Euroopas on LNG terminalide maht kokku ligikaudu 200 miljardit kuupmeetrit gaasi aastas. Selle aasta esimese 8 kuu jooksul oli mahust kasutuses ainult 16 protsenti ehk enamik Euroopa LNG terminalidest on alakasutatud. Vaatamata sellele käib Baltikumis LNG terminalide ehitamises võidujooks, kus üheks osavõtjaks on Eesti riik. Imelikul kombel on kuulda ainult ühte korduvat argumenti - energiajulgeolek. Enne kui Eesti riik midagi nii suurt otsustab, tuleks riigil esmalt lõpetada senine Eesti gaasituru moonutamine ning samal ajal hoolikalt jälgida, kui hästi suudab Klaipeda LNG terminal Leedus end majanduslikult tõestada. Aastatel 2006-2007 tarbiti Eestis gaasi üle 1 miljardi kuupmeetri aastas. Praeguseks on gaasitarbimisest järele jäänud vaid veidi üle 0,5 miljardi kuupmeetri aastas. Gaasitarbimise langus on Eesti energiapoliitika tagajärg. Riik on doteerinud kohalike kütuste kasutamist ja samal ajal maksustanud maagaasi aktsiisiga, ehkki maagaas on siiani Eestis kõige vähem keskkonda saastav kasutusel olev kütus. Kolmel järgneval aastal tõuseb aktsiis igal aastal 20 protsenti. See ei soodusta hästi toimiva gaasituru teket, sest kellelgi pole tahtmist investeerida languses olevale turule. Kui mõnedes Euroopa riikides gaasi tarbimine suureneb, siis Balti riikides ja Soomes see selgelt väheneb. Kelle jaoks on Eesti riigil plaanis ehitada LNG terminal mahuga 1,2 miljardit kuupmeetrit ehk üle kahe korra mahukam kui Eesti praegune gaasitarbimine? Praegu on meil võimalus õppida Leedu Klaipeda LNG terminali kogemusest. Selle maht on 4 miljardit kuupmeetrit ning sealt võiks tarnida gaasi kõiki kolme Balti riiki. Vaatamata sellele, et Klaipeda terminal avati suure hurraaga, on Leedu seim võtnud vastu seaduse, mis kohustab Leedu tarbijaid ostma 25 protsenti gaasist LNG terminalist. Terminali rajamise ja käigus hoidmise kulude katmiseks on pandud kõigile Leedu gaasitarbijatele kohustus maksta 21,5 eurot tuhande kuupmeetri kohta. Lisaks on pandud kohustus osta LNGd kõikidele ettevõtetele, kes toodavad ja müüvad energiat kooskõlastatud hindadega. Lisandub veel ülekandevõrgu tariif. Kokku maksab ettevõtja LNG kasutamise eest 63,8 eurot tuhande kuupmeetri kohta, millele lisandub siis veel ka LNG enda hind. Viimaste andmete järgi on aga Leetu imporditud LNG hind võrreldes torugaasiga 10 protsenti kallim (Reuters). Lisaks on viieaastane leping Statoiliga ainult ajutine kinnitus, et terminal esimese viie aasta jooksul kahjumit ei toodaks. Leedu endine energiaminister Leonas Asmontas nimetab Klaipeda projekti suurimaks poliitiliseks läbikukkumiseks Leedu energiasektoris. Ta ütles mõne nädala eest, et Leedu riik oleks võinud investeerida väiksemasse ja vanemasse infrastruktuuri ning maksta 145 miljonit eurot. Selle asemel maksab nüüd riik järgmised kümme aastat 576 miljonit eurot maksvat kallist infrastruktuuri ning siis ostab selle endale tõenäoliselt suurema summa eest kui 145 miljonit eurot. Lisaks mõjutab see ka Leedu kaupade konkurentsivõimet maailmaturul, mis väheneb märgatavalt. Seega saab teha ainult ühe järelduse: Klaipeda LNG terminal ei ole rajatud majanduslikest põhjustest lähtuvalt ning ei ole võimeline tegutsema turu konkurentsis. Alternatiivsed valikud on vajalikud, kuid hetkel ei ole mitte mingit põhjust Eesti riigil LNG terminaliga ülepeakaela kiirustada, kui seni sisseostetud torugaas on olnud alati tarnekindel ja soodsama hinnaga. Riigil tuleks muuta oma aktsiisipoliitikat maagaasi suhtes ning jälgida Klaipeda LNG terminali arengut, et mitte korrata Leedus tehtud vigu. Üheksa korda mõõda, üks kord lõika.