Kas suudate meelde tuletada, millal teil viimati autojuhiluba vaja läks? Pärast seda, kui juhiloa ja auto registreerimistunnistuse asemel piisab ID-kaardist, pole plastist juhiluba enam praktiliselt vajagi. Kui inimene autoga välismaale sõita ei kavatse, siis juhiluba tuleb meelde vaid siis, kui seda tuleb tähtaja möödudes minna ARKi büroosse välja vahetama - juhiluba iga viie või kümne aasta, passi ja ID-kaarti iga viie aasta järel. Riigi poolt vaadates võib passi, juhiloa, ID-kaardi ja muude dokumentide pidev uuendamine olla terve omaette tööstusharu, mis annab tööd ja leiba ametnikele ning täidab lõivudega riigieelarvet. Juhiloa vahetus maksab 26 eurot. Passi vahetus kallineb uuest aastast märgatavalt 40 euroni, ID-kaart hakkab maksma 25 eurot. See pole sugugi väike raha. Kas on aga mõistlik neid dokumente kogu aeg ümber vahetada, jooksutades elanikke ja koormates ametnikke? Pelgalt plastist juhiloa olemasolust ei sõltu ju inimese sõiduoskus. Piisaks vaid nõutava aja tagant e-tervisetõendi uuendamisest. Mitu riiki Euroopas on väljastanud pikaajalisi juhilube, mis kehtivad juhi 70. eluaastani. Euroopa Liidus kehtivad juhiload kuni 15 aastat. Eestis seevastu palju vähem - juhiluba 10 aastat, C- ja D-kategooria luba viis aastat. Me räägime Eestist kui e-riigist koos e-valitsuse ja e-dokumendihaldusega. Meelitame välismaalaste investeeringuid riiki, lubades e-residentsust. Kuid samas nõuame Eestis elavatelt ja töötavatelt välismaalastelt, et nad vahetaksid oma pikaajalise juhiloa kahe aasta jooksul Eesti 10aastase loa vastu. Miks? Kas aga üldse juhiluba füüsilisel kujul ongi vaja? Olgem uuenduslikud: eesrindlikus e-riigis oleks e-juhiloa aeg ammu küps. Plastist juhiluba võiks jääda - samuti kui Eesti pass - neile, kes seda vajavad kehtiva juhtimisõiguse tõestamiseks väljaspool Eestit.