Page 90 - Tallinn University
P. 90
uudishimu sünnitab
teadust
„Keerukuses peab peituma mingi oluline tõde!” arvasin ma siis, kui professor Romi Mankin juhatas meie kursuse juhuslike ehk stohhastiliste protsesside maailma.
Sama arvan ka nüüd.
Uudishimu on inimeseks olemise möödapääsmatu algprogramm. See suunab meid maailma avastama ja uurima, looma teooriaid asjade kohta, mis juba on, aga ka nende kohta, mis võiksid olla.
Loomulikult ei suuda aga keegi kogu maailma teavet omandada, veel enam selle erinevaid jaotusi võrdse viljakusega mõtestada. Nõnda jagunebki uudishimu uurijate vahel ära. Me saame ju teavet jagada ja seda ka üksteiselt küsida.
Üks teadmiste jagamise meetod on uurimis- või töögrupp, milles koostöö viib edasi ka iga üksiku liikme arusaama. Need grupid sünteesivad uusi teadmisi ning annavad siis koos eelnevaga järgmistele põlvkondadele edasi.
Nõnda mõeldes tundub paratamatu, et me kõik oleme üht- või teistpidi ametis mõnes inimkonna töögrupis. Käsitlen ka omaenda õpihimu kui inimkonna, selle kollektiivse superorganismi üht jäset, mis end tundma- tutesse avarustesse sirutab.
sander paekivi
Sander Paekivi, doktorant
Mind paelus juba poisikesena elu kui universiumi peaaegu et vastuoluline fenomen. Huvitusin evolut- sioonibioloogiast, sellest, kuidas elu tulevikus võiks välja näha. Nii sai minust usin gümnasist, kes õppis bioloogiaõpetaja abil tundma juba inimkonna poolt välja uuritud süsteeme, sealt edasi aga Tallinna Ülikooli bioloogiatudeng.
Noore tudengi teekond sai esmapilgul ootamatu jätku, kui bakalaureusetaseme bioloogiale järgnes magistri- taseme füüsika, kus mu võttis vastu professor Romi Mankini töögrupp.
Minu toonane juhendaja Astrid Rekker tegi matemaa- tika, minu kunagise hirmu, mulle nii selgeks, et sellest sai minu jaoks elu fenomeni uurimise tööriist. Ning tegi seda nii, et ma ei pidanud kordagi häbi tundma. Nõnda juhtuski see, et minust, erialalt bioloogist ja füüsi- kust, tõusis matemaatilise lähenemise tuline üleskiitja. Matemaatika, see on ju maailma kirjeldamise meetod, samas ka nagu muusikainstrument, mida peame õppima esmalt mängima, et seejärel sümfooniaid luua.


































































































   88   89   90   91   92