I OSA. KIRJUTAMINE ESIMENE ÜLESANNE Teie ees graafikutes on uuringutulemused. Teie ülesanne on neid analüüsida ning teha töökeskkonda sobiv kirjalik kokkuvõte koos omapoolsete kommentaaridega sisse- ja väljarände kohta Eestis. Arvestage sellega, et Teie lugejad graafikut ei näe. Kirjutisele pange kindlasti ka pealkiri. Graafik 1. Sisseränne ja väljaränne 2004.-2009. a Graafik 2. Sisse- ja väljaränne meeste ja naiste seas 2004.-2009. a Teksti nõutav pikkus on umbes 180 sõna. Eesti Statistikaamet viis läbi uuringu sisse- ja väljarände kohta Eestis. Nad uurisid sisse- ja väljaränne aastatel 2004-2009. Kõige suurem väljaränne oli aastal 2006 ja moodustas 3500 inimest. Võib oletada, et see on seotud sellega, et tol aastal Eesti majanduses oli langus, mis omakorda seotud töökoha puudujäägiga ja inimesed väljusid Eestist uue töökoha otsimiseks. Kõige väiksem väljaränne oli aastal 2004. See oli piiraasta enne majandus langust. Inimesed olid enam vähem tööga kindlustatud ning vajadust sõita välismaale ei olnud. Mis puudutab sisserännet, siis see võiks olla seotud sellega, et Eesti on väga ilus loodusega riik, mis väga huvitab inimest välismaalt. Meil on väga hea hariduse tase ja õppimisvõimalused, mis võib põhjustada tudengite huvi meie riigi vastu. Kõige suurem sisseränne oli aastal 2009 just pärast meie haridus reformi ja kõige väiksem aastal 2004. Samuti oli läbi viidud täiendav uuring meeste ja naiste vahel selleks, et selgitada kuidas sisse- ja väljaränne sõltub erinevatest inimestest. Kõige suurem sisseränne meeste hulgas oli aastal 2009 ja moodustas 2200 inimest. Kõige vaiksem oli aastal 2004. Aasta 2009 - maailma kriisi aasta, mehed proovisid siin leida kohta oma oskuste rakendamiseks. Naised lahkusid Eestist kõige rohkem aastal 2006, see moodustas 3000 inimest. Samal aastal oli ka kõige suurem sissevoog naist. Iidsetest aegades naised tahavad hästi elada ning endale ja oma lastele kindlustada häid elu. Naiste sisse- ja väljaränne, põhjustatud sellega, et nad proovivad leida endale välismaal uut, hästi kindlustatud inimest, kellega saavad oma elu seostada. TEINE ÜLESANNE Maanteeameti ümarlaua teema oli liiklusohutus. Teie ülesanne on tutvustada toimunud arutelu kirjalikult oma kolleegidele. Andke foorumist üldine ülevaade, peatuge lähemalt vähemalt kahel küsimusel ja lisage ka oma arvamus.   1.       Liikluse tihenemise põhjused ja sellega kaasnevad probleemid. 2.       Kuidas saavad inimesed ise muuta liiklemise turvalisemaks. 3.       Ühistranspordi ja jalgrattaliikluse arendamine linnas.   Teksti nõutav pikkus on umbes 250 sõna. Lugupeetud kolleegid! Täna väga palju räägitakse sellest, kuidas teha meie liiklus võimalikult turvalisem, kuidas muuta seda ohutuks. Esiteks tahaks vaadelda liikluse tihenemise põhjust ja sellega seotud probleemid. Meie elutase on piidevalt kasvab, samuti areneb ka tehnoloogia valdkond. Luuakse uued autod, uued võimalused ja mugavused. Kui varem ühe Eesti pere kohta oli 0,5 auto siis praegu see moodustab 1,5 auto pere kohta. Inimesed varem lähevad autokooli ning varem saavad autojuhiks. See ei ole seotud ainult mehega, kuna naised ka püüavad kindlustada ennast autoga. Praeguses elus on auto väga kättesaadav. Seoses sellega autode arv Eestis on ka püüavad kindlustada ennast autoga. Praeguses elus on auto väga kättesaadav. Seoses sellega autode arv Eestis on ka piidevalt suureneb. Seega surenevad ka liikluse probleemid. Noored autojuhid tihti arvavad, et kohe pärast autokooli lõpetamist nad saavad heaks autojuhiks ja suudavad kõikides olukordades oma autoga toime tulla. Statistika näitab, et see on väga vale lähenemine. Noored autojuhid ei oska kõikides olukordades oma uued oskused rakendada. Sellega seoses teel tihti tekib olukord kus toimub avarii. Palju autosid, palju erinevaid inimesi ja mõttekäiku ning reageerimise võimalusi. Liikluse tihenemine on põhjustatud ka mugavusega. Inimesed ei taha enam kasutada ühistranspordi ja raisata oma aega selleks, et ühistranspordi oodata. Aga kuidas saavad inimesed ise muuta liiklemise turvalisemaks? Kõige pealt inimesed peavad enda jaooks kindlaks tegema, et nende käes mitte ainult nende elu! Nad peavad liiklusseadust hästi tundma, et teel õigesti käituda. Peavad arvestama ka sellega, et nende reageerimisvõimalus purjus seisundis ka väheneb ja ei tohi mitte kunagi autot juhtima selles seisundis. Turvavöö mängib ja väga suurt rolli, ta peab olema kindlasti kinnitatud. Inimene peab jälgima ka seda, et tema auto oli suurepärases tehnilises seisundis. Eesti valitsus saab ka muuta meie liiklemise turvalisemaks ja arendada linnas ühistranspordi ja jalgrattaliiklust. See vabastab teed, aitab meie loodust ja parandab inimeste tervist, kuna nad saavad rohkem liikuda ilma autota peab olema ka võimalikult ohutu. Selleks on meil seadus, mis paneb meid kandma helkurit. Kokkuvõttes tahaks öelda et meie liiklusohutus on meie käes ning tahan soovida Teile head teed! Sõnu 698