Teadusköögi tegevused
Pakume teaduspõhist lähenemist ja praktilisi tegevusi. Teadusköök ühendab köögile, teaduslaborile ja klassiruumile omased seadmed ja vahendid. See on terviklik ja kaasaegne keskkond õppimiseks, võimaldades katsetada, uurida, analüüsida ja mõista.
Põhikool
Ootame Teaduskööki uurima ja avastama erinevas vanuses gruppe. Loome valdkondadevahelisi seoseid ja pakume võimalust õpitut erinevates õppetegevustes rakendada.
Õppepäev „Tunne puu- ja köögivilju“
Õppepäeval käsitletakse puu- ja köögiviljade teemat mitmekülgselt, kohandades tegevusi vastavalt õpilaste vanusele. Õpitakse vilju tundma erinevate meelte abil, arutletakse nende päritolu ja hooajalisuse üle, tutvutakse erinevate viljade toitainelise koostisega ja arutletakse, millised muutused toimuvad toidus toiduvalmistamise käigus. Smuutirattal valmistatakse tervislik ja mitmekülgne smuuti ning hinnatakse selle toitainelist koostist.
Õppepäeva tegevus toimub paralleelselt kahes grupis (a 60 min), mõlemad grupid läbivad tegevused nii Teadusköögis kui klassiruumis. Tegevused on õpilasi kaasavad ja mängulised. Õppepäeva juhendavad kaks Teadusköögi õppejõudu.
Kestvus: 3x45 minutit
Sihtrühm: soovituslikult I või II kooliaste
Õppepäev „Meeled toidu tajumisel”
Õppepäeval tehakse sensoorseid katseid, mis pakuvad väljakutseid osalejate erinevatele meeltele. Katsete tulemusena avastavad õpilased tegureid, mis mõjutavad toidu tunnetust ja mõistavad meelte olulisust söömiskogemusel. Õppepäeva käigus arutletakse, miks inimestele teatud toidud maitsevad või ei maitse.
Kestvus: 2x45 minutit
Sihtrühm: soovituslikult I või II kooliaste
Teaduspraktikum „Valkude muutused toiduvalmistamisel“
Teaduspraktikumis saadakse teada, millest koosneb muna ja milliseid rolle täidab muna erinevates toiduvalmistamise protsessides. Õpilased teevad teaduskatseid, mis aitavad mõista valkude denatureerumist, koaguleerumist ning emulsiooni moodustumist. Katsete tulemusena valmivad toidud, mida õpilased koos degusteerivad. Praktikumist saadud teadmised ja oskused aitavad seostada erinevates õppeainetes õpitut ning annavad kindlustunde hakkamasaamiseks iseseisval toiduvalmistamisel.
Kestvus: 3x45 minutit
Sihtrühm: soovituslikult II või III kooliaste
Teaduspraktikum „Kodukeemia tarkused“
Teaduspraktikumis piilutakse kodukeemia kappi. Õpilased tutvuvad kemikaalide pakenditel olevate keskkonna- ja ohumärgistega. Katsete käigus selgitatakse välja erinevate ainete pH-tase ning selle põhjal luuakse arusaam ainete otstarbekast kasutamisest. Katsetatakse keskkonnasõbralike koduköögis leiduvaid alternatiive erinevate pindade puhastamiseks. Teaduspraktikumis käsitletu seob erinevate õppeainete (keemia, füüsika, kodundus) teadmised.
Kestvus: 2x45 minutit
Sihtrühm: soovituslikult III kooliaste
Gümnaasium
Õpilasvõistlus KRINGEL
Õpilasvõistlus KRINGEL viib su teadmised Kööki, saad kasutada Reaalteaduste alaseid teadmisi ja kombineerida need Innovaatiliselt ning Nutikalt Gastronoomia valdkonna tegevustega Elulistes ülesannetes Loodusteaduste sisu silmas pidades.
KRINGLI eelvoorus on võimalik osaleda ajavahemikul 18.-24. novemberini 2024 ning parimaid ootame lõppvõistlusele Tallinna ülikooli 23.aprillil 2025. Ootame 10.-12.klassi õpilaste kolme liikmelisi sama kooli võistkondi üle Eesti.
Võistlus viiakse läbi kahes etapis. Eelvoorus täidavad õpilased võistkonnana erinevaid temaatilisi ülesandeid elektroonilises keskkonnas ning lisavad enda tehtud lühivideo. Hea video selgitab toidu seotust geograafia ja keemiaga VÕI geograafia ja füüsikaga. Protsesside avamiseks on kasutatud teaduslikke termineid ja võimalusel arvutusi või valemeid. Oluline on ka loovus! Video sisu pikkus on kuni 1 minut ning lisatud on ka nimed, allikad jm. Videofail lisatakse elektroonilisse keskkonda lingina. Eelvooru punktide pingerea põhjal kutsume 12 parimat võistkonda Tallinna ülikooli lõppvõistlusele.
Eelvoorus osalemise link lisatakse siia vahetult enne eelvooru algust.
Jäta oma kontakt, et saaksime sulle eelvõistluse algust meelde tuletada
Gümnaasiumi valikained
Toiduteemalised valikained - milles toidu teema käsitlemise kaudu suunatakse õpilasi märkama erinevaid majanduslikke, sotsiaalseid ja keskkonnaga seonduvaid aspekte igapäevaelus. Igal valikul, mida keegi teeb, on oma lugu ja taust. Valikainete fookuses on üksikisiku kui tarbija rolli teadvustamine olulise tegurina kestlikus ühiskonnas (kestliku arengu eesmärkide saavutamisel). Valikained töötatakse välja koostöös koolidega, koolide vajadustest lähtuvalt.
