Maarjamäel «Rahvaste sõpruse» pannoo katmine, mõne monumendi teisaldamine või mõne nõukogudeaegse hoone lammutamine ei tee seda aega olematuks, kirjutab kunstiteadlane Krista Kodres. Hiljuti näitas ETV saade «Pealtnägija» ühe Tallinna kooli poolt aastaid praktiseeritud tava teha klassipilti Maarjamäe lossis asuva seinamaali ees. 42,7 meetrit pika, kunagise lossisaali, nüüdse muuseumisaali seinu katva monumentaalse seinapannoo teemaks on «Rahvaste sõprus». See telliti Evald Okaselt Oktoobrirevolutsiooni 70. aastapäevaks ja valmis 1987. aastal. Kui hiigelpilt - kokku on pannool ligi 200 figuuri - valmis sai, kirjeldas ajakirjanik seda järgmiselt: «Kahel pikal külgseinal on see kõik, mille kohta öeldud «Nõukogude rahvaste sõpruse ja koostöö erinevad tahud»: poliitiline ja riiklik, rahvamajandus ja kultuur, NLKP kui juhtiv jõud meie ühiskonnas, kogemuste vahetamine tööstuses, meie ehitajad BAMil, Tallinna sadam, kosmonaudid, laulupidu, vene ansambel meil külas, meie Kasahstanis ja riigipiiride kaitse» (Rahva Hääl, 5. 11.1987). Saali otsaseinale paigutati NSVL ja ENSV vapp, mõlemad hõljumas dramaatilise taeva foonil. Evald Okasega vestlusest sai ajakirjanik teada, et Eestimaa Kommunistiliku Partei keskkomiteest kirjutati punkt punkti haaval ette, mil viisil NSV Liidu rahvaste sõprust kujutada tuleks. Seda, mida ajakirjanik edastas, nimetatakse kunstiteaduslikus keeles tellija intentsiooniks või taotluseks. Toonane ajaloovälja suunaja ja tsensor EKP keskkomitee ideoloogiaosakond soovis, et seinapannoost saaks ajaloomuuseumi pildiline moto, mis võtaks visuaalselt kokku kogu muuseumiekspositsiooni sügavama mõtte: muuseumi kontseptuaalseks keskmeks pidi olema Eesti senise ajalookulu vältimatuse demonstratsioon. Vastavalt marksistlik-leninlikule ajalookäsitlusele kulgesid ühiskonnad vääramatult oma lõpliku teostumise poole kommunistlikus formatsioonis. (Tuletagem meelde, et ka Eesti ajaloo ürgajaga alustavate õpikute tiitliks oli «ENSV ajalugu», mis samuti peegeldab ilmekalt toonase doktriini teleoloogilist loomust.) Maalipannoo «Rahvaste sõprus» pidi näitama Eesti ajaloo kaasaegset õnnerikast seisu ning selle potentsiaalselt õnnelikku tulevikku. Nagu aga piltidele üldomane, ei määra tellija ja kunstniku soovid lõppkokkuvõttes kõike. Piltidele annab tähenduse nende vaataja, kes teeb seda omakorda lähtudes oma kogemusest, teadmistest ja hoiakutest. Ise mäletan üsna selgelt pannoo valmimise järgset kunstiseltskonna põlglikku reaktsiooni, mis keskendus eelkõige Okase kui kollaborandi taunimisele. Mitte vähem oluline ei olnud ka esteetiline hukkamõist, mis rõhutas Orlov-Davõdovi lossi saali neorenessansliku kujunduse ja Okase maalilaadi kokkusobimatust. Ühtlasi võimaldas just see vaatenurk pannoo suhtes üldse mingit kriitilist positsiooni võttagi, sest sisu avalikult problematiseerida polnud ju mõeldav. Teisalt on kindel, et ka toona oli, lisaks ideoloogia-ametnikele, palju neid, kes Maarjamõisa pannoo sisuga samastusid ja kelle jaoks see tõepoolest näitlikustas Eesti ajalugu ja olemist. Kartus pildi otsekui maagilise võimu