järeldusi, et 5 aasta jooksul väljaränne Eestis oli suurem kui sisseränne. Samuti on tehtud uuring sisse- ja väljaränne meeste ja naiste seas 2004.-2009 aastatel. Võib julgelt öelda, et selle aja jooksul sisseränne meeste seas on stabiilselt tõusnud 500 kuni umbes 2500. Väljaränne ka ei olnud madalal tasemel, aga viimaste kolme aasta jooksul oli stabiliseerinud ja sisseränne arv ületas väljaränne arv. Naiste sisseränne ei olnud esimeste kolme aasta jooksul nii järsk, see oli tõusnud umbes 500 ks, 2007 aastal oli tõusnud kuni 1500, aga pärast läks alla. Võrreldes nende tohtrite kõrgemad tasemed, et väljaränne ületas sisseränne kaheks korraks ja naiste seas väljaränne oli alati kõrgem. Kokkuvõteks võib öelda, et 5 aasta jooksul Eestis meeste seas domineeris sisseränne, naiste aga seas väljaränne. TEINE ÜLESANNE Maanteeameti ümarlaua teema oli liiklusohutus. Teie ülesanne on tutvustada toimunud arutelu kirjalikult oma kolleegidele. Andke foorumist üldine ülevaade, peatuge lähemalt vähemalt kahel küsimusel ja lisage ka oma arvamus.   1.       Liikluse tihenemise põhjused ja sellega kaasnevad probleemid. 2.       Kuidas saavad inimesed ise muuta liiklemise turvalisemaks. 3.       Ühistranspordi ja jalgrattaliikluse arendamine linnas.   Teksti nõutav pikkus on umbes 250 sõna. Liiklusohutus meie linnas. Eile meie linnas leidis aset niisugune üritus, nägu Maanteeameti ümarlaud, mille teemaks oli "Liiklusohutus". Seal räägiti liiklusest meie linnas üldiselt. Siin on siis lühike kokkuvõte toimunud foorumist. Esimene põhiline küsimus, mis oli arutletud toimunud foorumis, kuidas saavad inimesed ise muuta liiklemise turvalisemaks. Oli esitatud palju ettepanekuid selle kohta, mõned nendest olid suurepärased. Minu meelest on kõik võimalik ja liiklemise turvaliseks muutumine ei ole erand. Jalakäijate puhul on põhiline teema see, et nad ei ole nähtavad, eriti praegu, kui päevad on nii lühikesed. Mina arvan, et helkurit võivad parandada seda probleemi. Jalakäia muutub kohe nähtavaks, kui tal on helkur peal. Mis puudutab autojuhte, nemad võiksid alati kinnitad turvavöö, jälgida kiirust ja mitte kihutada. Kui on tekkinud avarii, panna tagasi ohutuskolmnurk ja ohutuled põlema, et teised liiklejad õiegaegselt märkaksid oht teel. Teiseks suureks probleemiks oli liikluse tihenemise põhjused ja sellega kaasnevad probleemid. Paar aastat tagasi, enne kui Eestisse tulnud majanduslik kriis, rahval oli palju raha, ja ühe pere peale mõnikord oli kaks või isegi kolm autot, selline olukord on peamiselt säilinud siia maani, ja see tekkitab palju probleeme. Tipp tundi ajal on täiesti võimatu kiiresti saada punktist A punkti B. , sest igal pool on liiklusunnikud. Igal päeval need autod viskavad välja heitgaasid ja nende pärast inimestel võivad tekkida tervise probleemid, samuti see saastab keskkonda. Ma arvan, et selle probleemi lahendamise ainuke variant on see, et inimesed harvem kasutasid oma isiklikud autod. Meil linnas on suurepärane ühistranspordi võrk, mille abil võib kiiresti saada ühest linna otsast teise, mitte nii kiiresti kui autoga loomulikult, aga mis teha. Need siis olid põhilised probleemid, mis olid arutletud Maanteeameti ümarlaua foorumis. Meie ise, inimesed, oleme nende probleemide põhjuseks, ja meie ise oleme võimelised need lahendada. Sõnu 613