Vastukaja sotside poolt avalikkuse hoiakute kontrollimiseks õhku paisatud ideele riiklike üürikorterite ehitamisest on leigevõitu. Idee tundub ka selle propageerijatele pisut segane olevat. Minister (Postimees, 17.4. 2014) räägib üürikorterist kui regionaalpoliitika osast, abilinnapea (Tartu Postimees, 15.9. 2014) samast asjast kui sotsiaalhoolekannet toetavast tegurist. Segase seisu tõttu ei ole ainus üürisektori probleemidesse süüvinud poliitiline jõud, Keskerakond, viitsinud oma seisukohti välja öelda. Et piiritleda, kellele on üürielamuid vaja, heidame pilgu 2011. aasta rahvaloenduse tulemustele. 657 000 eluruumist Eestis oli 93 000 püsielaniketa. 11 000 asustus on teadmata (rahvaloendajad ei tabanud nendes elanikke). See on kokku 16 % meie eluruumidest. Potentsiaalne reserv, millest osa saaks kasutada üürielamispinnana. Kui jätkuks üürnikke, keda omanik usaldab. Üürisektor on Eestis tegelikult märksa suurem, kui jooksev statistika laseb välja paista. Rusikareegli järgi on Eesti eluruumidest 4% avalikud ja 4% eraomandis üürikorterid. Sama info saame rahvaloendusest. 8% loendatutest teatas, et nende eluruumi kasutamise alus on üürisuhe. 9% väitel pole tegu ei omandi ega üürisuhtega. Üldjuhul on tegu sugulaste, sõprade või tuttavate vahelise usaldussuhtega, mille puhul korteri kasutaja tasub ainult kommunaalkulud. Või kokkulepetega, mille puhul osutatakse omanikule teenuseid (hooldus, eluruumi remont vms). Kas neid kokkuleppeid käsitleda üürisuhtena, on maitse küsimus. Fakt ise räägib inimeste mobiilsusest, vajadusest omada elamiskohta seal, kus pole perekonda, seal, kus nad ei soovi või ei suuda kinnisvara muretseda vms. Muidugi räägib see ka elamispinna omanike huvidest. Nimelt ei usalda nad turu pakutavaid üürnikke. Kui usaldusväärne üürnik on olemas, siis loomulikult võetakse üürnik. Kui mitte, siis pigem tuttav. Üürita. Üks poliitikutel hästi kätte õpitud vastuargument soovimatu algatuse blokeerimiseks on viitamine probleemi uurimise vajadusele. Tuleb nõustuda, et peale omandireformi lõppu ei ole elamumajanduse kui majandusvaldkonna analüüsimisse ülemäära panustatud. Rohkem on tähelepanu pööratud eluasemele kui sotsiaalsele nähtusele. 2006. aastal tehtud sotsiaalministeeriumi uuring näitas, et kõige pakilisemate sotsiaalprobleemide lahendamiseks peaks munitsipaaleluruumide arv olema 1,4-1,5 korda faktilisest arvust suurem. Seega mitte 4%, vaid 6%. See on kompetentselt piiritletud vajadus, mis ei nõua lisauurimist. Nii palju kui minul on infot, on Brüsseli arvetel sotsiaaleluruumide ehituseks sobilik raha täiesti olemas. Raha sihtotstarbeks on vaesuse vähendamine, mitteinstitutsionaalse hoolduse arendamine jms. Paraku, kuna meie poliitikud sellisest nähtusest nagu vaesus eriti rääkida ei taha, jääb see arve ilmselt lahti muukimata. Teisalt on meie rehepapid nii võimekad, et välistatud poleks kogukonnahoolduseks määratud rahale ligi pääsemine. Seda ei soovita aga kasutada korterite, vaid hoopis hooldekodude ehitamiseks. Eelmises lõigus oli osaline vastus küsimusele, kes vajavad avalikke eluruume. Kus neid vajatakse. Meeldib see regionaalpoliitika eestvõitlejatele või mitte, kuid eelkõige vajatakse neid Tallinnas. Kui lakkab