ees, mis oma vale sisuga võis eesti rahvast kahjustada, sundis hiljem, 1990. aastatel Eesti Ajaloomuuseumi selle kinni katma. Veelgi hiljem, juba uue sajandi algul (2002) lubas rahvusriikliku identiteedi enesekindlustumine selle taas kardina tagant nähtavale tuua. Üks koolidirektor otsustas seepeale pildi kunagist poliitilist sisu enda huvides ära kasutada. See, millest kogu lugu jutustab, on niisiis sugugi mitte üksnes kõne all oleva hiigelpildi sisu, vaid inimsuhted pildi taga ja ümber. Need suhted on iidsed, ulatudes inimühiskonna ajaloo hälli aegadesse, kui piltidel oli muu hulgas kanda ka kurja tõrje tähtis ülesanne: kujutamisest loodeti ka tühistamist. Euroopa antiigiajastust peale võib pigem siiski rääkida positiivsest representatsiooni funktsioonist: pildikeel võrdsustati poeesiakeelega ning pilti käsitleti sõnaga analoogse retoorilise vahendina. Pildid said niisiis midagi ütleva/näitava rolli: nad esitlesid jumalat ja ingleid, evangeliste ja pühakuid, kuid ka kuningaid ja paavste, narre ja filosoofe ning nendega seotud lugusid. See vaateviis ei kohanenud ühiskonna ilmaliku ja vaimuliku eliidi ringkondades aga sugugi valutult: Euroopa varakeskaeg on täis ikonoduulidest pildipooldajate ja ikonoklastidest pildivihkajate küllalt veriseid võitlusi. Need lõpetas alles Nikaia kirikukogu otsus 787. aastal, mis tunnistas pildid kiriku, st ühiskonna jaoks vajalikuks pedagoogiliseks (loe: ühtlasi sotsiaalse kontrolli) vahendiks. Viimane seisukoht muidugi lähtuski pildi «ütlemis- ja veenmisvõimest», mille tunnistamine polnud omane üksnes lääne vaid ka ida kultuuriruumile. Kes ei teaks, et kui Osmani riik vallutas 1453. aastal toonase Ida-Rooma riigi pealinna Konstantinoopoli - praeguse Istanbuli -, lasti sealse Hagia Sophia katoliku katedraali piibli- ja ilmalikke stseene kujutavad maalingud kõik üle valgendada - need esindasid võõrast ja vaenulikku usku ja inimesi. Mõni aasta varem oli lääneliku maalikunstiteooria isa, renessansiajastu humanist Leon Battista Alberti kirjutanud, et kõige tähtsamaks pildikunsti ülesandeks ongi kujutada lugusid - historia’id. Historia - nagu jutustus ikka - mitte lihtsalt ei demonstreerinud mingit lugu, vaid pidi ühtlasi esinema selle «taga» oleva tähenduse representatsioonina. Esimene massiline ja efektiivne piltide poliitiline ärakasutamine toimus Euroopas reformatsiooni ajal, mil trükiti tuhandeid lendlehti paavstikriitiliste piltidega, mille tähendus oli kohe tabatav. Ka kogu sotsrealistlik pildidiskursus lähtus usust piltide retoorilisse võimesse. Nii eeldasid EKP KK ideoloogidki Maarjamäe tellimuse puhul, et nende pildiprogramm suudab töötada publiku veenmisvahendina. Nagu eespool juba vihjatud, ei suhestunud see diskursus aga pildi vaatajaga, õigemini öeldes käsitles see vaatajaskonda homogeense vastuvõtjana, kellesse meedium mõjub vahetult ja ühetaoliselt, kinnistades temas looja sisestatud tähenduse. Näib, et ka koolidirektor mõtles just nii. Sättides lapsi pannoo vapiseina ette, oli tal kindlasti olemas oma agenda. Klassipiltide ka siinkirjutaja meelest adekvaatne tõlgendus