Õpiobjekti eesmärk on suunata gümnaasiumiastme õpetajaid ja õpetajakoolituse üliõpilasi mõtlema uurimis- ja praktilise töö juhendamise protsessile tervikuna ning pakkuda strateegiaid, kuidas uurimistöö alused kursuse ning õpilasuurimuse või praktilise töö (edaspidi UPT) juhendamise raames õppijate probleemilahendus- ja planeerimisoskuste arengut toetada.
UPT täidab väga mitmeid sügavaid õpieesmärke, sealhulgas näiteks probleemilahendus- ja planeerimisoskuste või infootsingu, tekstiloome ja andmeanalüüsi oskuste arendamine. Probleemilahendus- ja planeerimisoskusi omakorda saab õppida ainult kontekstis ning neid praktiliselt kasutades, mitte eraldiseisvalt ja teoreetiliselt. UPT on õpilaste jaoks ideaalseks kontekstiks probleemilahendus- ja planeerimisoskuste arendamiseks, seejuures vajavad nad UTP koostamise protsessis pidevalt juhendaja poolset tuge.
Õpiobjekti läbinu
- teab probleemilahendus- ja planeerimisoskuste üldist määratlust;
- teab uurimistöö üldiseid nõudeid ja uurimiseetika põhimõtteid, uurimisprotsessi ja selle komponentide üldist loogikat;
- mõistab probleemilahendus- ja planeerimisoskuste arendamise olulisust ja võimalusi UPT juhendamise käigus;
- teab erinevaid strateegiaid ja tööriistu, kuidas seda teha.
Õpiobjekt koosneb 3 põhiteemast. Iga teema algab lühikese tutvustava tekstiga koos viidetega soovituslikele materjalidele. Seejärel on pakutud välja tööriistad õpetajale (näidisülesanded, töölehed jms.), mida uurimistöö aluste valikkursuse raames või UPT juhendamisprotsessis kasutada. Soovitame õpetajatel välja pakutud tööriistad õpiobjekti läbides ise läbi teha.
Õpiobjektis on võimalusel kasutatud juba olemasolevaid digitaalseid õppematerjale, pakkudes juurde ideid, kuidas neid õppetöösse integreerida. Näidisülesanded võiksid inspireerida õpetajaid ise analoogseid materjale koostama ning õppetöös rakendama. Õpiobjekti lõpus on kokkuvõttev enesekontrolli test õpetajale-juhendajale ning kasutatud allikate loetelu.
Õpiobjekti läbimise mahuks on arvestatud 6 töötundi, kuid olenevalt lisamaterjalide läbitöötamisest võib see ka suuremaks kujuneda.
Soovime rohkelt inspiratsiooni ja avastamisrõõmu!
Anna-Liisa Jõgi ja Meril Ümarik