ELU projekt uuris, mis on õnneliku töötaja seljakotis
ELU projektis „Mis on õnneliku töötaja seljakotis ehk õpirände mõju töörahulolul" keskenduti koos ÜTI sotsioloogia nooremteaduri Erle Neeme ja BFM-i tantsuteooria lektor Heili Einastoga sellele, et välja selgitada õpirändes osalenud Tallinna Ülikooli töötajate töörahulolu, - motivatsiooni, tööelu tasakaalu ja karjääri perspektiivide uurimisele.
Projekt on seotud Tallinna Ülikooli arengukava strateegiliste eesmärkide saavutamise ja fookusvaldkondade arendamisega aastateks 2023–2027 ning on täiendus senistele läbiviidud rahulolu-uuringutele, keskendudes sellele, kuidas tajub töötaja õpirändes osalemise mõju tema enesearengule ja töörahulolule üldiselt. Uuringu tulemusi saab üldistada ja kasutada igas organisatsioonis organisatsiooni-, oskuste- ja personalijuhtimises ning strateegiliste eesmärkide saavutamiseks.
Tänapäeva globaliseeruvas maailmas on arusaamad heast tööst, töörahulolu mõjutavatest teguritest ning töömotivatsioonist muutunud. Seetõttu oli uuringu eesmärgiks luua uus kontseptuaalne arusaam elukestva õppe ja võrgustiku laiendamise mõjust töötaja töörahulolule, - motivatsioonile, tööelu tasakaalule ja karjääri perspektiividele. Selleks intervjueeriti 24 Tallinna Ülikooli töötajat. Projekti kaasati ülikooli eksperte ja professionaale täiskasvanuhariduse, organisatsioonijuhtimise ja tööpoliitika valdkonnast ning selle raames käsitleti töötaja arengu olulisust töötaja ja tööandja perspektiivist.
Uuringus osalenute kogemused õpirändest jagunesid rahvusvahelistel konverentsidel osalemiseks, külalisloengutel osalemiseks välismaal, õppe- ja/või uurimistöö eesmärgil rahvusvahelisteks külastusteks ja rahvusvaheliseks teaduskoostööks. Õpiränne mõjutas positiivselt inimese sotsiaalset, ja tööalast toimetulekut, kuna oli rikastav kogemus, arendades isiklikke, sotsiaalseid ja ametialaseid oskuseid, tõstes töö tulemuslikkust. Samas ei saa jätta märkimata, et eksisteerisid ka takistused õpirändes osalemisel, nt isiklikud suhted, kohustused pere ja töökoha ees, sobiva institutsiooni leidmine välismaal, finantsilised põhjused.
Intervjueeritavad tõid õpirändes osalemise suurimate kasudena välja erialase arengu võimaluse, võrgustumise, keeleoskuse arengu, kultuuride tundmaõppimise ja töörahulolu kasvu. Toodi välja ka lähedasemate suhete tekkimist väliskolleegidega ning enda võimete piiratuse kui ka piiramatuse mõistmise tänu õpirändele.
Kokkuvõtvalt saab väita, et meie uurimistöö tulemused näitavad selgelt, et intervjueeritavad tajusid õpirändes osalemist töömotivatsiooni ja töörahulolu suurendava tegurina, mis arendas neid nii erialaselt kui isiksusena ning mõjutas nende vaimset tervist positiivselt. Toodi välja ettepanekuid õpirände paremaks õnnestumiseks.
Uuringuga kogutud informatsioon ja selle läbitöötamine aitas meil paremini mõista õpirändega seonduvast. Uurimisteemaga kaasnevad individuaalsed ja meeskondlikud ülesanded ning diskussioonid tekitasid projektiga seonduvast põhjalikuma arusaamise. Üldistava refleksioonina võime kinnitada, et saadud koostöökogemused ja omandatud oskusteave leiab meie kõigi edasistes tegemistes rakendust nii töö- kui eraelu teadlikumal korraldamisel. Seetõttu soovitame ka kõigil tulevastel, kes end ELU ainesse registreerivad, valida kindlasti projekt, mis teid päriselt huvitab. Selliselt muudate ELU aine läbimise endale nauditavaks ja rikastavaks kogemuseks!
ELU kursuse juhendajad: Erle Neeme, Heili Einasto.
ELU kursusel osalejad: Roman Leonov, Jelizaveta Rybakova, Lauri Luha, Eve Jõgi, Anneli Volt, Kerda Põldma, Daniil Kalistratov, Anastassia Volmerson, Liina Kato, Cristi Sikora, Ivika Abner, Geiri Suur, Elis Gloria Orutar, Marelle Kask, Elizaveta Tsyganova, Karoliina Roomets, Angela Rebas, Anneliis Kabral, Adelina Kugappi, Valentina Sergeeva, Evely Kajala, Marge Mänd, Janeliis Vahtmäe, Janek Reimo.