I OSA. KIRJUTAMINE ESIMENE ÜLESANNE Teie ees graafikutes on uuringutulemused. Teie ülesanne on neid analüüsida ning teha töökeskkonda sobiv kirjalik kokkuvõte koos omapoolsete kommentaaridega sisse- ja väljarände kohta Eestis. Arvestage sellega, et Teie lugejad graafikut ei näe. Kirjutisele pange kindlasti ka pealkiri. Graafik 1. Sisseränne ja väljaränne 2004.-2009. a Graafik 2. Sisse- ja väljaränne meeste ja naiste seas 2004.-2009. a Teksti nõutav pikkus on umbes 180 sõna. Sisseränne ja väljaränne 2004.-2009. a Eestis Täna on minul pakkuda teile eesti sisse- ja väljarände graafiku analüüsi. On väljas 2004.-2009 a. andmed. Esiteks vaatame esimest graafikut, kus on väidatud sisse ja väljarände kohta informatsioon. Selgub, et väljaränne on suurem kui sisseränne. 2004. aastal läks Eestist ära kolm tuhat inimest, aga tulid natuke rohkem kui üks tuhat. Juba 2005. aastal emigrantide arv suurenes, nüüd on Eestimaalt ära läinud neli ja pool tuhat inimest, aga imigreerusid siija ainult üks ja pool tuhat. Rekordseks aastaks sai 2006. Sel aastal sõidsid ära viis ja pool tuhat, aga tulid kaks tuhat inimest. Järgnevatel aastatel (2004.-2009) oli olukord mingil määral stabiilne. Ära sõidsid umbes 4000 inimest, aga muutsid Eestimaale rohkem kui 3500 inimest. Emigratsioon on muutuv probleemiks Eesti jaoks. Paljud kvalifitseeritud spetsialistid lähevad Eestist ära. Riik aga ei saa investeerida raha uute tehnoloogiate edastamiseks, sest ei ole haritud inimesi, et tööd teha. Teine graafik kujundab rändide probleemi sügavamalt. On näha, et naisid sõidab ära rohkem. Nende arv on umbes 2500 tuhat. Meeste seas on sisseränne populaarsem. Need andmed veel kord teostavad seda, et Eestis on vaja inimestele tööd edastada, et nad suudaksid end realiseerida ja ka meie riiki arendada ja võimsamaks muuta. TEINE ÜLESANNE Maanteeameti ümarlaua teema oli liiklusohutus. Teie ülesanne on tutvustada toimunud arutelu kirjalikult oma kolleegidele. Andke foorumist üldine ülevaade, peatuge lähemalt vähemalt kahel küsimusel ja lisage ka oma arvamus.   1.       Liikluse tihenemise põhjused ja sellega kaasnevad probleemid. 2.       Kuidas saavad inimesed ise muuta liiklemise turvalisemaks. 3.       Ühistranspordi ja jalgrattaliikluse arendamine linnas.   Teksti nõutav pikkus on umbes 250 sõna.   Liiklusohutus. Nagu te teate olin ma Maanteeameti ümarlaua osaleja. Arutelu oli sisulik, jõudsime mitu probleemi arutada. Pakkusin teie tähelepanuks kolm nendest tähtsamatest. Esimesena arutleti liikluse tihenemisega seotud probleeme. Kuna te juba teate, et meie riik areneb, inimesed muutuvad rikkamaks ja ostavad rohkem autosid. Nüüd on peredes kaks ja rohkem autosid. Seetõttu toimub liikluse tihenemine. Eriti siis kui inimesed hommikul tööle sõidavad või õhtul koju. Enne kella üheksat võib määratud piirkonnades liiklus seisma jääda. Autode arvu kasv toob endaga ka ökoloogilisi probleeme, sellisi nagu õhu saastumine. Sellest kannatavad lapsed ja vanurid, ning need inimesed kellel on hingamisega probleeme või hingamissüsteemi haigusteta. Autode müra võib tekkitada inimestel stressi. Järelikult nende töövõimsus langeb. Üheks lahenduseks oli ühistranspordi ja jalgrattaliikluse arendamine linnas. On vaja reklaamida ühistranspordiga sõitmist rohkem, siis autodearv teedel väheneb. Selle jaoks tehakse teedele kohad, kus ühissõiduk võib ajada ja teised autod ei sega tema liikumist tipptundidel. See aitab teha ühistranspordit tööd täpsemaks ja aitab vältida hilinemisi. Veelgi parem oleks inimestel pakkuda jalgrattaga liikuda. See oleks kõikide kasulikum teha õpilaste ja üliõpilaste seas. Noortel on tervist ja jõudu oma õppeasutusse jalgrattaga sõita. See aitab neil ja sõiduraha säästa. Selleks aga on vaja jalgrattade jaoks parkla ja valvet. Liikluse turvalisus on esiteks riigi kompetentsioonis. Kuid ka inimesed võivad muuta liiklemise turvalisemaks. Autojuhid peavad sõitma määratud kiirusega ja jälgida liiklusmärke. Eriti tähelepanelikud peavad olema auto juhid koolide juures, kus on palju lapsi. Ka lihtsad inimesed peavad reegleid jälgima. Teed võib ületada ainult selleks määratud kohades. Helkur on kohustuslik. Ja ka tähelepanelikkus on nõutav. Lõppetuseks saan ütelda, et Maanteeamet on võtnud enda peale otsuste realiseerimist. Raha on juba invisteeritud.  Sellised foorumid on väga kasulikud ja võivad muuta elu meie riigis paremaks. Sõnu 603