Hinnatõusu taga on naftakartelli OPEC tootmiskärped, Iraani ekspordi vähenemine ja laialdased voolukatkestused Venezuelas. Kui veel nädal tagasi sai tanklates kütuse 95 kätte ka vähem kui 1,3-eurose liitrihinnaga, siis sel nädalal on hinnad tanklates kerkinud isegi 1,38 euroni liitrist. Kui 95-oktaanise bensiini juures võib arvata, et hind tõusis 1. aprillil jõustunud nõudega pakkuda 10-protsendilise etanoolisisaldusega bensiini, siis on tõusnud ka 98 ja diislikütuse hind. Circle K mootorikütuste hinnastamisjuhi Indrek Sassi sõnul sõltub jaehind peamiselt kolmest tegurist: maailmaturuhinnast, maksudest ja konkurentsist. «Bensiini jaehinna korrektsioon Eestis on tingitud maailmaturuhinnast, mis on tänu toornafta hinna tõusule ning sesoonsusest tingitud nõudluse kasvule kerkinud märtsi algusega võrreldes praeguseks lausa 19 protsenti,» rääkis ta. «Maailmaturuhinna tõusule vaatamata olid Eesti mootorikütuste jaehinnad eelmise nädala lõpus tugeva hinnakonkurentsi toel madalal tasemel. Äsja toimus hindades korrektuur ja nüüd saab öelda, et kütusehinnad peegeldavad maailmaturuhinna õiglast taset.» Konkurents hoiab hinnatõusu all Alexela juhi Alan Vahti sõnul ongi nädala alguses hinnad tanklates kõrgemad kui nädala lõpus. Ühtlasi rääkis ta, et sellenädalase hinnatõusu taga ei ole mitte biokütus, vaid kütusehinna tõus maailmaturul. «Kuu aja jooksul on hinnad reipalt kasvanud ja tanklates on armutu konkurents. Me näeme, et numbrid liiguvad üles-alla, ning sellest võivad tarbijad ainult rõõmu tunda, sest see on taganud neile palju parema hinna kui see, kui maailmaturul nafta hind üles läks.» Vahti sõnul on bensiini hind maailmaturul kuu ajaga tõusnud koos käibemaksuga 9,4 senti liitri kohta, kuid Eestis on konkurents hoidnud suurema tõusu ära. «4. märtsil oli bensiini maailmaturu hind 37,80 senti liitri kohta. Praegu on hind 45,65 senti liitri kohta. Kui ma siit nüüd lahutan, siis saan 7,85 senti liitri kohta,» rääkis ta. «N-ö posti otsas näitavad bensiinijaamad hinda käibemaksuga, maailmaturul pole aga käibemaksust juttu. Seega korrutame selle 7,85 senti käibemaksukoefitsiendiga 1,2 läbi ja saame 9,4 senti. Eestis tõusis viis senti, samal ajal maailmaturul on hind tõusnud üle üheksa sendi.» FOTO: erakogu Biokütust kütusehindade tõusus süüdistada aga veel ei saa. «Etanooli mõju selles eilses hinnas ei ole mitte grammigi, sest tanklatel on mingisugune varu,» lausus Vaht ja lisas, et tõenäoliselt võib biokütuse mõju hinnas tundma hakata kas nädala lõpus või uuel nädalal. Tõenäolisemaks peab Alexela juht uut nädalat, sest nädalalõppudel lasevad kütusemüüjad hinnad jälle alla. «Hindade langetamise põhjus on ikkagi meie aktsiisi tõusus. Turg on nii palju mahtu kaotanud Lätile ja Leedule, et siis käibki armutu võitlus, kus igat poolikut liitrit aetakse taga. Nädalavahetusel püütakse eraklienti, äriklient siis ei sõida,» ütles ta.