I OSA. KIRJUTAMINE ESIMENE ÜLESANNE Teie ees graafikutes on uuringutulemused. Teie ülesanne on neid analüüsida ning teha töökeskkonda sobiv kirjalik kokkuvõte koos omapoolsete kommentaaridega sisse- ja väljarände kohta Eestis. Arvestage sellega, et Teie lugejad graafikut ei näe. Kirjutisele pange kindlasti ka pealkiri. Graafik 1. Sisseränne ja väljaränne 2004.-2009. a Graafik 2. Sisse- ja väljaränne meeste ja naiste seas 2004.-2009. a Teksti nõutav pikkus on umbes 180 sõna. Sisse- ja väljaränne. Eesti teadlased statistikaametist aastast 2004 on jälginud sisse- ja väljarännet nii meestel kui ka naistel. Aastast 2004 kuni 2009 on toodus tabel, mille järgi ma saan teha lühiülevaadet. Aastast 2004 on sisseränne nii naiste kui ka meeste hulgas pidevalt kasvanud. Võrreldes meeste ja naiste hulgas, siis võib öelda, et meestel see on kasvanud ligi kaks korda rohkem, kui naistel. Väljarännega on aga teine lugu. Kõige suuremad arved on aastal 2006 nii meestel kui ka naistel. Enne seda aastat statistika kasvas järskelt. Pärast 2006. a hakkas see allapoole liikuma ja väike kasv on näha ainult 2009. aastal. Kui me võrdleme naisi ja mehi, siis nendel on umbes samasugused muutused, kuid naiste arved on olnud alati suuremad. Ma arvan, et seda statistikat võib selgitada masuga. 2006. a. elutingimused olid paremad ja väljaränne oli ka suurem. Sisseränne peale aga midagi eriti ei mõjunud. Väljaränne naistel on suurem, sest on rohkem naisi, kellel on kõrgharidus. Meeste kohta võib öelda, et tööandja tavaliselt eelistab meest töövõttes. TEINE ÜLESANNE Maanteeameti ümarlaua teema oli liiklusohutus. Teie ülesanne on tutvustada toimunud arutelu kirjalikult oma kolleegidele. Andke foorumist üldine ülevaade, peatuge lähemalt vähemalt kahel küsimusel ja lisage ka oma arvamus. 1.       Liikluse tihenemise põhjused ja sellega kaasnevad probleemid. 2.       Kuidas saavad inimesed ise muuta liiklemise turvalisemaks. 3.       Ühistranspordi ja jalgrattaliikluse arendamine linnas. Teksti nõutav pikkus on umbes 250 sõna. Liiklusohutus. Toimunud eelmisel nädalal maanteeameti ümarlaud oli pühendatud liiklusohutusele. Olid arutletud küsimused nagu liikluse tihenemine ja sellega kaasnevad probleemid, ühistranspordi arendamine ja inimeste rool liiklemise turvalisus. Mõned arvavad, et unnikud on suurte linnade jaoks normaalne. Kuid see ei ole nii. Liikluse tihenemise pärast avariide arv kasvab. Teadlased praegu otsivad lahendust. Ümarlaual oli pakutud uus digitaalne süsteem, mis annab autojuhile võimalust valida teed kus ei ole unniku. Programmi põhimõtte on selles, et ta jagab koormust igale teele. Autojuhil on võimalus valida kõige kiirema teed tööle või koju. Süsteem saab pakkuda ka turvalisema teed koju, näiteks. Ühistranspordi arendamiseks oli pakutud panna piletikontrollijat igasse ühissõidukisse. Siis inimesed ostaksid piletid iga kord ja eelarvel oleks suurem sissetulek. EL-is esindaja pakkus selle raha eest uuendada bussipargi, teha seda turvalisemaks. Huvitav presentatsioon oli TTÜ tudengitel. Nad pakkusid autonoomset trammi, mis saab sõita ilma juhita. TAK-i esimees ütles, et paar aasta jooksul on võimalik seda projekti tuua ellu. Ümarlaua põhiidee oli, et inimene ise vastab liiklemise turvalisuse eest. Kui kõik autojuhid ja kõndijad järgiksid reegleid, siis õnnetu juhtumeid ka poleks. Mina ise olen nõus enneöeldud väljendiga. Ma palun kõikidel oma kolleegidel olla teedel ettevaatlikum ja mõtelda teistest inimestest ka. Sina ei ole üksinda teel. Sina oled ainult pisike rakk selles süsteemis. Sõnu 498