I OSA. KIRJUTAMINE ESIMENE ÜLESANNE Teie ees graafikutes on uuringutulemused. Teie ülesanne on neid analüüsida ning teha töökeskkonda sobiv kirjalik kokkuvõte koos omapoolsete kommentaaridega sisse- ja väljarände kohta Eestis. Arvestage sellega, et Teie lugejad graafikut ei näe. Kirjutisele pange kindlasti ka pealkiri. Graafik 1. Sisseränne ja väljaränne 2004.-2009. a Graafik 2. Sisse- ja väljaränne meeste ja naiste seas 2004.-2009. a Teksti nõutav pikkus on umbes 180 sõna. Sisseränne ja väljaränne analüüs 2004-2009. a. Sisseränne ja valjaränne analüüsi alusel mis oli tehtud 2004-2009 aastate eest võib öelda et kõige suurem väljaränne oli 2006 aastal ja kõige vähem 2004 aastal. Kõige suurem sisseränne oli 2007 aastal ja kõige väiksem 2004 aastal. Võrreldes väljarände meeste ja naiste seas on näha et 2009 aastal kõige rohkem mehed oli sisseränne seas, kuid naised oli kõige rohkem seas 2007 aastal. Väljaränne analüüsi alusel meeste ja naiste seas 2004.-2009a on näha et väljaränne oli negatiivne ja naiste seas oli kõige rohkem miinuses 2006 aastal samamoodi kui meeste seas. Kõige vähem miinuses väljaränne oli 2004 aastal meeste ning naiste seas. Selle alusel saab öelda et töökeskkond Eestis muutub. Proovime oma väljavõtte kinnitada arvudega ka. Näiteks, 2006 aastal väljaränne oli umbes 5500, kuid 2004 aastal ainult 3000. Aga 2007 kuni 2009 muutnud väga vähe ja oli kuskil 4300. Sisseränne oli 2007 aastal umbes 3500, aga 2004 aastal ainult 1000. TEINE ÜLESANNE Maanteeameti ümarlaua teema oli liiklusohutus. Teie ülesanne on tutvustada toimunud arutelu kirjalikult oma kolleegidele. Andke foorumist üldine ülevaade, peatuge lähemalt vähemalt kahel küsimusel ja lisage ka oma arvamus. 1.       Liikluse tihenemise põhjused ja sellega kaasnevad probleemid. 2.       Kuidas saavad inimesed ise muuta liiklemise turvalisemaks. 3.       Ühistranspordi ja jalgrattaliikluse arendamine linnas. Teksti nõutav pikkus on umbes 250 sõna. Maanteeameti ümarlauaga tutvumine. 25 novembril Manteeametis toimis ümarlaud teemaga "Liiklusohutus". Mina osalesin seal nagu meie ettevõtja esindaja. Seal oli ülevaadatud järgmised teemad: liikluse tihenemise põhjused ja sellega kaasnevad probleemid; kuidas saavad inimesed ise muuta liiklemise turvalisemaks; ühistranspordi ja jalgrattaliikluse arendamine linnas. Liikluse tihenemine kasvab sellepärast et kasvab inimeste majanduslik seis ja sellega koguaeg kasvab autode arv. Veel üks põhjus - Eesti on Europas ja sellepärast ka liiklus tihenetakse. Missugused probleemid sellega on seotud? Esialgu - liiklusohutus. Liiklusohutus võib jagada mitmeks: -          Jalakäiete ohutus ja turvalisus -          Autojuhtide turvalisus ja ohutus Autojuhtide turvalisus näeb ette head teed, hea autode seis, head juhtimisoskused, hea liikluse korraldus. Samad asjad tagavad jalakäiete turvalisus ka. Inimesed peavad teadma oma õigusi ja täitma liikluse nõuded. Kui inimene ise ei mõtle oma turvalisuse eest siis seda ei saa temale tagada mitte keegi. Näiteks, jalakäija peab kandma pime ajal helkurid. Helkurid on vaja kandma niimodi, et see oli põlve juures. Sellel juhul auto valgusti annab näha jalakäija pimedal ajal. Kui jalakäija neid ei kasuta siis pimedal ajal teda lihtsalt ei ole näha. Sellel juhul ta ise teeb endale liiklusohutus. See on väga lihtne näide kuidas inimesed võivad ise väga lihtne muuta liiklemise turvalisemaks. Ma sellega olen nõus. Kui mõtlen et suur roll liiklemise turvalisuses on hea liikluse korralduses. Kui inimene ei tea et on vaja kanda helkureid ja ei tea kus neid osta siis ta paneb end ohutuse olukorda. Kui inimene või autojuht ei tee oma autole tehniline ülevaatus siis ta paneb end ja teised inimesed kes osalevad liikluses ohutusse. Aga seda peab kontrollida ise liikluse osaleja kuid ka liikluse korraldaja. Ainult koostöös saab tagada turvalisus. Sõnu 550