I OSA. KIRJUTAMINE ESIMENE ÜLESANNE Teie ees graafikutes on uuringutulemused. Teie ülesanne on neid analüüsida ning teha töökeskkonda sobiv kirjalik kokkuvõte koos omapoolsete kommentaaridega sisse- ja väljarände kohta Eestis. Arvestage sellega, et Teie lugejad graafikut ei näe. Kirjutisele pange kindlasti ka pealkiri. Graafik 1. Sisseränne ja väljaränne 2004.-2009. a Graafik 2. Sisse- ja väljaränne meeste ja naiste seas 2004.-2009. a Teksti nõutav pikkus on umbes 180 sõna. Kas Eesti kaotab oma elanikkonna? Tänapäeval Eestit puudutas tõsine probleem, mis on seotud sisse- ja väljarändamisega. Statistikaameti poolt oli läbi viidud uuring, mis näitab sisse- ja väljarännet aastatel 2004-2009. Samm sammul, iga aasta väljaränne Eestist suureneb. Sisseränne samuti kasvab, kuid võrreldes väljarannega see on oluliselt väiksem tõus. Näiteks aastal 2004 sisseränne oli 1050 inimest ja välja ränne 2950 inimest. 2009. aastaks kasvasid mõlemad näitajad oluliselt. Sel aastal sisseränne oli 3900 inimest ja väljaränne 4600 inimest, mis on peaaegu 40% võrra suurem. Märgatavaks väljarändamise aastaks võib välja tuua eraldi aasta 2006, mil statistika andmete järgi loobus Eestist 5500 inimest ja sisse kolisid ainult 2100 (vahe on rohkem kui 50%). Huvitavaks faktiks võib mainida ka seda, et sisse rändab rohkem mehi, ning välja naisi. Millega see on seotud tuleb sotsiaal spetsialistidel välja uurida. Võib olla see oleneb sellest, et kui naised lähevad välismaale töötama, tihti nad leiavad seal endale abikaasat ja jäävadki sinna elama. Üldine tendents on niisugune, et väljarändajate arv on suurem. Ja see kipub iga aastaga kasvama. Sisserändajatega on sama lugu kuigi see arv otseselt sõltub väljarändajate hulgast. Kokkuvõtteks tahan öelda, et statistika andmete järgi hakab välja kujunema probleem, millega on vaja arvestada juba täna. Riik koos oma elanikkonnaga peaks välja töötama lahenduseviisi, mis aitaksid kujunenud olukorra parandada. TEINE ÜLESANNE Maanteeameti ümarlaua teema oli liiklusohutus. Teie ülesanne on tutvustada toimunud arutelu kirjalikult oma kolleegidele. Andke foorumist üldine ülevaade, peatuge lähemalt vähemalt kahel küsimusel ja lisage ka oma arvamus.   1.       Liikluse tihenemise põhjused ja sellega kaasnevad probleemid. 2.       Kuidas saavad inimesed ise muuta liiklemise turvalisemaks. 3.       Ühistranspordi ja jalgrattaliikluse arendamine linnas.   Teksti nõutav pikkus on umbes 250 sõna. Lugupeetud kolleegid, olen külastanud maanteeameti ümarlaua mil arutelu teemaks oli liiklusohutus. Seda üritust külastasid palju asjatundjaid Eestist ja tulid isegi eksperdid välismaalt, kes on Eesti maanteeolukorraga kursis. Üldiselt üritus oli väga põnev ja kasulik. Arutlusel oli palju teemasid mis on seotud liiklusohutusega. Arutasime seal liikluse tihenemise põhjuseid, meetmeid kuidas inimesed saaksid ise muuta liiklemist turvalisemaks, ühistranspordi probleeme, olukorra talvel ja palju muid teemasid. Tahaksin Teile tutvustada kahte teemasid laiemalt, sest mulle nad paistsid kõige huvitavamateks. Väga pikalt kõik foorumi osalejad räägisid teemal: "Inimene ise muudab liiklemist turvalisemaks". Oli tulnud palju huvitavaid ehk ka loogilisi ettepanekuid. Näiteks probleemiks toodi seda, et inimesed on ebaviisakad tee peal ja on vaja niisugust olukorra teha paremaks. Üheks lahenduseks pakuti organiseerida suuri foorumeid maakondades, kus tavalised aktiivsed eestimaalased võiksid rääkida probleemidest maanteedel ja töötada lahendusi välja. Loomulikult mainiti ka seda, et iga liikleja, olgu see autojuht, jalgrattur või lihtsalt jalakäia, peab jalgima seda, et mitte liikuda maanteel joobes. Statistikaameti järgi igas kolmes liiklusõnnetuses vähemalt üks pooltest on alkogoli tarbinud. Samuti huvitav pakkumine, mis mulle kõige rohkem meeldis, oli see, et peaks välja töötama niisuguse lehekülje, kuhu politseiamet või maanteeamet paneks kõige olulisemad liiklusmuudatusi lihtsamal kujul. Et iga kodanik ei peaks uurima terve päev mis on muutunud, millal, kus ja kui palju. Tähelepanelemata ei jäänud ka suhteliselt nüüdisaegne küsimus, mis puudutab jalgrattaliikluse arendamist ja ühistranspordi. Ühistranspordiga läks kõik kiiresti, sest seda probleemi töötlevad igapäev spetsialistid ja ühistransport kiiresti areneb ja pareneb. Jalgrattaliiklusest räägiti niipalju, et see on tõesti oluline mugavuse ja tervise tõttu. Toodi näideid kuidas jalgrattaliiklust arendatakse mõndades lindades. Tartus on ehitatud palju jalgratturitele mõeldud radasid, millega küsitluse järgi on inimesed väga rahul. Kokkuvõtteks võiksin öelda, et meie poolt tehtud foorumis töö oli "viljakas" ja tõsine. Suurem osa osalejatest olid aruteluga rahul. Oli välja töödatud palju lahendusi ja minu arvates neid me juba uuesti saame näha maanteedel. Sõnu 642