RAHVUSVAHELINE KOOSTÖÖ KAUGKOOLITUSES

Sirje Virkus, Tallinna Pedagoogikaülikool


Kaugkoolituse arendamine nii Euroopas kui ka kogu maailmas on mitmete rahvusvaheliste organisatsioonide tegevusvaldkonnaks. Artiklis antakse ülevaade Euroopa Kaugkoolituse Ülikoolide Assotsiatsiooni (European Association of Distance Teaching Universities/EADTU), Euroopa Avatud Ülikoolide Võrgu (European Open University Network/EOUN), Euroopa Kaugkoolitusvõrgu (European Distance Education Network/EDEN), Euroopa ülikoolide ja nende koolitus- ning väljaõppe partnerite võrgu (EuroPACE 2000) ja Rahvusvahelise Kaugkoolituse Nõukogu (International Council for Distance Education/ICDE) tegevusest.

Euroopa Kaugkoolituse Ülikoolide Assotsiatsioon (European Association of Distance Teaching Universities/EADTU) rajati 1987.aasta jaanuaris eesmärgiga välja arendada kõrgetasemeline kaugkoolitusvõrk Euroopas. Kümne aasta jooksul on suurenenud EADTUga liitunud kaugkoolitusinstitutsioonide arv ja tekkinud laialdane Euroõppekeskuste võrk (EuroStudyCentres). Käesoleval ajal kuulub Assotsiatsiooni kaheksateist organisatsiooni neljateistkümnest Euroopa riigist.

EADTU liikmeid võib rühmitada järgnevalt:

1. Iseseisvad avatud ülikoolid:

2. Rahvuslikud konsortsiumid või assotsiatsioonid:

3. Rahvuslikud Euroõppekeskused Brigis, Kölnis, Neussis, Antwerpenis jne.

4. Uurimisinstitutsioonid kaugkoolituse vallas:  Saksa Kaugkoolitusinstituut Tübingeni Ülikooli juures Saksamaal (Deutsches Institut für Fernstudien an der Universität Tübingen/DIFF).

EADTU eesmärgiks on suurendada juurdepääsu kõrgharidusele Euroopas kaugkoolituse meetodil, laiendada akadeemilist ja hariduslikku asjatundlikkust, tõsta koolitusprogrammide ning kursuste taset ja aidata kaasa Euroopa integratsiooniprotsessile koolitusprogrammide sisule ning akadeemilisele tegevusele eurodimensiooni lisamise teel.

EADTU põhistrateegia hõlmab kogemuste vahetamist ülikoolide rektorite ja akadeemilise ning administratiivse kooseisu vahel; akadeemilisele koostööle kaasaaitamist (õppekavad ja kursuste projektid, ühine uurimistegevus, personali koolitus jne.); üliõpilaste, õppejõudude ja kursuste vahetust Euroõppekeskuste võrgu kaudu (virtuaalne ERASMUS). EADTU toetab eelpoolnimetatud tegevusvaldkondi avatud õppes ja kaugkoolituses tehnoloogiavahendite abil ning efektiivse kommunikatsiooni kaudu.

Käesoleval ajal omandab kõrgharidust kaugkoolituse teel ligikaudu 900 000 üliõpilast Euroopas. Nende õpinguid toetab 800 õppekeskust, millest umbes viiekümnel on Euroõppekeskuse staatus. 

EADTUl on tihedad sidemed teiste kaugkoolitusega tegelevate organisatsioonidega (EDEN , EuroPACE 2000, ICDE), valitsusorganitega, tööstussektoriga ning ta  osaleb mitmetes Euroopa arendusprogrammides.

EADTU publitseerib väljaannet  "EADTU NEWS". Assotsiatsiooni sekretariaat asub Hollandi Avatud Ülikoolis, Heerlenis.

Euroopa Avatud Ülikoolide Võrk (European Open University Network/EOUN) on organisatsioon, mis toetab EADTU poliitikat ja tegevust. EADTU ja EOUN juhinduvad oma tegevuses ühesugustest ideedest, eesmärkidest ja strateegiast.

EOUNi peamisteks ülesanneteks on toetada:

Euroopa Kaugkoolitusvõrk (European Distance Education Network/EDEN) rajati 1991.aasta mais. Selle eesmärgiks on soodustada kaugkoolituse arengut Euroopas ja luua koostööplatform erinevate institutsioonide, võrkude ja üksikisikute vahel.

EDEN on ainus organisatsioon kaugkoolituse vallas, mille liikmeks võivad astuda kõik institutsioonid ja üksikisikud, kes on huvitatud avatud õppest ja kaugkoolitusest. Käesoleval ajal kuulub EDENisse 170 institutsiooni ja üksikisikuid 28 Euroopa riigist.

