Euroopa on peaaegu terve tänavuse aasta olnud sõjasarnases olukorras. Esimest korda pärast Teist maailmasõda muudetakse Euroopas riigipiire vägivaldselt - püssirohu ja verega. Selline olukord paneb küsima, millised on Euroopa Liidu võimalused end ja oma liikmeid kaitsta. Euroopa Liidu suurim tugevus ja ka nõrkus on ühised poliitikad. Kui näiteks majanduses ja eelarveküsimustes ollakse üsna ühel meelel ja tiritakse köit samas suunas, siis välispoliitikas on sellise joone hoidmine märksa keerulisem ning mõnelgi korral kipuvad riikide kitsad huvid ühist liini murendama. Samas on Vladimir Putini agressioon põhjustanud ühtekoondumise. Isegi need riigid, kes sanktsioone eriti ei poolda, lähevad enamusega kaasa ning liit on neis küsimustes püsinud ühtne. See on tekitanud Kremlis segadust. Nüüd on vaja mitte närve kaotada ning jätkata ja süvendada ühtset joont, kuni Venemaa valitsus naaseb rahvusvaheliste käitumisreeglite austamise juurde. Prantsusmaa valitsuse kõhklused anda Moskva tellitud Mistrali ründelaevad üle Venemaale on asendunud märksa selgema hoiakuga. Euroopa Liidu ja ka Euroopa Parlamendi liikmete survel on Prantsusmaa seadmas liidu solidaarsust ning väärtusi kõrgemale ühest rasvasest äritehingust. Euroopa julgeoleku tugevdamiseks vajame eeskätt ühtset energiapoliitikat, milles ei vahetata põhimõtteid torude vastu. Mõne aasta eest heaks kiidetud otsusega luua ühtne energiaalane siseturg on nüüd eriti kiire ning Euroopa Parlament teeb kõik, et ükski riik ei jääks energiavarustuse vallas isoleerituks ega välissurvele haavatavaks. Üks olulisemaid liidu turvalisuse tagamise dimensioone on küberkaitse ja -julgeolek. Uued võimalikud konfliktid ei hakka enam kunagi olema traditsioonilised. Pigem on ette näha hübriidkonflikte, kus kaalukas roll on infosõdadel, ning see muudab tehnoloogiast sõltuvad ühiskonnad eriti haavatavaks. Liit peab sellele erilist tähelepanu pöörama, et olla valmis suurte küberintsidentidega silmitsi seisma. Euroopa Parlament võttis 2012. aastal vastu minu koostatud raporti küberjulgeolekust ning küberkaitsest. Liikmesriikide sõjaline kaitse on jätkuvalt NATO kätes. Tõsi, Euroopa Liit kujundab ka oma julgeoleku- ja kaitsepoliitikat, kuid see saab NATO-t täiendada, mitte asendada. Muidugi oleks Eesti julgeoleku seisukohalt tervitatav, kui NATO-ga liituksid kõik Euroopa Liidu riigid, eriti Soome ja Rootsi. Selline samm laiendaks NATO vihmavarju kogu Läänemere piirkonnale. On hädavajalik kiiremas korras täpsustada Euroopa Liidu solidaarsus- ja kaitseklausli rakendumist kriisi korral, et sätestada üheselt mõistetavad kokkulepped, milliseid reaalseid samme astutakse näiteks kallaletungi, terrorismi või ka katastroofi korral.