Tallinna areng, siis peame unustama mitte loosungi Euroopa viie, vaid loosungi viieteistkümne edukama riigi hulka pürgimisest. Tallinn võistleb edu nimel Helsingiga ja tööjõu mobiilsust toetav lihtsaim mehhanism on üürielamispind. Üürikortereid on Helsingis mitu korda rohkem kui Tallinnas. Vähesed eestlased teavad briti majandusprofessorit Andrew Oswaldi. Aga küllap mõni meist mäletab aastatetagust valimisloosungit «Õnn ei ole rahas». See on Oswaldi ühe hästi tuntud uurimuse pealkiri. Britt on tõestanud, et nendes piirkondades, kus üürielamufondi osa on suurem, on töötus väiksem. Ja vastupidi, suurema omanikuasustusega piirkondades on see suurem. Sest tööjõud on vähem mobiilne. Tallinn vajab tavalisi üürikortereid rohkemgi kui sotsiaaleluruume: marsruudile Misso-Tallinn-Helsingi-Rovaniemi pileti ostnud tavalise tööjõu rändeahela katkilõikamiseks. Loomulikult ei pea avalik sektor olema üürikorterite omanik. Eraehituses kahtlejad väidavad, et seadused on kaldu üürniku poole, turul toimetavad puuküürnikud. Pole lootustki, et arendajatel tekiks huvi üürimajade ehitamise vastu. Mõtleme pisut. Ega võlglasi ja muid toredaid subjekte jagu ainult üürnike hulka. Arvuliselt palju rohkem on neid korteriomanike seas. Kahjuks pole kohtute statistika avalik ja ma ei tea nõuete hulka, mida ühistud on esitanud võlglastest korteriomanikele. Sisetunne ütleb, et tegu pole mitte sadade, vaid pigem tuhandete juhtumitega. Meist lääne pool rakendatakse juba aastaid põhimõtet, mis vabas tõlkes kõlab «üürituru sotsialiseerimine». Eraomanikuga sõlmib rendilepingu omavalitsus või mittetulundusühing. Ja annab siis eluruumi allrendi korras isikule, kes vabalt turult korterit ei leia. Vahelüli tagab üüri laekumise, lõhutu remondi jms. See teeb sotsiaalse kontingendi teatud eraomanikele talutavaks. Eluruumid, mis oleks seisnud tühjana, tulevad niimoodi kasutusse. Probleemiks on muidugi see, et meil ei pea mõned kodanikud ka omavalitsust nii usaldusväärseks partneriks, kellega tehinguid teha. Allakirjutanu peab üürikorterite arvu kasvu otstarbekaks. Kuid kahtleb riikliku elamuehituse idee teostumises. Siiski tuleb asjade käigul silm peal hoida. Selleks, et ei ehitataks ainult vaestele elamiseks mõeldud sotsialistlikke getosid. Mõni lugeja võibolla mäletab Minoru Yamasaki nime. Ta on 11. septembril 2001 rünnaku alla sattunud New Yorgi kaksiktornide arhitekt. Kuid see ei ole tema ainus töö, mis nüüdseks maa pealt kadunud. Tema esimene suurem projekt, 1954.-1956. aastal valminud Pruitt-Igoe elamukompleks St. Louisis Missouris, leidis 1970. aastate alguses minööri käe läbi lõpu. Lõhkeaine pühkis 33 korruselamut, 2870 riiklikku üürikorterit sõna otseses mõttes maa pealt. Ühiskond ei saanud hakkama sealsete elanike ja nende kuhjuvate sotsiaalprobleemidega. Mõni rahvamees võib rääkida veenvana tunduvat juttu sotsiaalkorterite ühte asumisse koondamise otstarbekusest ja saadavast kinnisvara haldamise efektist. Sotsiaaltöötajad, naised, peavad sellises olukorras lumepallina kasvavat sotsiaalprobleemide pundart harutama. Ja enamasti on tulemuseks mitte õnnestumine, vaid ebaõnnestumine. Olen veendunud, et nad väärivad paremat ja sellistest lahendustest peame kindlasti hoiduma.