EDENi tegevuse tähelepanukeskmes on:

Need põhisuunad hõlmavad:

EDENi aastakonverentsid on toimunud alates 1992.aastast:

EDENil on oluline osa Euroopa avatud õppe ja kaugkoolituspoliitika arengus. EDENi esindajad on osalenud UNESCO poolt juhitud uuringuis: "Kaugkoolituse ja traditsioonilise hariduse vahelised seosed" (The Relationship between Distance and Mainstream Education) ja  "Avatud õppe ja kaugkoolituse poliitika" (Policy Paper on Open and Distance Learning).

EDEN on osalenud samuti reas Kesk- ja Ida Euroopas läbiviidud uuringutes:

EDEN on samuti seotud PHARE  kaugkoolitusprogrammi "PHARE Multi-Country Distance Education Programme" alamprojektidega.

EDEN arendab koostööd Euroopa ülikoolide ja nende koolitus- ning väljaõppe partnerite võrgu EuroPACE 2000ga, Euroopa Kaugõppe Koolide Assotsiatsiooniga (Association of European Correspondence Schools/AECS), COMNET ja SEFIga ning erilepingu alusel  Rahvusvahelise Kaugkoolituse Nõukoguga (ICDE).

EuroPACE 2000 on Euroopa ülikoolide ja nende koolitus- ning väljaõppe partnerite võrk, mis kaasab ettevõtteid, regionaalseid ja professionaalseid organisatsioone ning riigi- ja omavalitsusasutusi. EuroPace 2000l on Euroopas ligikaudu 60 liikmesorganisatsiooni, millest 45 on ülikoolid. Erinevate mudelite kasutamise teel demonstreeritakse ja arendatakse tuleviku Euroopa ülikoolide telemaatikapotentsiaali ja toetatakse eluaegse õppimise kontseptsiooni realiseerimist.

Peamised ideed ja kontseptsioonid:

Muutuv teabeühiskond asetab ülikoolide ette rea infoühiskonna väljakutseid. Toimub nihe hariduselt, kus aeg ja sihtgrupid on piiratud, eluaegsele avatud õppimisele. Infoühiskond varustab uute vahenditega, et vastata teabeühiskonna väljakutsetele: multimeedia ja telemaatikaga. See, kas akadeemiline maailm tuleb toime nende vahendite potentsiaali realiseerimisega ei sõltu tehnoloogilistest tingimustest. Olulisteks edufaktoriteks on erinevate pedagoogiliste mudelite arendamine, et integreeritult rakendada tehnoloogilisi vahendeid hariduses ja tagada efektiivne võrguühendus nii riigi kui regiooni tasandil. Eesmärgiks on uute koolitusvahendite optimaalne integratsioon traditsiooniliste meetoditega, mis on kohandatud õppija vajadustega.

Infoühiskond on eluaegse õppimise ühiskond. Info- ja kommunikatsioonitehnoloogia avab uued viisid õppimiseks ning pakub aja ja koha suhtes paidlikke õppimisvahendeid (arvutikonverents, videokonverents, interaktiivne televisioon), elektroonilise õppimise võimalusi ja infoallikaid (CD-ROM, WWW), suhtlemisvõimalusi (elektronpost ja uudisegrupid), õppimisvõimalusi hüpermeedipakettide abil jne.

Ülikoolides ja kolledhzites peavad üliõpilased eelkõige õppima, kuidas teadmisi koguda ja efektiivselt toime tulla ning rajama alused eluaegseks õppimiseks. "Õppima õppimine" ("learning to learn") tähendab oskuste omandamist iseseisvaks ja konstruktiivseks õppimiseks, mis sisaldaks nii kognitiivseid oskusi kui ka praktilisi info- ja kommunikatsioonitehnoloogiaoskusi. Probleemidele ja tegevusele orienteeritud õppimine ja efektiivsed kommunikatsioonioskused moodustavad osa "õppima õppimisest", laiemas tähenduses "teabetootmisest" ("knowledge engineering").  Ülikoolides luuakse alused teadmiste struktuurile, s.t. põhiprintsiibid, meetodid, oskused ja hoiakud, mis on olulised elukutse ja /või teadusdistsipliini aspektist ja täiendatud teadmistega selle elukutse ja/või distsipliini kaasaegsetest arengutendentsidest.

EuroPACE 2000 virtuaalse ülikooli kontseptsioon baseerub kolmel koolitusteenuse mudelil, mis on kontseptuaalselt erinevad, kuid on sünergeetilised ja kattuvad osaliselt praktilistes rakendustes:

  1. virtuaalne ülikoolilinnak ja virtuaalne klass (virtuaalne ERASMUS jt.);
  2. kaugkoolitusvõrk;
  3. õppimis- ja koolitusvõrk.