Õpilasfirmade kaasjuhendamine/tootearendus
Õpetajad
Koolitus
Ajakohastatud õppekava tehnoloogiavaldkonna ainete suunised teoorias ja praktikas
Tellitav koolitus kombineerib seminari vormis arutelu tehnoloogiavaldkonna ainete ajakohastamisest ning praktilise valkude teemalise õpitoa. Koolitusel saab osaleja uusi ideid ja inspiratsiooni oma ainetundideks ning mõistab ajakohastatud õppekava võimalusi õpitulemuste saavutamiseks tehnoloogiavaldkonna ainetes. Koolituse väärtuseks on võimalus leida ajakohastatud õppekavast tulenenud väljakutsetele võimalikke lahendusi ning hinnata neid oma kooli võimalustest lähtuval.
Enesetäiendamine
Teadusköök pakub erinevate ainete õpetajatele enesetäiendamiseks õpitubasid, mis toetavad ainetevahelist koostööd ning pakuvad ideid igapäevaeluliste teemade seostamiseks õppetööga. Õpitoad on leitavad koolituskalendrist. Grupiga osaledes on võimalus õpitubasid tellida.
Õpituba "Gluteeni omadused ja leidumine teraviljades"
Kestvus: 3x45 min
Sisukirjeldus: Õpitoas arutletakse, milline on terise ehitus, erinevate jahude toitaineline koostis, teraviljavalkudest gluteeni moodustumine ja selle roll toiduvalmistamisel ja küpsetamisel. Üheskoos tehakse katseid mõistmaks gluteeni võrgustiku moodustumise mõju lõpptulemusele. Katsete tegemise käigus valmib midagi ka ühisele toidulauale. Õpitoas antakse õpetajatele ideid II ja III kooliastme erinevateks ainetundideks.
Õpituba "Muna omadused toiduvalmistamisprotsessis"
Kestvus: 3x45 min
Sisukirjeldus: Õpitoas arutletakse, millest koosneb muna ja milliseid rolle täidab muna erinevates toiduvalmistamise protsessides. Õpitoa läbiviimiseks kasutatakse nii õppeköögi kui laboriseadmeid. Üheskoos tehakse katseid, mis aitavad mõista valkude denatureerumist, koaguleerumist ning emulsiooni moodustumist. Saadud teadmised loovad aluse muna kui toiduaine teadlikuks kasutamiseks lihtsamate ja keerukamate toitude valmistamisel. Katsete tulemusena valmivad toidud, mida ühiselt maitsta. Osalejad saavad ideid põhikooli II ja III kooliastme erinevateks ainetundideks.
Õpituba “Erinevate toidurasvade omadused ja kasutamine toiduvalmistamisel”
Kestvus: 3x45 min
Sisukirjeldus: Õpitoas arutletakse, millised toidurasvad on meie igapäevasel toidulaual, milline on nende koostis ja päritolu. Üheskoos tehakse katseid, mis aitavad mõista rasvade füüsikalisi ning keemilisi omadusi. Vastuseid otsitakse küsimustele miks mõned rasvad on toatemperatuuril tahkes, teised vedelas olekus? Miks vahustamiseks sobib paremini jahutatud vahukoor aga toasoe või? Katsete käigus valmivad toidud leiavad tee ühisele toidulauale. Saadud kogemused ja loodud seosed annavad õpetajale ideid II ja III kooliastme erinevateks ainetundideks.
Õppematerjalid
LEAD projekti raames loodud materjalis on 12 ideed digitehnoloogiliste vahendite kasutamiseks kodunduse tunnis õppija õppimist (individuaalset või koostöiset teadmiste loomist) toetaval viisil. Õpitegevusted eeldavad õppijate katsetamist ning teadmiste üles ehitamist. Materjal sisaldab ka didaktilisi selgitusi, mis avavad õpitegevusi ning pakuvad aineõpetajatele ideid nende kasutamiseks kodunduse tundides.
NAVI-HED projekti tulemusena valminud materjalis on 16 erilaadsest ideed kodunduse õpetajatele. Materjal annab õpetajatele ideid veebitundide korraldamiseks ja õppetöö läbiviimiseks. Tunniteemadeks on valitud erilaadsed kodunduse temaatikad, nagu korrastustööd, toitumine, toiduvalmistamine, tarbimine jne. Erilist rõhku pööratakse rühmatööde korraldamisele ning tagasisidestamisele veebitundides.
Grupid ja meeskonnad
Teadusköök pakub tegevust ja/või keskkonda ühisteks tegevusteks. Gruppidele pakume toiduvalmistamise ja loodusteaduste vahelisi seoseid avavaid praktilisi tegevusi. Teemad kooskõlasteme vastavalt tellijate soovidele.
Kui soovite tugevdada koostöövaimu, tähistada ühiselt saavutatud töövõite või motiveerida oma töötajaid, siis teadusköök annab selleks võimaluse. Ühiste praktiliste tegevuste kaudu õpid uusi võtted toidutehnoloogia vallast, saad aimu toiduvalmistamisel toimuvate protsesside tagamaadest ning ühtlasi õpid tundma oma meeskonnaliikmeid väljaspool töökeskkonda.