«Miks peaksime me lisama teie raamatu kõikidele nendele aatomipommidele, mida meie vaenlased valmistuvad meie vastu käiku laskma? » olevat NLKP keskkomitee ideoloogiasekretär Mihhail Suslov küsinud Vassili Grossmanilt. «Miks peaksime me avaldama teie raamatu ja alustama nii avalikku arutelu sellest, kas keegi vajab Nõukogude Liitu või mitte? »Küsimuse all oli mitmete ordenitega pärjatud endise rindereporteri panoraamse sõjaromaani «Elu ja saatus» lugejateni jõudmise väljavaated. KGB oli 1960. aasta lõpupoole kahele kirjandusajakirjale saadetud romaani käsikirjad pikemata konfiskeerinud. Et parajasti olid käes Hruštšovi sula-aastad, kirjanikku ei arreteeritud ning võimaldati talle isegi neljasilmavestlus kompartei peapreestriga. Viimane kinnitas Grossmanile, et tema romaani ei avaldata isegi kahe- ega ka kolmesaja aasta pärast, ning soovitas kirjanikul oma varasemate romaanide teemade juurde tagasi pöörduda. Elu viimastel aastatel üha enam hüljatud ja kibestunud Grossmanil valmib veidi enne oma surma 1964. aastal viimane teos, mis maksis veel 1989. aastalgi jutustuse avaldanud ajakirja Oktjabr peatoimetajale tema ametikoha. «Kõik voolab» sisaldab oma pisut enam kui sajal leheküljel kimbu portreesid stalinliku totalitarismimasina poolt lömastatud inimsaatustest, kujutlusvõimelisi pilguheite konformistide ja pealekaebajate hingeellu ning ajaloofilosoofilisi mõtisklusi vabadusest, orjusest ja Venemaa messianistlikust rollist. Inimene ei saa elada ilma lootuseta - see maksiim tõuseb üheks Grossmani luigelaulu peateemaks. Nii loodab Mašenka läbi vangitapi ning laagri külma, nälja, vägistamiste ja sisselöödud hammaste ikka veel näha oma nimetusse lastekodusse pagendatud tütart ja ilmselt juba ammu maha lastud abikaasat. Kord töölt laagrisse tagasi loivates jõuab Mašenka kõrvu Magadani raadio saade. Valjuhääldist kostva «lõbusa tantsumuusika sees kaotas Maša alatiseks lootuse näha Juljat» ja mõistis äkitselt, et ei kohtu enam iialgi ka oma mehega. Aasta hiljem pannakse ta, see sama tantsumuusika esilekutsutud ilme näol, praagitud laudadest kandilisse kasti. Jutustuse alguses koju tagasi pöörduvat Ivan Grigojevitši olid läbi 30 laagriaasta elus hoidnud abstraktsemat laadi unistused. Peategelane usub läbi kõigi kannatuste vankumatult vabaduse möödapääsmatusse. Ühel õhtul pihib Ivan Grigorjevitš mõtetes kopsuvähki sureva armastatu poole pöördudes oma laagriaastate kibedaimast kogemusest. «Mul oli naaber,» räägib peategelane, «ma arvan, et ta oli küll kõige targem inimene, kellega ma üldse kunagi olen kokku juhtunud. Kuid tema mõistus oli minu jaoks kohutav. » Narinaaber tutvustab ülekuulamiselt kongi tagasi visatud Ivan Grigorjevitšile ajaloo ainsat seadust: vägivalla jäävuse seadust. «See on sama lihtne kui energia jäävuse seadus. Vägivald on igavene, ükskõik, mida ka tehtakski selle likvideerimiseks, see ei kao, ei vähene, ainult muundub,» selgitab peategelase saatusekaaslane, «kord on see orjus, kord mongoli ike. Kord rändab ühelt mandrilt teisele, kord on see klassikaline, siis jälle rassiline, kord langeb värviliste kaela, siis jälle kirjanike ja kunstnike selga, vägivalla kogus jääb aga maa peal alati samaks, kuigi mõttetargad peavad selle kaootilist muundumist evolutsiooniks ja otsivad selle seadusi. » «Ma tundsin, et midagi rängemat kui see silmapilk ei saa enam ilma peal ollagi,» tunnistab Ivan Grigorjevitš. Kergendus tuli vastassuunast - «mind lohistati uuesti ülekuulamisele, ei antud aega hinge tõmmata».