Kaasaegsed tehnoloogiavahendid lubavad kõrgharidusel vastata teabeühiskonna väljakutsetele. EuroPACE 2000 kasutab koolituses erinevate tehnoloogiate kombineerimist: arvutikonverentse, ISDN videokonverentse, hüpermeediasüsteemi World Wide Web, interaktiivseid TV satelliite, CD-ROMe jne.

EuroPACE 2000 tegevusvaldkonda kuuluvad:

EuroPACE 200 on seotud rea Euroopa arendusprojektidega: VirtUE ; GABRIEL ; THETA-DUNE; TEN ; SAVIE; HUMANITIES II ; GIOTTO ; SVM ; CALIBER-NET ; BIC ; IDEAL ; PATAGONIA ; TRANSCULT.

EuroPACE 2000 on osalenud ja osaleb reas  uurimisprojektides koostöös Leuveni Innovaatilise Õppimise Instituudiga (The Leuven Institute for Innovative Learning/LINOV):  Multimeedia ja telemaatika hariduses (Multimedia & Telematics in Education);  Hollandi Virtuaalne Ülikool (Virtual Dutch University); Multimeediakoolitus ja -väljaõpe (Multimedia education & training); Teletöö ja-väljaõpe (Teleworking and teletraining).

Uurimistegevus toimub samuti Euroopa Ühenduse projektide raames: VirtUE, GABRIEL, SVM.

Organisatsiooni peakorter asub Belgias Heverlees.

Rahvusvaheline Kaugkoolituse Nõukogu (International Council for Distance Education/ICDE) on avatud õppe ja kaugkoolituse organisatsioon, mis ühendab haridusinstitutsioone, rahvuslikke ja regionaalseid assotsiatsioone, korporatsioone, haridusorganeid ja -agentuure kogu maailmas. Nõukogu liikmeteks võivad olla samuti üksikisikud. ICDEl on üle 7 500 liikme 120st riigist. ICDE peakorter asub Norras, Oslos.

ICDE missiooniks on:

Rahvusvahelise Kaugkoolituse Nõukogu Kaugkoolitusinstitutsioonide Presidentide Alaline Konverents (The ICDE Standing Conference of Presidents of Open and Distance Learning Institutions/SCOP) on rahvusvaheline foorum koostööks haridusasutuste, agentuuride ja korporatsioonide vahel avatud õppe ning kaugkoolituse vallas, mis tuleb kokku kord aastas. SCOP tegevuse toetamiseks on loodud rida operatiivgruppe haridustehnoloogia, hariduse paradigma muutuse, koolide avatud õppe, säästliku arengu, kvaliteedistandardite jne. valdkonnas. 1997.aasta oktoobris toimub SCOP töökoosolek Portugalis, 1998.aastal Austraalias.

Rahvusvahelise Kaugkoolituse Nõukogu Rahvusvaheline Ettevõtluse ja Hariduse Ümarlaud (ICDE International Business and Education Roundtable/BERT ) on koostööorgan haridusasutuste ja korporatsioonide vahel, et optimeerida avatud õppe ja kaugkoolituse mõju ühiskonna erinevates sektorites. BERTi liikmeskond on piiratud.

ICDE korraldab ülemaailmseid konverentse iga kahe aasta järel. 1997.aasta 2.-6.juunini toimus ICDE 18. konverents Ameerika Ühendriikides, Pennsylvania Riiklikus Ülikoolis ja kandis nimetust "Uus õpikeskkond: Globaalne vaatenurk" (The New Learning Environment: A Global Perspective).

Rahvusvaheline Mitmekanaliline Hariduse Töögrupp (International Multi-Channel Action Group for Education/IMAGE) aitab kaasa inimkapitali arengule vähemarenenud riikides. IMAGE tegevust koordineerib korraldav komitee, mille töökohtumised toimuvad igal aastal.

ICDE regionaalse tegevuse valdkonda kuulub tihe koostöö kaugkoolitusassotsiatsioonidega rahvuslikul ja regionaalsel tasemel:

Kasutatud kirjandus:

EDEN.        http://www.open.ac.uk/Partners/EDEN/

European (1994). European Open University Network: An Introduction. EADTU, September 1994.

EuroPACE: A Virtual University for Europe  http://www.europace.be

EuroStudyCentres (1994). EuroStudyCentres: An Introduction. EADTU, September 1994.

Henderikx, P. EADTU: A New Decennium. EADTU News, February 1997: 2.

International Council for Distance Education: ICDE Profile.

Seventer van, C.W.  (1990). Towards 1992: the European Association of Distance Teaching Universities and media and technology in European distance teaching. In: Media and technology in European Distance Education: proceedings of the EADTU workshop on Media, Methods and Technology: 11-15.

English

Tagasi koduleheküljele


Koostatud 17.augustil 1997
sirvir@tpu.ee