UUS ÕPIKESKKOND: GLOBAALNE VAATENURK

Sirje Virkus, Tallinna Pedagoogikaülikool, Infoteaduste osakond


2.-6.juunini 1997.aastal toimus kaheksateistkümnes rahvusvaheline kaugkoolituse konverents  "Uus õpikeskkond: globaalne vaatenurk" (The New Learning Environment: A Global Perspective) Ameerika Ühendriikides Pennsylvania Riiklikus Ülikoolis. Eestit esindas nimetatud konverentsil Tallinna Pedagoogikaülikooli Infoteaduste osakonna infoteaduse õppetooli õppejõud Sirje Virkus ettekandega  "Eesti kaugkoolitus võrgukeskonnas" (Distance Learning in a Networked Environment in Estonia). Rahvusvaheline Kaugkoolituse Nõukogu (International Council for Distance Education/ICDE) korraldab ülemaailmseid konverentse iga kahe aasta järel ning need on olulisimad rahvusvahelised sündmused kaugkoolituse alal.

Konverents vaatles haridusasutuste võimalusi uues hariduskeskkonnas ning põhiteemadeks olid:

Paneeldiskussioonidel vaadeldi eelpoolmainitud teemasid järgnevatest aspektidest:

Konverentsil osales rohkem kui tuhat kaugkoolitusspetsialisti ja 628 ettekannet valgustasid kaugkoolituse probleeme ja  rakendusi kogu maailmas. Ettekannete kokkuvõtted avaldati paberkandjal ning täistekstid CD-ROMil. 

Konverentsi töö oli korraldatud:

Plenaaristungitel esinesid rahvusvaheliselt tuntud kaugkoolituseksperdid. Infotehnoloogia uurija Nicholas Negroponte teemaks oli "Muutuv tehnoloogiakeskkond" (The Changing Technological Environment). N. Negroponte on Massachusettsi Technoloogiainstituudi  Meedialaboratooriumi (Media Laboratory, the Massachusetts Institute of Technology) juhataja ja asutaja, kelle uurimistegevus ja eksperimendid on seotud inimestevahelise suhtlemise probleemidega. Kalifornia Riikliku Ülikooli kantsler Barry Munitz'i ettekanne "Uus haridusparadigma" (The New Educational Paradigm) käsitles tehnoloogia osa uue õpikeskonna kujunemisel. Maailmapanga Haridussektori juhataja Maris O'Rourke ettekanne oli pühendatud tehnoloogia ja hariduse seostele ja säästlikule arengule (Technology, Education, and Sustainable Development). Pennsylvania Riikliku Ülikooli president Graham Spanier vaatles ülikoolide globaliseerumist ja partnerlust (Partnership and the Evolution of the World Campus).

Modereeritud paneelid olid pühendatud konkreetsetele teemavaldkondadele, kus panelistid esitasid viie minuti jooksul oma nägemuse probleemist ning sellele järgnes arutelu. Ülevaate autor modereeris paneeli  "Kursuse kavandamine või tehnoloogia valik: vanker enne hobust?" (Course Design or Technology Selection: The Cart Before the Horse?)

Presentatsioonidel esinesid tuntud avatud õppe ja kaugkoolituse uurijad ning praktikud, kes esinesid ICDE jaoks strateegilise tähtsusega teemadel.

Samaegselt toimus 4-5 ettekandesessiooni, kus igas esitati ligikaudu kümne omavahel temaatiliselt seotud ettekande kokkuvõted, millele järgnes arutelu.

Orienteerumissessioonidel esinesid rahvusvaheliselt tuntud kaugkoolitusspetsialistid, kes andsid ülevaate kaugkoolituse teoreetilistest kui ka praktilistest aspektidest.

Modereeritud paneeldiskussioonid, presentatsioonid, ettekande- ja orienteerumissessioonid toimusid paralleelselt ning osavõtjal oli samaaegselt umbes kakskümmend erinevat valikuvõimalust. Konverentsiüritused toimusid neljas erinevas keskuses: Bruce Jordani Keskuses, Rahvusvahelises Külas, hotelli Nittany Lion Inn Konverentsikeskuses ja Penn State'i Konverentsikeskuses. Kuigi erinevate keskuste vahel oli korraldatud tihe bussiühendus, raskendas see siiski erinevatest sessioonidest osavõttu.