on, et kogu nn inauguratsioonisündmuse ja selle pildilise jäädvustamisega püüti nõukogude-rahva-identiteedi reaktiveerimise ja sama sõnumi pildi kaudu kommunikeerimise poole. Selle järelduseni viivad nii pildikeel kui ka direktori enda intervjuust kuuldud kehakeel. On muidugi iseasi, kui teadlik või sama meelt oli direktori soovitud tähendusloomega keegi koolilaps või lapsevanem. Olen nõus Ahto Lobjakaga, kes on kirjutanud, et kui oldigi nõus, siis demonstreerib see Eesti Vabariigi seni suuresti äpardunud rahvastikupoliitikat (Ahto Lobjakas «Riik või reservaat? », PM 24. 11). Teisalt ei saa vabas ühiskonnas piltide tähendusi ja väärtusi ette määrata. Reaktsioone «Rahvaste sõprusele» võib olla mitmesuguseid. Eelteadmisteta muuseumikülaline küllap lihtsalt jahmatab pannoo pompoossusest ja naudib tõepoolest meisterlikku värvi ja joone paablit - talle on see maalija esteetiline manifest. Nõukogude aja patrioot, nagu nägime, tõlgendab seinamaali õitsva sotsialismi - kadunud maailma - peegeldajana. Ajaloomuuseum ise esitleb pannood kui nn ajaloopilti - kui pilti, mis räägib vaatajale ajaloost okupeeritud Eesti positsioonilt, andes aimu sellest, kuidas nõukogude võim lootis pilte ideoloogilises kasvatuses ära kasutada. Selline tõlgendus on kindlasti adekvaatne: tegu on pildiga, mis on efektne siinse lähiajaloo representatsioon. Tõlgendades «loetakse» pannool kujutatut läbi kunagise ideoloogilise koodi, mis tähendab, et pildil nähtavate kosmonautide, lauljate ja töölistega stseenide tähendusi ei tuletata mitte neist stseenidest endist, vaid pildi loomise ajaloolis-ideoloogilisest kontekstist. Kokkuvõttes - kogu pilti loetakse kui suurt nõukogude parteipoliitilist narratiivi, millega üritati kohalikku ajaloo- ja ajateadvust manipuleerida. Tahaksin väga loota, et muuseumigiidid ei jäta seejuures mainimata, et oma pildikäsitlusega polnud EKP mingi teerajaja: nagu öeldud, on sotsiaalsed eliidid, st võimukandjad, pilte alati pidanud efektiivseks eneserepresentatsiooni- ja/või propagandavahendiks. Osalt ka tänu sellele taotlusele on pildid, nagu majad ja asjadki, ajaloo tunnistajad ja tegelikult ka ainsad ajaloo materiaalsed vahendajad. Nende puudumine samas ajalugu ennast mõistagi olematuks ei tee. Nii ei tee ka Maarjamäel «Rahvaste sõpruse» pannoo katmine, mõne monumendi teisaldamine või mõne nõukogudeaegse hoone lammutamine seda aega olematuks. Teisalt ei piisa piltidest, majadest ja asjadest ajalooliselt tõepäraste tõlgenduste loomiseks enamasti neist endist, vaid vajatakse ka nende kunagise «ümbruse» tundmist. Representatsiooni ja propaganda teenistuses kasutatakse pilte muidugi ka praegu: piisab, kui avada televiisor, pista nina tänavale või lugeda reklaamifirmadele laekuvatest rahavoogudest. Pildid on poliitikas ja üldse elus endiselt tähtsad, sest neil on olemas toosama representatsioonivõime, nii nagu ka kultuuris edasikandunud usk sellesse võimesse. Äsjane ärevus Tammsaare ja Ämari lennujaama piltide ümber näitab, et nii poliitikud kui ka publik peaksid pilte siiski senisest märksa paremini lugema ja kogema õppima.