Olen enda ümber märganud väga palju kibestunud inimesi. Soovin, et kibestunud saaksid jõuluks kibedusest välja. Me võiksime seda nimetada jõulurahuks iseendaga. Mina olen seda meelt, et rahu inimeste vahel algab rahust inimeses endas. Selleks et teha rahu, on vaja kibedusest lahti saada. Tavaliselt on kibestumisel mingi põhjus. Kibestutakse kellegi vastu millegi pärast. Kibestuda võidakse inimese, organisatsiooni või ka riigi vastu. Kibestumise põhjuseks võib olla solvang, alandamine, õiglustunde riivamine, usalduse kaotamine - kõik, mis meid sügavalt haavab. Olen kohanud inimesi, kes kannavad endas haavumist isegi aastakümneid. See tunne võib olla nii sügav, et muututakse ise haavaja sarnaseks, kuna ei suudeta oma mõtetes temast lahti lasta. Kibestunu võib ise oma tundeid eitada ja öelda, et temale see korda ei lähe ja tema on asjast igapidi üle. Samas näitavad kibestumise viljad, et midagi on viltu ja et inimene pole tegelikult sisimas vaba. Kibestumine mõjutab inimest tervikuna, tema suhteid teistega ja Jumalaga. Kibestunu muutub tundlikuks ja pirtsakaks. Talle läheb iga pisiasi korda ja sellele reageeritakse enesekeskselt. Ilusate sündmuste, sõnade ja tegude puhul ei suuda ta tänulik olla või ei soostu seda kuidagi väljendama. Võib tekkida lausa eksistentsiaalne tigedus. Kibestumise väljenduseks on sarkasm, eesti keeles sapisus. Alguses tabab see haavajat, hiljem haavajaga seotud inimesi ja üha laienedes võib see laieneda elule üldse. Sapisus on pidevalt ootel, et salvata vähima põhjuse korral. Mingi põhjuse leiab alati. Kibestunu on halastamatult kriitiline. Sealjuures omandavad pisiasjad printsipiaalse tähenduse, välistades võimaluse, et teised tohiksid üldse mingeid vigu teha. Kibestunu muutub kangekaelseks ja pahuraks, avamata ennast kellelegi. Aja jooksul hakkavad teised temast üha enam eemale tõmbuma, süvendades kibestunu sisekriisi veelgi. Sügavaimad haavumised tekivad just lähedaste inimeste poolt. Võõrale on lihtsam andestada, võõra löödud hingehaavadega on lihtsam toime tulla. Üks põhjusi on selles, et lähedase inimese poolt kogetud haavamised kõigutavad meie usku usaldusväärsusesse ja maailma õiglasesse toimimisse rohkem kui võõra löögid. Samuti on meil lähedase inimese puhul raske seletada, miks ta nõnda tegi. Psühholoogias on uuritud, et kuidas kibestumisest lahti saada. Selgub, et selleks on kaks teed - andestamine ja leppimine. Need on mõlemad aktiivsed otsustuspõhised tegevused. Kumbki nendest ei ole lihtsalt unustamine või kinnimätsimine. Kumbki nendest ei juhtu iseenesest, inimene ise peab olema aktiivne. Andestamine on sisemise kasvamise protsess. Andestamine tähendab ülekohtu ja ebaõigluse nimetamist õigete nimedega, tõele näkku vaatamist. Andestamine tähendab oma kibestumise tunnistamist ennekõike iseendale. Sügavamas mõttes tähendab andestamine vabanemist soovist kätte maksta. Andestamine tähendab sisemist lahtilaskmist, sõltumisest vabanemist, ilma kibeduseta ise edasi minemist. Leppimine tähendab osapoolte vahel rahu sõlmimist, suhete korraldamist. Leppimine nõuab palju mõlemapoolset kuulamist, ka ära kuulamist. Meid ei huvita alati mitte niivõrd teod, kuivõrd nende põhjused. Aru saamine, mida teine mõtles, miks ta nõnda tegi - see kõik on tee leppimisele. Leppimise tulemus on teise mõistmine ja ühise edasiminemise kavandamine. Nii leppimine kui ka andestamine on aeganõudvad. Mõlemal juhul on oluline selguse tekkimine ka iseendas. Leppimise jaoks on tarvis teist osapoolt. Andestada võib aga ka ilma teisega rääkimata, lihtsalt oma südames. Leppida saab ka andestamata, aga see on rohkem probleemi silumine, mitte lahendamine. Vahel võib olla nii andestamiseks kui ka leppimiseks tarvis kellegi kolmanda abi. Andestamise viljad on ootamatud. Ei mõelda enam kogu aeg haavajale ja haavumisele. Elule tuleb värvi ja maitset juurde ning tunded ei keerle haiget saamise ümber. Sapisuse asemele tuleb sõbralikkus, sõpru tuleb juurde. Kibedus ei näri hinge, pigem on rahu. Rahu iseendaga on aga midagi jumalikku. Mis võiks olla ilusam kui jumalik jõulukink?