Valdkond muutuv tehnoloogiline keskond oli esindatud 141 ettekandega. Kõige enam ettekandeid käsitles tehnoloogiarakendusi (43) ning uuringuid ja hinnanguid avatud õppe ja kaugkoolituse vallas (22).  Järgnesid ettekanded kaugkoolituse pedagoogilistest aspektidest (20), arengumaade kaugkoolitustegevusest (13), kaugkoolituse organisatsioonilistest aspektidest (12), õppija tugisüsteemidest (9) ning väljaõppest ja koolitusest töökohal (9). Kõige vähem tähelepanu pöörati partnerlusele ja koostööle (6) ja  rakendustele koolides (7).

Uue haridusparadigmaga oli seotud 315 ettekannet. Kaugkoolituse pedagoogiliste aspektidele pühendatud ettekandeid oli 71, uuringutele 63, organisatsioonilistele aspektidele 41, õppijatugisüsteemidele 39, tehnoloogiarakendustele 31, arengumaade probleemidele 23,  väljaõppele ja koolitusele töökohal 18, rakendustele koolides 18 ning partnerlusele ja koostööle 11 ettekannet.

Rahvusvahelisele koostöö  valdkonnas esitati 69 ettekannet. Arengumaade koostööprobleeme käsitles 20 ettekannet, partnerluse ja koostööprobleeme samuti 20 ettekannet. Tunduvalt vähem ettekandeid oli seotud kaugkoolitusealaste uuringutega (8), organisatsiooniliste aspektidega (7), tehnoloogiarakendustega (6), pedagoogiliste aspektidega (4), rakendustega koolides (3) ja õppija tugisüsteemidega (1).

Valdkond tehnoloogia, haridus ja säästlik areng haaras 103 ettekannet. Kõige enam ettekandeid oli seotud arengumaade probleemidega (31), järgnesid õppijatugisüsteemid (17), tehnoloogiarakendused (14), uuringud (12), pedagoogilised aspektid (10), organisatsioonilised aspektid (7), väljaõpe ja koolitus töökohal (7) ning rakendused koolides (5).

Jälgides ettekannete esindatust erinevates kaugkoolituse valdkondades nähtub, et kõige enam ettekandeid oli pühendatud uue haridusparadigmaga seonduvatele küsimustele ning kõige vähem rahvusvahelisele koostööle kaugkoolituses.

Vaadeldes erinevate aspektide esindatust antud nelja põhiteema lõikes järeldub, et kõige enam ettekandeid oli seotud uurimistegevusega kaugkoolituse vallas (105) ning kaugkoolituse pedagoogiliste aspektidega (105). Järgnesid tehnoloogiarakendused (94), arengumaade kaugkoolitustegevus (87), organisatsioonilised aspektid (67), õppijatugisüsteemid (66), partnerlus ja koostöö (37), väljaõpe ja koolitus töökohal (34) ning rakendused koolides (33).

ICDE 1997.aasta konverentsil oli ettekannetega kõige arvukamalt esindatud Ameerika Ühendriigid (142 ettekannet), järgnesid India (60), Ühendatud Kuningriigid (56), Austraalia (56) ja Kanada (40). Balti riikidest olid esindatud vaid Eesti ja Leedu ühe ettekandega. Endistest Ida Euroopa riikidest oli esinejaid Sloveeniast 3, Slovakkiast 3, Poolast 2, Ungarist 1. Venemaa oli esindatud 3 ning Valgevene 6 esinejaga. Põhjamaadest oli esindatud Soome 4 , Rootsi 11, Norra 7 ja Taani 1 ettekandega.

Sirje Virkuse osavõtt kaheksateistkümnendast rahvusvahelisest kaugkoolituse konverentsist  Uus õpikeskkond: globaalne vaatenurk" (The New Learning Environment: A Global Perspective") Ameerika Ühendriikides Pennsylvania Riiklikus Ülikoolis sai teoks tänu Eesti Rahvusliku PHARE Kaugkoolituse Kontaktpunkti, Tallinna Pedagoogikaülikooli rektoraadi ja sotsiaalteaduskonna toetusele.

English

Tagasi koduleheküljele


Koostatud 17.augustil 1997
sirvir@tpu.ee